Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Sonic Boom Fire & Ice (3DS)
Sonic Boom Fire & Ice Packshot

Review: Sonic Boom Fire & Ice (3DS)

>De laatste jaren zagen we Sonic al regelmatig opduiken. Natuurlijk in de nodige remasters van 8-bit en 16-bit titels, maar ook als buddy van Mario. De twee helden bleven elkaar in diverse Olympische titels bestrijden. Net als vroeger toen Nintendo en Sega allebei consoles bouwden. Met Sonic Boom Fire & Ice brengt Nintendo eindelijk weer eens een complete Sonic titel naar de Nintendo 3DS.

De klassieke Sonic 2D ervaring bestaat uit het racen door enorme levels. Met de mogelijkheid om de verwachtte paden regelmatig te onderbreken om verborgen extra’s te vinden. Gewoon lekker het maximale uit het spel halen. Ik was als kind/tiener altijd een ‘biheroeel’. Mario en Sonic waren altijd mijn helden en ik volgde beide series. De één was niet zozeer beter dan de ander. De laatste jaren was dit anders. De solo titels met Mario bleven ijzersterk, maar de solotitels met Sonic lieten toch vaak te wensen over. Sonic Boom Fire & Ice verandert dit. Eindelijk weer eens de combinatie van vlotte gameplay en goed ontworpen levels. Oké, er zijn genoeg veranderingen ten opzichte van de originele Sonic gameplay… maar die pakken stuk voor stuk goed uit.

De klassieke 2D ervaring is dus terug en verder verdiept. Sonic kan veel meer dan alleen springen en keihard rennen. Daarnaast heeft hij zijn vriendinnetje meegenomen die vanaf het tweede level al speelbaar is. Whow, what!? Een roze Sonic? Wil ik dat spelen? Je moet! Serieus! Sonic’s vriendinnetje Amy heeft weer heel andere kwaliteiten die je soms nodig hebt om door een level heen te komen. Wees niet bang over het idee dat je de helft van de tijd als kerel in een roze wolk moet spelen. Of andersom. De grootste delen van Sonic Boom Fire & Ice kun je gewoon spelen in het karakter dat je zelf het leukst vindt. Bovendien krijg je later ook nog Tails en Knuckles als speelbare karakters om de variatie in gamplay nog verder te vergroten en nog meer gebieden in levels te ontdekken.

Briljant is de wisseling tussen de elementen vuur en ijs (water). Alle karakters kunnen tussen deze twee modi wisselen. Ben je in vuurmodus, kun je ijs smelten. Bij je in ijsmodus, kun je water bevriezen zodat je er overheen kunt lopen. Het is geen schokkende verdieping van de gameplay, maar zeker wel een leuke toevoeging.

Echt goed zijn de boss battles. Al is lang niet iedere eindbaas lastig om te verslaan, er wordt heel goed gebruik gemaakt van de twee schermen van de 3DS. Regelmatig trakteert het spel je op een heerlijke, verticale arena. Daarnaast zijn er nog wat andere minigames te vinden die de afwisseling in Sonic Boom Fire & Ice vergroten.

Zelf speelde ik het verhaal in iets meer van vijf uurtjes compleet uit. Maar mijn missie was duidelijk; het spel zo snel mogelijk doorgespeeld hebben. Daarna ben ik een aantal levels rustig opnieuw gaan spelen en dan blijkt er echt nog enorm veel te ontdekken in Sonic Boom Fire & Ice. Er zitten vele uren meer aan gameplay in.

De snelheid maakte Sonic altijd een erg fijne gameserie, maar ook erg lastig. Ook nu weer duiken vijanden op het laatste moment op. Alleen als je het level echt een beetje kent, kun je hier goed op anticiperen. Ik ken gamers die de Sonic series hierdoor niet heel geweldig vonden. Gewoon omdat het de nodige oefening vraagt. In Sonic Boom Fire & Ice komen dit soort momenten ook voor, maar net iets minder. Dit maakt Sonic Boom Fire & Ice wat gemakkelijker om te spelen. Daarnaast zijn er heel veel meer checkpoints in de levels geplaatst. Een andere aanpassing is dat Sonic wat kleiner is ten opzichte van het level waarin je speelt. Je krijgt dus meer zich op het level. Dit zorgt er ook voor dat je wat gemakkelijker onthoudt waar je in een level bent.

Wat negatief opvalt is dat de levels qua uiterlijk wat minder kleurrijk zijn geworden. Dat veel graphics gerecycled worden is niet heel erg. Dit ging vroeger niet anders. De levels zijn zo enorm en je gaat zo snel, dat het je eigenlijk niet eens opvalt dat je steeds dezelfde elementen blijft zien. Met de tegenstanders in levels is het niet veel anders. Ook deze zijn niet zo kleurrijk als vroeger en echt veel variatie is er ook niet. Ze zijn er vooral om het je lastig te maken.

Sonic Boom Fire & Ice is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

De laatste jaren zagen we Sonic al regelmatig opduiken. Natuurlijk in de nodige remasters van 8-bit en 16-bit titels, maar ook als buddy van Mario. De twee helden bleven elkaar in diverse Olympische titels bestrijden. Net als vroeger toen Nintendo en Sega allebei consoles bouwden. Met Sonic Boom Fire & Ice brengt Nintendo eindelijk weer eens een complete Sonic titel naar de Nintendo 3DS. De klassieke Sonic 2D ervaring bestaat uit het racen door enorme levels. Met de mogelijkheid om de verwachtte paden regelmatig te onderbreken om verborgen extra's te vinden. Gewoon lekker het maximale uit het spel halen. Ik…

Leveldesign
Bossfights

Opsomming: Grafisch is Sonic Boom Fire & Ice verre van de mooiste Sonic game ooit. De levels ogen dan wel een beetje saai, het leveldesign is fantastisch. De nieuwe aanpassingen aan de gameplay maken dit de meest toegankelijke Sonic titel ooit. Bovendien blijft de snelheid er heerlijk in. Ik heb sinds Sonic 3 niet meer zo'n heerlijke Sonic titel ervaren. Ik wil meer!

88

*