Home / Hardware Reviews / Controller Reviews / Review: Razer Raiju Gaming Controller for PS4

Review: Razer Raiju Gaming Controller for PS4

>Waar kamp Microsoft zijn fanatieke E-sporters tegemoet is gekomen met de Xbox Pro controller, voorzien van vier extra programmeerbare knoppen heeft Sony laten weten geen “Pro versie” uit te gaan brengen van zijn DualShock 4 controller. Razer reageert slim op dit voornemen door onder licentie zijn eigen Pro controller uit te brengen voor de Playstation 4. Entert1.nl test de Razer Raiju Pro Controller.

Razer

De mannen van Razer hebben zich inmiddels lang en breed bewezen op het gebied van game accessoires. Of je nou het liefst je game speelt op de PC, Xbox of Playstation, Razer heeft voor elk platform een ruime keuze aan controllers. Van uitstekende keyboards en muizen voor de PC. Tot controllers en arcade sticks voor de consoles. Voor deze review hebben wij de beschikking gekregen over de Razer Raiju Pro Controller. Als een van de eerste fabrikanten die onder Playstation licentie een controller mocht uitbrengen heeft Razer geen mogelijkheid onbenut gelaten om hun Pro controller de competitie het nakijken te geven. Zowel in de markt, als in de game.

Unboxing

De Razer Raiju wordt afgeleverd met een aantal toevoegingen. De Raiju is voorzien van een handige hardcase. Ideaal als de controller meeneemt naar toernooien, of naar je vrienden voor een avondje beeldstaren op de bank. De case heeft voldoende ruimte om de controller en de meegeleverde maar liefst drie meter lange kabel in te vervoeren. Ook is er een uitsparing in gemaakt waarin een kleine schroevendraaier is geplaatst waarmee je de Raiju kan ontdoen van de twee extra triggers op de rug van de controller. De meegeleverde micro-usb kabel is voorzien van een stevige verdikking die precies in de behuizing van de Raiju past. Hierdoor ontstaat er een erg sterke verbinding die voorkomt dat je bij de eerste beste lompe actie meteen de stekker molt, of erger, de micro-usb ingang van je Raiju. De meegeleverde gebruiksaanwijzing toont je duidelijk en overzichtelijk hoe je de Razer Raiju moet gebruiken, hoe je je buttons naar wens re-mapped en hoe je de functies als “hair trigger” en “trigger modus” aan- en uitschakeld. Maar daarover later meer!

Looks

De Razer Raiju ziet er erg strak uit. het valt op dat de controller is voorzien van weinig poespas. Geen flashy leds of rare afbeeldingen, zoals je dat mag verwachten op een pro-controller. Less is more! De vorm van de controller doet erg denken aan de controllers van de Microsoft console. Op wat extra knoppen en de touchpad na komt de vorm grotendeels overeen. Op de plek waar je vingers de achterzijde van de controller omklemmen is de Raiju voorzien van een laag blauw rubber, dezelfde kleur rubber hebben de covers die over de van origine zwarte pookjes heen zitten. Wat echt opvallend is aan het voorkomen van deze Raiju zijn de buttons die geplaatst zijn aan de onderzijde van de controller. Tussen je handpalmen zijn vier knoppen geplaatst die het mogelijk maken om snel een knop te re-mappen, van profiel te wisselen en om het volume van de game en de microfoon van je headset aan te passen.

Gebruik

Wow! Dat is wennen! Ik bedien mijn PS4 normaal gesproken met de standaard DualShock controller van Sony. De overschakeling naar deze Raiju is niet zomaar gemaakt. De controller ligt totaal anders in de hand en de knoppen zijn heel anders afgesteld dan dat ik gewend ben. De twee triggers op de rug van de Razer voelen onwennig en ik laat vijanden regelmatig aan mijn vizier voorbij lopen. Naja, eerlijk gezegd laat ik mijn vizier voorbij mijn vijanden lopen. Doordat de pookjes van de Raiju veel sneller beweging waarnemen dan de DualShock schiet ik vaak letterlijk aan mijn doel voorbij.

Na enig oefenen krijg ik steeds meer het juiste gevoel te pakken. De  besturing via de thumb-sticks is vlijmscherp. De minste beweging op de controller zet mijn vituele bad-ass in beweging en laat deze net zo strak weer tot stilstand komen. Anders dat bij mijn DualShock waar de eerste milimeters beweging nog geen acties overbrengen op het scherm doet deze Raiju dat wel. De pookjes reageren direct en zijn van metaal gemaakt. Dit voorkomt dat de pookjes door de wrijving met de behuizing afslijten. De pookjes van de Raiju zijn voorzien van een blauw rubber hoesje waardoor je erg veel grip hebt. Laat deze ook zeker zitten, aangezien de pookjes zonder deze rubberen cover echt spekglad zijn. Zeker als je zweethandjes hebt. 😉

Nadat ik de gebruikelijke toetsen waar je je duim voor van de stick moet afhalen heb ge-remapped naar een van de vier custom triggers ben ik helemaal fan. Ik crouch, herlaad, spring en verwissel mijn wapens zonder met mijn rechter duim het contact te verliezen met de rechter thumb-stick. Hierdoor blijf je constant in staat om de loop van je geweer te richten naar die ene deur of steeg waar juist op dát moment een vijand vanuit tevoorschijn kan komen. Met de “hair trigger modus” gaat mijn wapen bij het geringste contact met de L2 trigger over tot vuren. Veel sneller dan gebuikelijk op de DualShock. Mijn K/D ratio gaat aanzienlijk omhoog en zoals dat bij mij werkt… Mijn plezier dus ook. Doordat je twee profielen kan instellen waartussen je on-the-fly kan wisselen krijg je wel heel erg veel mogelijkheden om je besturing aan te passen. Ideaal als je licht verslaafd bent aan meer dan één shooter.

Conlusie

Met Razer Raiju wordt je ongetwijfeld een betere gamer. De reactie van de thumb-sticks is vele malen beter dan bij de reguliere playstation controller en de vier extra knoppen zorgen ervoor dat jij het gevoel met de loop van je geweer nooit hoeft kwijt te raken. Het is even wennen, maar zodra je de nieuwe zelf ingestelde lay-out van de Raiju écht onder de knie heb wil je nooit meer terug. De bouw van de controller is zeer stevig en staat garant voor velen uren speelplezier. De verbinding met de kabel is ook erg stevig en kan hierdoor tegen een stootje. Ben je een casual gamer die af en toe een potje meespeelt, dan is de Raiju niet voor jou aangezien het enige inspanning vergt om de besturing onder de knie te krijgen. Ben je niet van plan gebruik te maken van de vier extra knoppen? Dan gaat de Raiju je heus niet teleurstellen, maar hiervoor is de Raiju met zijn €150,- wel een erg duur speeltje.

Ben je daarentegen een zeer fanatiek gamer en ben je competitief ingesteld? Spaar voor deze Raiju! Het is een hele investering voor een controller, maar wel eentje waardoor jij nét dat stukje voorsprong krijgt op je tegenstanders. Nog een potje?

Waar kamp Microsoft zijn fanatieke E-sporters tegemoet is gekomen met de Xbox Pro controller, voorzien van vier extra programmeerbare knoppen heeft Sony laten weten geen "Pro versie" uit te gaan brengen van zijn DualShock 4 controller. Razer reageert slim op dit voornemen door onder licentie zijn eigen Pro controller uit te brengen voor de Playstation 4. Entert1.nl test de Razer Raiju Pro Controller. Razer De mannen van Razer hebben zich inmiddels lang en breed bewezen op het gebied van game accessoires. Of je nou het liefst je game speelt op de PC, Xbox of Playstation, Razer heeft voor elk platform…

Looks - 80%
Ergonomie - 85%
Gebruik - 100%

88%

Opsomming: De Razer Raiju is een uitstekende controller met veel mogelijkheden om deze naar wens in te stellen. De ergonomie is uitstekend, hierdoor voelen je handen ook na een intensieve sessie nog comfortabel aan. Met een prijskaartje van €150 is de Raiju zeker niet goedkoop, maar zijn geld wél waard als je echt serieus bent over het verbeteren van je spel.

Gebruikersbeoordeling: 4.5 ( 1 Stemmen)
88

Over Michiel Schuur