Home / PC & Consoles / PC / Review: Forza Motorsport 7 Ultimate Edition

Review: Forza Motorsport 7 Ultimate Edition

De review die eigenlijk nog niet geschreven zou moeten worden. Het duurt immers nog 30 dagen voor de Xbox One X wordt bezorgd en daarop kunnen we pas echt zien wat Turn 10 grafisch heeft gedaan. Maar… we kunnen niet wachten. Meer auto’s dan ooit (natuurlijk) en vooral weergaloze graphics. Zelfs als je niets met auto’s hebt, moet je Forza Motorsport 7 Ultimate Edition ervaren.

Vorig jaar mochten we los op Forza Horizon 3. Een voorproefje van wat 4K racing zou gaan betekenen, maar tegelijkertijd ook meer een funracer. Een open wereld waarin je de meest bizarre stunts uithaalt en waarbij het verhaal vooral veel steun moet vinden in scripted wins. Heel erg was dat niet want er zaten echt vele uurtjes raceplezier in. Maar de echte raceliefhebber heeft natuurlijk afgewacht. Afgewacht op wat Forza Motorsport 7 Ultimate Edition nu eindelijk gaat brengen.

En ja, Forza Motorsport 7 Ultimate Edition verlegt opnieuw de grenzen. Niet zo zeer met de 700 bolides waar je aan de start al uit kunt kiezen. Dat was een quick win voor ze. Het gaat om de variatie. Variatie die meteen bij het starten al duidelijk wordt met de legendary races. Je wordt meteen getest op extreem nat wegdek, maar neemt ook al snel plaats achter het stuur van een racetruck. Variatie is het sleutelwoord.

Het meer meer meer gevoel komt ook perfect tot uiting in de tracks. Meer dan 200 tracks om te racen in 32 omgevingen waarbij opnieuw meer oog voor detail lijkt te zijn. Echt nieuw zijn de tracks in Dubai. De rest kennen we al een beetje van de eerdere Forza’s maar… het gaat er om zo compleet mogelijk te zijn. Dus top.

Maar terug naar de start. De Legendary Races. Wanneer je die vers achter de rug hebt, mag je meteen aan je carrière gaan werken in de Forza Driver’s Cup. Dé vervanging voor de oude carrièremodus. De Forza Driver’s Cup bestaat uit zes kampioenschappen waar je jezelf doorheen mag worstelen. Natuurlijk met de nodige beloningen in de vorm van credits, racepakken en nieuwe bolides om jouw oversize garage mee vol te zetten. Dit keer krijg je geen prijzenrad, maar mag je zelf kiezen welke prijs jouw voorkeur heeft. Naarmate je beter presteert, open je meerdere races en krijg je meerdere items waardoor de variatie al snel toeneemt. En… je lekker aan het tunen kunt. Wat dat is minstens zo belangrijk als racen (misschien zelfs leuker).

Om nog meer variatie te brengen, is het nu mogelijk om te kiezen hoelang een race duurt. Van kort tot extra lang. Het is net hoeveel tijd je hebt om je rondjes te rijden. In het langste geval ben je zo’n drie kwartier onderweg.

Ook weersomstandigheden spelen meer een rol. Zagen ze er al realistischer uit in de vorige Forza’s, nu zijn ze dynamischer. Regent het, wordt de track dus steeds gladder en krijg je steeds meer plassen. Geen enkele ronde is dan hetzelfde. Helaas werkt dit nog niet op alle tracks.

Forza Motorsport 7 Ultimate Edition is ook minder een simulator dan de vorige delen uit de serie. De game is veel vergevensgezinder geworden. Het racen lijkt hierdoor wat gemakkelijker, maar dat compenseert zich weer in de heftigere races waarbij jouw tegenstanders ook wat strakker door de bocht knallen. Andersom is het net wat gemakkelijker om een onervaren vriend te vragen even een rondje mee te rijden.

Het prijzenrad is dan wel weg, gokken blijft aanwezig in Forza Motorsport 7 Ultimate Edition. In deze editie kun je met jouw credits kratten kopen. Daarin zitten nieuwe pakken, auto’s etc. Het blijft en gokspel, maar hoe duurder de kratten, hoe waardevoller de beloning. Overigens, zijn de kratten en de races de enige manier om nieuwe racepakken te krijgen. Die zijn niet te koop in het spel. Het lijkt er wel op dat echt iedere auto te koop is, dus je hoeft niet aan de kratten te gaan als je dat liever niet wilt.

Het verzamelen van auto’s levert ook wat op. Je kunt ze namelijk echt verzamelen. Hoe completer jouw verzameling, hoe beter de beloningen.

Natuurlijk mag je de carrièremodus weer helemaal loslaten. Lekker je eigen plan trekken en de races zo inrichten als jij dat zelf wilt. Met de moeilijkheid die je zelf verlangt. Soms voelt het wel wat als een overkill aan instellingen, maar als je eenmaal weet wat je zoekt in de menu’s, is de race echt bevredigend.

Ook het multiplayer verhaal komt weer sterker naar voren. Tijdens het racen zie je natuurlijk al de namen van al je buddies op Xbox Live, maar ook hier wordt het arcadegevoel lekker doorgetrokken. Lekker arcade-stijl split-screen racen in de woonkamer, maar ook lekker gemakkelijk online. De matchmaking gaat ook erg goed. Het komt weinig voor dat ik me meteen aan de kant geblazen voel worden door een opponent, maar het is ook zeker niet zo dat ik anderen met gemak passeer. Precies goed dus. Later gaat F7 ook nog Leagues krijgen waarin je kunt racen.

De review die eigenlijk nog niet geschreven zou moeten worden. Het duurt immers nog 30 dagen voor de Xbox One X wordt bezorgd en daarop kunnen we pas echt zien wat Turn 10 grafisch heeft gedaan. Maar… we kunnen niet wachten. Meer auto’s dan ooit (natuurlijk) en vooral weergaloze graphics. Zelfs als je niets met auto’s hebt, moet je Forza Motorsport 7 Ultimate Edition ervaren. Vorig jaar mochten we los op Forza Horizon 3. Een voorproefje van wat 4K racing zou gaan betekenen, maar tegelijkertijd ook meer een funracer. Een open wereld waarin je de meest bizarre stunts uithaalt en…

Overzicht Reviews

Grafisch
Racing gevoel
Compleetheid
Vernieuwend

Opsomming: Zonder twijfel en opnieuw; de meest uitgebreide Forza ervaring die je jezelf kunt wensen. Het dynamische weersystem werkt enorm lekker al is het jammer dat we nog niet op alle tracks in de regen kunnen racen. Grafisch ziet alles er gelikt uit, maar wacht ik echt nog even voor ik los mag op de One X. Vernieuwend… dat valt wel mee, maar wel weer veel toegankelijker qua gameplay. Must have die Forza Motorsport 7 Ultimate Edition!

Gebruikersbeoordeling: Wees de eerste!
90

Over Arjan Olsder

Arjan kennen we van GadgetGear.nl, maar tikt ook graag een stukje mee aan Entert1.

Reageren

Jouw e-mail adres zetten we niet online.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*