Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Run all Night (DVD)

Review: Run all Night (DVD)

>Run all Night plaatst twee Hollywood veteranen lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb het over Ed Harris die maffiabaas Shawn Maguire speelt en Liam Neeson die met de rol van Jimmy Conlon de hoofdrol speelt in Run all Night.

Wanneer de film start, ontdekken we dat Jimmy en Shawn al lang een goede band hebben met elkaar. Zo goed, dat de alcoholverslaafde Jimmy als kerstman mag verschijnen tijdens het kerstfeest van zijn gezin. Oké, het is een beetje een noodgreep en zoals Jimmy met de kinderen omgaat en met de moeders flirt krijg ik flashbacks naar Bad Santa.

Ondertussen probeert Shawn’s zoon Danny een stevige drugsdeal te regelen met een stel Albanezen. Hiervoor heeft hij al een fee ontvangen. Wanneer de Albanezen geen deal krijgen, komen ze hun geld ophalen. In stijl, in een limo met Jimmy’s zoon Mike als chauffeur. Hoewel Mike niets met het criminele verleden van zijn vader temaken wil hebben, is hij ooggetuige van de moordpartij en op dat moment opent Danny de jacht op hem. Wanneer Jimmy zijn zoon redt door Danny te elimineren, stuurt Shawn zijn mannen achter Jimmy en Mike aan. Gelijktijdig weet Shawn de politie tegen het tweetal op te zetten. De start van een nacht lang vluchten.

Run all Night plaatst Jimmy en Mike in een horrorsituatie waarbij zowel de politie als de lokale maffia op ze jagen. Bovendien laat de film de tragiek tussen Shawn en Jimmy zien. De succesvolle ex-drugsdealer die de moord op zijn zoon moet wreken door een goede vriend te vermoorden en zijn goede vriend die door zijn gedrag verstoten is door zijn zoon die hij nu in bescherming moet nemen.

Typerend voor de film zijn de scenewisselingen. Deze vinden veelal plaats door uit te zoomen op een scene, in vogelvlucht door de stad te vliegen en daarna weer in te zoomen op de start van de volgende scene. Hier en daar zitten wat schoonheidsfoutjes waar de regisseur iets te onnatuurlijk het beeld versnelt, maar het geheel geeft deze film echt een eigen look & feel.

Ook qua muziek is de film atypisch voor het genre. Er zijn voldoende spannende momenten waar geen gebruik wordt gemaakt van achtergrondmuziek. Waar wel muziek gebruikt wordt, is deze gecomponeerd door onze eigen Junkie XL Tom Holkenborg.

Zoals je mag verwachten bij een film van dit kaliber, heeft Warner Bros. niet zo gek veel bonusmateriaal in de aanbieding. Op de DVD vinden we enkel wat verwijderde scènes waarbij ik het gevoel heb dat ze terecht zijn verwijderd.

Run all Night plaatst twee Hollywood veteranen lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb het over Ed Harris die maffiabaas Shawn Maguire speelt en Liam Neeson die met de rol van Jimmy Conlon de hoofdrol speelt in Run all Night. Wanneer de film start, ontdekken we dat Jimmy en Shawn al lang een goede band hebben met elkaar. Zo goed, dat de alcoholverslaafde Jimmy als kerstman mag verschijnen tijdens het kerstfeest van zijn gezin. Oké, het is een beetje een noodgreep en zoals Jimmy met de kinderen omgaat en met de moeders flirt krijg ik flashbacks naar Bad Santa. Ondertussen probeert Shawn's…

Montage
Muziek

Opsomming: De tragiek van de vete die ontstaat tussen Jimmy en Shawn is tekenend voor het verhaal achter Run all night. Deze tragiek en de perfecte vertolking van het verhaal door Liam Neeson en Ed Harris zorgen ervoor dat dit niet de zoveelste actie-achtervolgingsfilm is. Zij geven Run all Night de diepere laag waardoor je 110 minuten lang blijft genieten.

70

*