Home / PC & Console Reviews / Indie Game Review / Review: Renowned Explorers (PC)

Review: Renowned Explorers (PC)

We gaan op R.E.I.S. met Abbey Games, een Nederlandse Indie Gamestudio die in 2013 vooral bekend is geworden door hun Steam succestitel Reus. Dezelfde cartoony stijl qua design en de originaliteit van de game is op geheel eigen wijze terug te vinden in de  nieuwste release: Renowned Explorers.

Renowned Explorers: International Society (Oh, vandaar op R.E.I.S.) is een roguelike, turn-based, strategy game. Deze avontuurlijke single player game maakt gebruik van drie heldhaftige ontdekkingsreizigers die over een gebied trekken om schatten te vinden, land te ontdekken en eeuwige roem te verdienen. Dit doen ze door tactische keuzes te maken, battles te winnen op een hex-grid based, combat field en je goed voor te bereiden met items en upgrades. Alleen op deze manier kun je het einddoel behalen en dat is in Renowned Eplorers de meest bekende ontdekkingsreiziger van het leaderboard worden.

De Gameplay

Wanneer ik de game begin mag ik kiezen uit twee soorten gameplay. Adventure of Discovery. Wanneer je het spel verliest mag je bij Discovery zo vaak je laatste zet opnieuw beginnen als je wilt en bij Adventure moet je helemaal opnieuw beginnen, of bij je laatste save game. Nou, Adventure daar maar! Helaas is de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad ‘hard’ bij Adventure, dus schakel ik naar Discovery en ‘normal’. Het is een belangrijke keuze, want hij is later niet meer te wijzigen. Nu een party samenstellen. Er is een bord zichtbaar met wel 20 verschillende karakters en de keuze lijkt enorm. Al gauw blijkt dat je eerste keuze drie uit de vier karaktermogelijkheden is, omdat de andere karakters eerst vrijgespeeld moeten worden. Prima, want anders was ik nu nog bezig met kiezen. De game speelt zich af in een fictieve wereld rond de 19e eeuw, de karakters daarentegen lijken een bonte verzameling uit alle tijden als we kijken naar de kledingstijl en de wapenuitrusting. Zo heb je een vrouwelijke Lucha libre, een eskimo-look-a-like, een vagebond met smiley buttons op zijn jas en een legerkapitein met puntsnor. Dit alles maakt je party niet echt geloofwaardig.

Review-Renowned-explorers-1

De karakters

We mogen een keuze maken uit verschillende classes. Dit zijn niet de bekende Hunter, White Mage, Warrior en de Black Mage, maar hier kiest Abbey voor een Scout, Speaker, Fighter en Scientist. Zijn dat niet exact dezelfde, in een ander jasje? Ja en nee, hier kom ik later op terug. Afijn, voor mijn eerste game kies ik als captain: Harry Walker de scout, als crew member nummer één: Yvonne Lefevre de Speaker en de tweede is Victor Signac de Fighter. Mijn keuze is niet gevallen op de vierde keuze Anna Proskurikova de Scientist, zonder verdere reden. We starten onze expeditie met de Celtic Code.

Ikea

Ik ben behoorlijk eigenwijs van stuk, dat zal niemand mij tegenspreken. Wanneer ik in Ikea een kast koop met gebruiksaanwijzing, dan lees ik die lekker niet en ga ik prutsen tot ik niet meer verder kan of aan het einde bepaalde zaken overhoud. Pas dan pak ik de Ikea tutorial erbij. Ditzelfde gebeurde mij een beetje met R.E.I.S. Omdat ik redelijk wat tactische roguelike rpg’s op mijn naam had staan, dacht ik: wat hebben die gasten van Abbey Games, dat mij nog kan verrassen, haha arrrr. Een hele hoop blijkt, want in mijn derde expeditie zat ik vast en ieder uitstel leverde mijn team minpunten op en ieder gevecht werd mijn dood doordat ik nog maar één Resolve had.

Review-Renowned-explorers-map

Tutorial

Oké, opnieuw dan maar! De tutorial klik ik aan, maar er begin helemaal geen tutorial game waar alles al doende uitgelegd wordt. Er verschijnt alleen een soort helpschermpje waar je alles moet lezen. Nooo! We hate the in-game reading, precious. Toch maar het één en ander doorgebladerd en zo kwam ik erachter dat het knokken in Renowned Explorers er een tikkie anders aan toeging. Er wordt namelijk ingespeeld op de algemene status van jouw party en je vijanden. Er zijn drie statussen. Friendly, Aggressive en Devious.

Review-Renowned-explorers-battle-map

Friendly, Aggressive en Devious

Tijdens de battle zie je in welke gemoedstoestand jouw vijanden zijn, Je kunt dan een vijand aanvallen met een bepaalde attack die weer een gemoedstoestand als neveneffect heeft. Zo las ik de regels: Friendly aanvallen zijn sterk tegen Aggressive vijanden, Devious tegen Friendly en Aggressive tegen Devious. Toen ik dit een beetje doorhad werden de battles een stuk gemakkelijker, maar de gameplay ingewikkelder. Daarbij kwam nog dat je levens, die daar Resolve worden genoemd, minder worden als je bepaalde resources slecht koopt, een battle verliest of lang zonder voorraden zit. Dus als je een battle ingaat met nog maar één Resolve, dan hoeft er maar één karakter het loodje te leggen, wat al snel voorkomt als je het niet heel tactisch speelt. Je kunt je vijanden aanvallen met gewone Melee aanvallen, Ranged aanvallen of AOE aanvallen. Je kunt kiezen om ze toe te juichen met Cheers, Charms of Compliments en daarnaast kun je ze het leven zuur maken met Insults, Taunts en Huniliations. De uitleg van deze gameplay krijg je niet uit de tutorial en koste mij al twee uur spelen voordat ik het doorhad.

Review-Renowned-explorers-battle

Renowned Explorers is een tactische en originele avonturen game die niet weggelegd is voor de standaard arcade gamer. Nu zijn turn-based, rouglike games dat zelden, maar ach ik meld het toch maar.  De gameplay is enorm tactisch en deze leer je pas echt door het veel te spelen, dit kan zorgen voor ergernissen of opgave. Een goede tutorial ontbreekt hierbij. De grafische aspecten van de game zijn erg simpel, maar erg mooi en lijken handgetekend. Helaas wordt alles in de game gebracht door tekst, geen enkel filmpje of cartoon. Het geluid is erg sfeervol en de muzikale ondersteuning draagt het geheel prima. De dialogen in-game zijn spitsvondig en lekker verfrissend. Een minpuntje is dat soms niet alle tekst van een gesprek binnen de kaders past en je wat moet scrollen. Er is niet veel aandacht besteed aan het speelbord waar je overheen loopt, deze is (bewust) minimalistisch. Ik had dit graag met meer details gezien om het echt het gevoel te creëren dat je op reis bent. De karakters die je speelt en de gameplay zelf bieden je geen echte storyline. Hierdoor heb je geen binding met je team. De grote van het spel vond ik ietsjes tegenvallen, ik zag toch weinig locaties en variaties in ecounters. De explorers had ik toch wel verwacht bij de zeven wereldwonderen, al waren het dan nieuwe fictieve wereldwonderen.

Ben je een tactische gamer, dan adviseer ik je zeker om Renowned Explorers te kopen. Het is een geweldig leuke game, gemaakt door een Nederlandse Indie Gamestudio. De prijs is laag en er is veel te beleven en te leren.

Pluspunten:

Origineel
Grafisch sterk
Uitdagende gameplay
Grappige dialogen

Minpunten:

Geen verhaal
Veel tekst geen filmpjes
Geen duidelijke uitleg
Minimalistisch speelveld

We gaan op R.E.I.S. met Abbey Games, een Nederlandse Indie Gamestudio die in 2013 vooral bekend is geworden door hun Steam succestitel Reus. Dezelfde cartoony stijl qua design en de originaliteit van de game is op geheel eigen wijze terug te vinden in de  nieuwste release: Renowned Explorers. https://youtu.be/Jq-D_GOq8Ck Renowned Explorers: International Society (Oh, vandaar op R.E.I.S.) is een roguelike, turn-based, strategy game. Deze avontuurlijke single player game maakt gebruik van drie heldhaftige ontdekkingsreizigers die over een gebied trekken om schatten te vinden, land te ontdekken en eeuwige roem te verdienen. Dit doen ze door tactische keuzes te maken, battles…

Cijfer: 7

Opsomming: Ben je een tactische gamer, dan adviseer ik je zeker om Renowned Explorers te kopen. Het is een geweldig leuke game, gemaakt door Nederlandse Indie Gamestudio. De prijs is laag en er is veel te beleven en te leren.

70

*