Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Helix Seizoen 2 (Blu-Ray)

Review: Helix Seizoen 2 (Blu-Ray)

>Het is een maand geleden dat het eerste seizoen van Helix uitkwam op Blu-Ray. Een bloedspannende serie over een biotechnisch laboratorium op Alaska waar een wereldbedreigend virus uitbrak. Spannend tot het eind en nu ligt seizoen twee ook al in de winkel.

Aan het einde van seizoen 1 werd ik even bang voor het tweede seizoen. De serie was aan het hinten naar het bestaan van een Highlander-achtig onsterfelijk ras terwijl we gedurende het seizoen ook al met zombie-achtige wezens temaken kregen. Dit terwijl de basis bij een realistisch onderzoek van het Amerikaanse CDC lag. Het was vooral dit laatste wat de serie een realistische basis gaf waar ik zelf erg blij van werd. Wat bovendien erg sterk was, was dat elke aflevering één dag duurde.

In het tweede deel blijkt dat het onsterfelijke ras niet zo onsterfelijk is als het zelf had gedacht. Een nieuw virus is uitgebroken wat de onsterfelijke stuk voor stuk weet te laten sterven. Ook nu weer duurt iedere aflevering één dag maar… eigenlijk zijn het er twee. We beleven dezelfde dag in de periode vlak na de avonturen op Alaska (het heden) en dezelfde dag dertig jaar later. Op dezelfde locatie. De wisselingen tussen de tijdslijnen is enorm knap vormgegeven. Het is voor mij lastig om dit in woorden te brengen, maar ook nu weer krijgt het seizoen gewoon een compleet eigen sfeer.

De serie start met het CDC team dat nog steeds op zoek is naar besmettingen van het in Alaska gevonden Narvik virus. Er is een kleine wisseling in de samenstelling van het team. Zo staat Dr. Alan Farragut (Billy Campbell) niet langer aan het hoofd van het CDC team, maar wordt gezocht in verband met aanslagen in Parijs. Hij is vervangen voor zijn broer Dr. Peter Farragut (Neil Naier) die in het eerste seizoen door het team werd gered.

Wanneer het team een besmetting met een vreemde ziekte op een zeilschip onderzoekt, stuiten ze op één overlevende die niet besmet is. Zij brengt het team naar een eiland, waar ze door de marine worden gedropt. Het schip dat het team daar afzet zal pas na twee weken terugkeren om het team op te pikken.

Op het eiland blijken vreemde dingen te gebeuren en ondertussen worden we weer geconfronteerd met Dr. Sarah Jordan’s (Jordan Hayes) onsterfelijkheid. Al snel wordt het team opgenomen in een klooster van een lokale sekte en daarmee wordt de lijn al een beetje gezet. Zat seizoen 1 qua gevoel tegen het zombiegenre aan, beweegt de serie zich nu richting de occulte horrors.

In de tweede tijdlijn zien we hoe de eveneens onsterfelijke Dr. Julia Walker (Kyra Zagorsky) en haar onsterfelijke vader Dr. Hiroshi Hatake (Hiroyuki Sanada) op het eiland worden herenigd. Haar vader lijkt duidelijk te zijn doorgedraaid en vormt daarmee een directe bedreiging voor haar missie ter plekke.

Het is een maand geleden dat het eerste seizoen van Helix uitkwam op Blu-Ray. Een bloedspannende serie over een biotechnisch laboratorium op Alaska waar een wereldbedreigend virus uitbrak. Spannend tot het eind en nu ligt seizoen twee ook al in de winkel. Aan het einde van seizoen 1 werd ik even bang voor het tweede seizoen. De serie was aan het hinten naar het bestaan van een Highlander-achtig onsterfelijk ras terwijl we gedurende het seizoen ook al met zombie-achtige wezens temaken kregen. Dit terwijl de basis bij een realistisch onderzoek van het Amerikaanse CDC lag. Het was vooral dit laatste…

Opsomming: Play God, Pay the Price. De serie blijft deze tagline gebruiken en weet ook nu weer een spannend seizoen te presenteren dat geen moment verveelt. Hoewel het team wederom voor een alles bedreigende uitbraak staat, weten de schrijvers van de serie het verhaal zo te manipuleren dat het allemaal weer fris en nieuw aanvoelt. Ik kijk al uit naar wat seizoen drie gaat brengen.

85

*