Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Xenoblade Chronicles 3D (New 3DS)

Review: Xenoblade Chronicles 3D (New 3DS)

>Xenoblade Chronicles is een belangrijke titel voor Nintendo. Niet zozeer om de game zelf (die behoorlijk goed in elkaar zit), maar vooral omdat het hier in Nederland de eerste titel is die echt alleen voor de New 3DS en New 3DS XL is ontwikkeld.

Xenoblade Chronicles verscheen voor het eerst op de Nintendo Wii in 2012. Met deze uitvoering op de 3DS is de game dan ook voor het eerst mobiel en in echt 3D te spelen. Ik moet meteen toegeven dat ik het origineel op de Wii nooit heb gespeeld. In deze review zal ik dan ook geen vergelijking met het origineel trekken.

In Xenoblade Chronicles speel je een bijzonder weeskind. Jij bent namelijk de enige die in staat is de wereld van een mysterieus kwaad te redden. Om dit te doen moet je een wapen bemachtigen dat hier krachtig genoeg voor is. Dit wapen is het Monado zwaard. Oké, qua verhaallijn start Xenoblade Chronicles niet heel creatief. Ook het rondreizen in een fantasy wereld met drie personen is al meerdere keren gedaan, maar dat mag de pret niet drukken.

De Xenoblade Chronicles wereld blijkt namelijk enorm te zijn. Niet alleen qua terrein dat je mag ontdekken, maar ook in details waardoor de wereld van Xenoblade veel variatie te bieden heeft. De wereld bestaat dan ook uit de lichamen van twee titanen die in een enorme strijd verwikkeld waren; Bionis en Mechonis. Toen de strijd voorbij was, werden de levenloze lichamen van de twee bevolkt en zo kreeg de wereld van Xenoblade vorm.

Naast de enorm gevarieerde wereld is er ook veel variatie in de karakters die je in de wereld van Xenoblade ontmoet. Naast de verhaallijn zelf is veel ruimte gemaakt voor sidequests en items die je kunt verzamelen. Ook het verzamelen van wapens, pantsers en arts (speciale vaardigheden) voor jouw team is een hele uitdaging op zich omdat deze in veel gevallen toch echt bepalend zijn in de uitkomst van de gevechten die je moet voeren. Daarnaast is het een heel spektakel wanneer je meerdere arts kunt combineren voor een sterkere aanval. Een uur of 70 ben je al snel kwijt in deze titel.

Met deze eerste titel voor de nieuwe generatie 3DS systemen moet Nintendo bewijzen waarom de nieuwe hardware relevant is. Grafisch laat de game dan ook al aardig zien wat de snellere hardware grafisch neer kan zetten.

Om de enorme en prachtige wereld van Xenoblade Chronicles met al haar details neer te kunnen zetten, vraagt de game wel een enorme hoeveelheid data opslag. Nintendo geeft zelf dan ook al aan dat deze niet zal passen op de Micro-SD kaart die standaard bij de New Nintendo 3DS zit. Tip, koop de game dan ook gewoon in de winkel zodat je hier geen zorgen om hebt.

Bediening

Xenoblades Chronicles is speciaal voor de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL ontwikkeld. De kwaliteit van de gameplay rust dan ook zeer zwaar op het gebruik van de C-Stick waarmee je de camera kunt bedienen. Daar staat tegenover dat Xenoblade Chronicles weinig gebruik maakt van het touchscreen van de 3DS.

Xenoblade Chronicles is uitgerust met de nieuwe Collection Mode. Deze speelmodus kennen we al van de klassieke 3DS games en stellen je in staat om 3D modellen te verzamelen. Daarnaast is het ook mogelijk om gewoon even lekker weg te dromen bij de soundtrack van de game. Om deze mogelijkheden vrij te spelen moet je gebruik maken van StreetPass, speelmunten of de Shulk Amiibo. Deze Amiibo kun je iedere dag gebruiken om drie tokens te ontvangen om deze extra’s te activeren.

Xenoblade Chronicles is een belangrijke titel voor Nintendo. Niet zozeer om de game zelf (die behoorlijk goed in elkaar zit), maar vooral omdat het hier in Nederland de eerste titel is die echt alleen voor de New 3DS en New 3DS XL is ontwikkeld. Xenoblade Chronicles verscheen voor het eerst op de Nintendo Wii in 2012. Met deze uitvoering op de 3DS is de game dan ook voor het eerst mobiel en in echt 3D te spelen. Ik moet meteen toegeven dat ik het origineel op de Wii nooit heb gespeeld. In deze review zal ik dan ook geen vergelijking…

Karakters

Opsomming: SindsFinal Fantasy VII zijn er weinig RPG's die me echt hebben weten te boeien. Xenoblade Chronicles 3D is de eerste titel in jaren die me aan het scherm heeft gebonden. Oké, ik heb pas 50 uurtjes op de klok staan en ben voor mijn gevoel nog lang niet klaar, maar wat is dit een heerlijke RPG.

98

*