Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Helix Seizoen 1 (Blu-Ray)

Review: Helix Seizoen 1 (Blu-Ray)

>Play God, Pay the price, dat is de tagline van de nieuwe SyFy serie Helix die Sony net heeft uitgebracht op Blu-Ray. Een serie vol karakters die we stiekem al van andere spannende series kijken. Een serie die ja vanaf het eerste moment grijpt en niet meer loslaat.

Als het om dramaseries gaat, zijn het doorgaans toch vooral de persoonlijke drama’s die op beeld worden gezet. Denk aan series als Orange is the new Black of House of Cards. Echt spannende series over bovennatuurlijke verschijnselen zijn er nauwelijks. Oké, The Walking Dead. Maar dan hebben we het meteen over een apocalyptisch drama. Ik doel meer op series als Lost, The 4400 of de all-time classic The X-Files.

Met Helix heeft Sony een serie op Blu-Ray geperst die wel weer eens lekker het onbekende opzoekt. Niet met iedere aflevering één mysterie om op te lossen (zoals bij The X-Files), maar gewoon een bloedstollend verhaal dat tot in de puntjes is uitgewerkt en over 13 afleveringen is uitgespreid.

In Helix zien we hoe een team dan het Amerikaanse CDC (Centers for Disease Control) afreist naar de Noordpool. Een laboratorium van een multinational heeft de hulp van de CDC ingeroepen omdat het te maken heeft met de uitbraak van een mysterieuze ziekte. Een ziekte die mensen koorts geeft en mensen zwart slijm laat ophoesten en de dood ten gevolg heeft.

Eenmaal aangekomen, blijkt de locatie een ondergronds laboratorium te zijn waar biologische wapens worden ontwikkeld. Alle virussen lijken in de laboratoria opgeslagen waardoor een uitbraak op een dergelijke locatie enorme gevolgen kan hebben.

Wanneer het CDC team zelf ook in gevaar komt, blijkt dat verschillende hoofdpersonen in het verhaal verschillende persoonlijke agenda’s hebben. Bovendien gebeuren er vreemde dingen wanneer blijkt dat er twee varianten van het virus zijn en dat één daarvan mensen niet zozeer doodt, maar verandert.

De cast van Helix lijkt zeer zorgvuldig gekozen. Zo is de hoofdrol weggelegd voor Billy Campbell als Dr. Alan Farragut. Campbell speelde eerder al Darren Richmond in The Killing en Jordan Collier in The 4400 en dook hij op in Start Trek TNG. De tweede grote rol is voor Kyra Zagorsky die Dr. Julia Walker speelt. Haar kennen we van series als Continuum, Fringe, Smallvolle en Stargate Atlantis. Één van de badguys is Dr. Hiroshi Hatake die de baas is over het laboratorium. Deze wordt gespeeld door Hiroyuki Sanada en die kennen we weer van Lost.

We mogen stellen dat de belangrijkste spelers in Helix allemaal ervaring hebben opgebouwd in dit soort spannende series. Dit bewijst zich wanneer je Helix gaat kijken. Het acteerwerk is werkelijk top en ook de locatie waar het verhaal van seizoen 1 zich afspeelt sluit perfect aan bij het verhaal.

Sony heeft goed haar best gedaan om zoveel mogelijk extra’s op de schijfjes te persen.Van commentaren tot verwijderde scènes. Echt interessant is de achtergrondinformatie die ingaat op de toekomst van besmettingen. In onze wereld raken verschillende bacteriën resistent aan antibiotica omdat we die simpelweg teveel slikken. Ook de kunst van het isoleren geeft je veel achtergrondinformatie over de beslissingen die in het verhaal genomen zijn.

Helix Seizoen 1 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Play God, Pay the price, dat is de tagline van de nieuwe SyFy serie Helix die Sony net heeft uitgebracht op Blu-Ray. Een serie vol karakters die we stiekem al van andere spannende series kijken. Een serie die ja vanaf het eerste moment grijpt en niet meer loslaat. Als het om dramaseries gaat, zijn het doorgaans toch vooral de persoonlijke drama's die op beeld worden gezet. Denk aan series als Orange is the new Black of House of Cards. Echt spannende series over bovennatuurlijke verschijnselen zijn er nauwelijks. Oké, The Walking Dead. Maar dan hebben we het meteen over een…

Spanning

Opsomming: Je merkt, ik probeer bewust zo weinig mogelijk los te laten over wat je te wachten staat in Helix. De serie zit zo goed in elkaar dat ik je geen moment genot wil ontnemen. Ben je een fan van series als The X-Files, The 4400 of Lost, dan moet je deze gewoon in huis halen.

100

*