Home / Hardware Reviews / Muis Reviews / Review: Roccat Sense Muismat

Review: Roccat Sense Muismat

>Deze week ontving ik een nieuwe muismat van Roccat, de Roccat Sense. In augustus 2012 verscheen de eerste muismat in deze serie al, de Sense Chrome Blue. Een jaar later vond Roccat het blijkbaar tijd voor een vernieuwing en kwam met de Roccat Sense Meteor Blue.

De Sense Chrome Blue werd vorig jaar al goed ontvangen met veel positieve recensies. Met de Meteor Blue voegt Roccat een nieuw model toe aan de Sense serie met een nieuwe frisse print. Op de Meteor Blue staat een, zoals je waarschijnlijk wel kan raden, blauwe meteoor afgebeeld die op hoge snelheid geruisloos door de ruimte suist.

Unboxing

Zoals we gewend zijn van Roccat maken zij ook van de verpakking ook altijd een plaatje. De muismat zit netjes opgerold in een lange rechthoekige doos. Door het plastic venstertje is de muismat  goed te zien en aan de rechterzijde van de doos zijn twee ‘samples’ geplakt van zowel de toplaag als de rubberen anti-slip laag te zien en te voelen.

roccat_alfombrilla_sense_meteor_blue_4

De Muismat

Veel mensen vinden het gebruik van een muismat maar onhandig of overbodig, en gebruiken daarom maar geen muismat. De nadelen die hierbij komen kijken zijn dat de zooltjes onder de muis snel kunnen gaan slijten door de hogere wrijving waardoor het zwaarder wordt om de muis heen en weer te bewegen. Daarnaast hoopt zich ook een hoop vuil op onder de muis en kan deze gaan kleven. Een simpele muismat zullen deze problemen al snel uit de weg helpen, maar wat hebben muismatten als de Roccat Sense series dan meer te bieden?

De Roccat Sense is een zeer grote muismat met een afmeting van 40 cm x 28 cm wat een groot oppervlakte geeft voor voldoende bewegingsvrijheid. Pas wanneer je de mat weer weghaalt zal je merken met welk grote gemak je de muis beweegt over de mat. Door de gladde top van de muismat lijkt de muis wel te zweven, met een minimale wrijving is het zeer prettig in gebruik. Door de lage wrijving zal je veel minder snel last hebben van een pijnlijke pols of het slijten van de zooltjes onder de muis. Ik heb verder ook geen last gehad van een zweterig of kleverig gevoel bij het gebruik van deze muismat wat voor mij een dikke plus is. Zeker tijdens lange gaming sessies kan het vervelend zijn als je aan je mat blijft plakken.

ROCCAT_Sense_MeteorBlue_2

De mat is met zijn dikte van maar 2 mm super dun. Wanneer je pols op de rand van de mat rust zul je dus niet snel last krijgen van je pols door het hoogteverschil. Ook kan je makkelijk je toetsenbord even over  je mat schuiven mocht je ergens minder ruimte hebben. Ondanks dat deze mat ultra dun is kleeft de onderkant van deze muismat als secondelijm aan mijn bureau waardoor deze onmogelijk verschuift tijdens het gebruik. Dit komt door de speciale rubberen laag die Roccat heeft aangebracht.

Als laatste heeft Roccat zeer goed zijn best gedaan deze met alle belangrijke gaming muizen te testen van alle bekende fabrikanten. Zo testte Roccat de Sense met onder anderen de Naga, Imperator, Deathadder en Taipan van Razer en Xai, Sensei, Kinzu en Kana series van SteelSereis . Ook werden de MX-series van Logitech en de Sidewinder series van Microsoft, welke de gaming-muis series representeren van de betreffende merken, getest in combinatie met deze muismat.

De Roccat Sense muismatten zijn verkrijgbaar voor een adviesprijs van € 19,99.

Deze week ontving ik een nieuwe muismat van Roccat, de Roccat Sense. In augustus 2012 verscheen de eerste muismat in deze serie al, de Sense Chrome Blue. Een jaar later vond Roccat het blijkbaar tijd voor een vernieuwing en kwam met de Roccat Sense Meteor Blue. De Sense Chrome Blue werd vorig jaar al goed ontvangen met veel positieve recensies. Met de Meteor Blue voegt Roccat een nieuw model toe aan de Sense serie met een nieuwe frisse print. Op de Meteor Blue staat een, zoals je waarschijnlijk wel kan raden, blauwe meteoor afgebeeld die op hoge snelheid geruisloos door…

Design
Kwaliteit
Comfort
Functionaliteit
Prijs-kwaliteitsverhouding

Opsomming: De Roccat Sense is van een hoogwaardig materiaal gemaakt dat lang mee lijkt te gaan. Het oppervlak van de Sense laat je muis moeiteloos glijden voor een zeer prettige game ervaring. Terwijl de speciaal ontworpen antislip-mat aan de onderkant van de muistmat zich vastzuigt aan je bureau. Ik vond het gebruik van de Roccat Sense een zeer prettige ervaring voor normaal gebruik of tijdens het gamen en raadt deze dan ook zeker aan.

100

*