Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers onderdanen (3DS)

Review: Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers onderdanen (3DS)

>De RPG’s uit het Mario universum staan altijd bekend om hun humor. Bij deze Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers onderdanen is dat niet anders. Leuk detail, het is een remake van de allereerste Mario & Luigi ooit die destijds verscheen op de GameBoy Advance.

Het is aan Mario & Luigi om Princess Peach weer eens te redden. Ditmaal uit het de handen van de Boningin die de stem van de princes naar haar bonen koninkrijk heeft ontvoerd. Tijd dus voor een hele serie gesprekken en turn-based gevechten om dat princesje weer terug op de troon te zetten ;-).

Wat qua gameplay wel lekker werkt, is dat je met de R toets de gesprekken in de game mag versnellen. Dit is voor mij altijd de grootste ergernis tijdens RPG’s. Ik wil gewoon doorspelen en dat kan nu. Ook is de gameplay aangepast op het touchscreen waardoor je sneller abilities kunt selecteren. Toch is het anders dan de eerdere twee RPG’s die op de 3DS verschenen omdat die actief gebruik maakten van het tweede display om het verhaal te vertellen.

Hoewel Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers onderdanen een remake is van Mario & Luigi RPG, lijkt alleen de verhaallijn behouden. Verder is echt alles aangepakt. Van de graphics tot het geluid. Natuurlijk is dit hard nodig. We kunnen nu betere geluiden afspelen en we willen op de New 3DS natuurlijk genieten van 3D graphics. Nintendo heeft absoluut niet bespaard en levert een klein kroonjuweeltje af.

De game zelf is redelijk vlot uit te spelen en daarom heeft Nintendo de waarde vergroot door Bowsers onderdanen toe te voegen. Op basis van jouw voortgang komt deze minigame beschikbaar en kun je tussen de twee titels schakelen. De game krijgt steeds meer mogelijkheden naarmate je verder komt in de RPG.

Bowsers onderdanen volgt namelijk dezelfde verhaallijn, maar vanuit de wereld zoals een Goomba deze beleefd. Samen met zijn mini’s is hij op zoek naar Bowser om hem te redden. Deze game is geen RPG, maar veel meer een strategische game. Een lekkere afwisseling dus en zeker een waardevolle toevoeging om het spel interessanter te maken.

De RPG’s uit het Mario universum staan altijd bekend om hun humor. Bij deze Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers onderdanen is dat niet anders. Leuk detail, het is een remake van de allereerste Mario & Luigi ooit die destijds verscheen op de GameBoy Advance. Het is aan Mario & Luigi om Princess Peach weer eens te redden. Ditmaal uit het de handen van de Boningin die de stem van de princes naar haar bonen koninkrijk heeft ontvoerd. Tijd dus voor een hele serie gesprekken en turn-based gevechten om dat princesje weer terug op de troon te zetten ;-).…

Graphis

Opsomming: Het nadeel van retro gaming is dat die oude games niet zo aanvoelen als dat jij ze in gedachten hebt gespeeld. Ze zien er doorgaans wat slechter uit. Nintendo lost dit op door Magio & Luigi RPG een complete make-over te geven waarbij alleen de verhaallijn en gameplay bewaard zijn gebleven. Een remake zoals het hoort. Wel is de game wat gemakkelijk door te spelen, maar ook dat is creatief opgelost. Nintendo voegt Bowsers onderdanen toe en heeft ook daar een berg aan creativiteit en humor in zitten. Wederom een toptitel dus.

90

*