Home / PC & Consoles / PC / Review: PES 2014

Review: PES 2014

>PES heeft altijd al bekend gestaan als een game die niet is weggelegd voor de beginnende gamer. Ingewikkelde tactische opties en gameplay waren hier vaak debet aan. Met 2014 is daar verandering in gekomen.

Nieuwe Engine

Dat PES nu op een nieuwe engine draait is wel te merken. De graphics zijn echt een hele verbetering. De gezichten zijn goed te zien en de shirts zien er goed uit. Het is een hele andere PES dan de voorgaande jaren. Het speelt soepeler, de spelers bewegen natuurlijk en de bal rolt zoals je mag verwachten, en het publiek is nu redelijk om aan te zien. Dit maakt dat PES toch een transformatie heeft doorgaan.

Layout en gamemodi.

Het hoofdmenu is simpel gehouden. Je hebt enkele hoofdtype gamemodi.  Zo kun je meteen beginnen met een potje voetbal of kun je de bekende mastercompetitie doen om als speler of als manager proberen naam voor jezelf te maken. Laten we het eerst hebben over de mastercompetitie.

Kanttekening bij het spelen als speler is wel dat wanneer je gewisseld wordt of rood krijgt, je de wedstrijd moet uitkijken zonder noemenswaardige doorspoelmogelijkheid.

0

Als manager in de mastercompetitie coach je een elftal met alle randzaken daaromheen. Transfers hebben hierbij een plus- en een minpunt. Je kunt zien hoeveel procent kans je hebt om een speler binnen te halen. Dit kan teleurstellend werken wanneer je voor heel veel geld een speler wilt halen maar deze niet eens kijkt naar het aanbod omdat de kans 0 procent is. Aan de andere kant heeft Konami wel een hele goede doellijst. Deze lijst is erg handig om snel een speler te halen. De spelers die op deze lijst staan zijn allemaal spelers waar je veel kans bij maakt om over te nemen. Daarbij kijkt het systeem een beetje welke spelers er bij je team passen en voor dat voor een redelijk transferbedrag. Dat is dan wel weer het grote voordeel van de transfers. Wat ook erg nice is, is om geld te verdienen is de kaartverkoop. Per gespeelde thuiswedstrijd krijg je geld om je kas te spekken.

Het teammanagement is zoals we die enigszins kennen. Je kunt het helemaal of semi overlaten aan de assistent.  Manueel kan natuurlijk ook. Bij het selecteren van spelers is het van belang dat je kijkt naar hun vorm, de positie waar ze graag spelen en de vermoeidheid. De positie is erg belangrijk, zet je iemand waar deze niet graag speelt dan zakt zijn gemiddelde als een baksteen en zou hij bij lange na niet zo effectief zijn als op zijn favoriete positie. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met hun huidige gemoedstoestand, een dikke pijl naar beneden kan een goede speler zomaar veranderen in een klungel. Je hebt een aangevuld jeugdteam waar je tijdens de transfers uit kunt vissen om een beetje versterking achter de rug te hebben.

Pro-Evolution-Soccer-PES-2014-Trailer-details-game-features-Heart

Wat ik echt geweldig vind is de Champions League. Ze hebben de sfeer echt goed neergezet. Het muziekje, de layout van de opstellingen en het stadion is allemaal volgens het echte werk. Dit geeft toch wel een speciaal gevoel wat FIFA niet heeft, qua spelen op het allerbeste toernooi van Europa.

Wat ook leuk is aan deze gameplay is dat je nu ook landenteams kunt coachen en kwalificeren voor de EK’s en WK’s. Dit kun je doen naast je baan als coach van een club.

FCBvsPSG_Article_576x400

Verder kun je in een andere gamemodus competities spelen zonder transfers en andere poespas. Je kunt samen met je vrienden een team kiezen en gewoon lekker spelen.

Dit is echt op de schop gegaan. Het speelt een stuk makkelijk weg en beginners hebben nu ook een kans. Was het eerst alleen voor de doorgewinterde spelers, nu kunnen ook beginners goed uit de voeten met de lagere moeilijkheidsgraden. Alleen duurt het voor mijn gevoel wel wat lang voordat ik eindelijk aan de wedstrijd mag beginnen, eerste een laadscherm met tips, en dan nog een laadscherm in het stadion wanneer je eerder op start drukt. Al met al duurt het ongeveer anderhalve minuut.

PES2014_UCL_Galatasaray_MunU-977x550

De spelers lopen vloeiender over het veld. De bal gedraagt zich een stuk natuurlijker, allemaal grote verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Het lijkt steeds meer op echt voetbal. Hoe de spelers om de bal vechten voelt ook wel goed aan. Schouder aan schouder en een beetje aan het shirt trekken. Alleen een sliding wil je nog steeds niet maken in PES. De manier hoe de spelers deze maken is verre van precies en zeer lomp, de kans is groter dat je rood krijgt dan dat je de bal onderschept.

Het schieten voelt wel lekker aan. Sta je onder druk dan is de kans groot dat je mist of een zacht schot produceert, loop je in een lekkere lijn ongehinderd dan is de kans een stuk groter op een mooi doelpunt. Het dribbelen is preciezer geworden, je kunt je tegenstander makkelijker in de luren leggen door langzaam te lopen en wachten tot deze hapt om vervolgens de andere kant op te draaien met de bal.

Bij vrije trappen,hoekschoppen en uittrappen heb je een stippellijn die de baan van de bal voorspelt. Erg handig om precies een bal ergens te plaatsen, je kunt dit natuurlijk ook uit zetten als je hier niet van houdt.

pes 2014 free kick system

Wanneer er gewisseld wordt heb je vaak nog een zwart laadscherm, dit haalt je wel enigszins uit de wedstrijdsfeer, ik hoop dat het met een patch ook op dit vlak vloeiender wordt.

De gameplay over het algemeen is een stuk vloeiender en leuker geworden. Hier en daar hapert het nog een beetje maar dat komt denk ik door de nieuwe engine, er moet nog net even aan geschaafd worden of de engine is zo krachtig dat het de consoles een moeilijke tijd geeft. Wat in ieder geval als een paal boven water staat is het feit dat de engine nog lang mee kan. De graphics waren nog nooit zo goed, de spelers, het veld, de stadions en al dat publiek.

PES heeft altijd al bekend gestaan als een game die niet is weggelegd voor de beginnende gamer. Ingewikkelde tactische opties en gameplay waren hier vaak debet aan. Met 2014 is daar verandering in gekomen. Nieuwe Engine Dat PES nu op een nieuwe engine draait is wel te merken. De graphics zijn echt een hele verbetering. De gezichten zijn goed te zien en de shirts zien er goed uit. Het is een hele andere PES dan de voorgaande jaren. Het speelt soepeler, de spelers bewegen natuurlijk en de bal rolt zoals je mag verwachten, en het publiek is nu redelijk om…

graphics
menu
geluid
Algemene sfeer

Opsomming: PES 2014 met zijn nieuwe engine is een goede weg ingeslagen met de graphics en gameplay. Alles loopt een stuk natuurlijker, al zijn er hier en daar wat haperingen. Het speelt prettig weg, zowel voor de ervaren als de beginnende speler. De Champions League-magie hebben ze goed weten over te brengen en de verschillende gamemodi zitten goed in elkaar. De gezichten zijn een stuk echter evenals de omgeving. Dit draagt bij aan een goede voetbalbeleving.

68

*