Home / PC & Consoles / Playstation 4 / Review: FIFA 17 (PS4), een flinke stap voorwaarts!

Review: FIFA 17 (PS4), een flinke stap voorwaarts!

>EA heeft de vaart erin gezet en besloten om FIFA 17 op de Frostbite engine te laten draaien. Een zeer slimme zet!

De nieuwe engine betekent niet alleen betere graphics maar ook meer mogelijkheden m.b.t. de ” natuurwetten” hoe spelers, de bal en deze combinatie op elkaar reageren. Maar laat ik beginnen met de grote verassing, en het grootste pluspunt van de game!

The Journey

Heb jij er wel eens van gedroomd om een profvoetballer te worden? Je wel eens afgevraagd welke weg je daar voor moet afleggen? Dat het niet één en al rozengeur en maneschijn is? Dan is deze nieuwe modus echt wat voor jou! Je maakt hoogtepunten mee en ook zeker dieptepunten in deze gamemodus. Wat er in de game gebeurd heb je beperkte invloed op. Er staan al allerlei dingen vast. Zo maakt het niet echt uit welke club je kiest, je krijgt dezelfde spitsentrainer, ontmoet dezelfde spelers die je helpen, etc. Alleen het logo is anders. Maar dat maakt niet zoveel uit, ik snap zeker dat EA niet voor elke club andere karakters kan maken. Ik stoor mij er ook absoluut niet aan, het gaat immers om het verhaal en de dialoog. Ik vind dat EA zich hier weer van zijn beste kant laat zien en wel degelijk creativiteit binnen de studio heeft. Na FUT is het qua innovatie redelijk stil gebleven, tot The Journey! De storyline zit echt goed in elkaar. Maar daar moet je zelf maar achterkomen. Hier wel een kleine intro, vooruit dan. 😉

In The Journey ben jij Alex Hunter, een 17 jarige jongen die het samen met zijn maatje Walker het wil gaan maken als profvoetballer. Je begint echter niet al te best. Op de voetbalacademie worden jij en Walker opgeroepen voor een laatste wedstrijd om alsnog te bewijzen dat je “Prem” ( Premier League) waardig bent. Je speelt een serie oefenpotjes en je speelt veel minigames zoals we gewend zijn tijdens het laden van een wedstrijd. Je moet wel bij de eerste 10 komen anders is de game al over voor je! Het is dus wel menens. Afijn, mocht je dit goed doorlopen dan komt je kersverse spelersagent met een aanbod van alle clubs. Kies verstandig, een grote club betekend hogere eisen aan je spel en in het begin minder speeltijd in het eerste aangezien er veel betere spelers voor je staan.

Maar hier komt wellicht wel de tip van de game! Kies gewoon de club waar jij uiteindelijk voor wilt spelen! Ik had een Westham gekozen in de hoop dat ik de overstap kon maken naar grotere clubs.  Dat komt dus niet, daarom een pijnlijke delete en  opnieuw begonnen want ja, ik wil toch wel bij de clubs spelen die zeker meetellen in de top. Verder zit alles in deze modus, behalve een droomtransfer. Afijn, wanneer je je club gekozen hebt, begint je carrière, gaan ego’s een grote rol spelen en moet je tegen een stootje kunnen. Hier je eerste wedstrijd in de Premier League tegen Liverpool, en wat een sfeer!

Je hebt wel invloed op hoe jij reageert op mensen en situaties, je kunt koel reageren, neutraal of vurig. Dit kan gevolgen hebben voor je relatie met je medespelers en je trainer.  Maar nog belangrijker is je karakter dat je hiermee ontwikkeld. Wanneer je steeds vurig antwoord zul je arroganter worden, maar wel weer meer fans op social media krijgen. Antwoord je steeds koel dan sta je op betere voet met de manager en heb je sneller een basisplek. Neutraal antwoorden kan je niets of bij beiden een beetje opleveren. Wanneer je genoeg volgers hebt kun je een sponsorcontract tekenen voor dikke poen (200.000 volgers). Wat je met het geld kunt doen? Helemaal niets helaas, geen huis kopen of een auto, of iets anders wat het geld verdienen rechtvaardigt helaas.

Je begint met een vaardigheid van 60. Dit kan flink oplopen als je elke wedstrijd veel minuten kan maken, goede cijfers scoort, de opdrachten van de coach volbrengt en het goed doet op de training. Hoe beter je het doet in de wedstrijden en op de trainingen des te sneller kom je in het basisteam. Je krijgt ook punten die je kunt besteden in de skill tree. Hiermee kun jij Alex meer naar je hand zetten als het gaat om speelwijze. Over speelwijze gesproken, je moet tijdens de voetbalacademie kiezen op welke positie je speelt, links- of rechtsbuiten, spits of aanvallende middenvelder. Iedere positie heeft zijn eigen sterktes en zwaktes, en ook een rol in het team.

Maar al met al een zeer solide gamemodus die je uren gaat vermaken en je door diepte- en hoogtepunten sleept! Het kon misschien nog wel wat beter dat je bijv. je geld kont uitgeven of dat je wel een transfer kunt maken. Maar wie zegt dat dit het einde is van The Journey? Ik zie het wel voor mij als het verhaal van Alex Hunter doorgaat, desnoods als DLC!  Ik was in ieder geval zeer verrast en voelde mij echt Alex Hunter. Je kunt merken dat Bioware onderdeel is van EA. Deze heeft zeker zijn invloed gehad op The Journey, de manier van keuzes maken, de manier van reageren, echt Mass Effect achtig. Super gedaan! Hier 15 minuten gameplay zonder al teveel spoilers zodat je een goede indruk krijgt van de game.

De Frostbite engine, een dikke verbetering ten opzichte van de vorige jaren. Ik had echt het gevoel dat de game jaren bijna stilstond in zijn ontwikkeling, nu met deze engine heeft het weer een frisse wind laten waaien in de game! Voor het eerst heb ik het gevoel dat er meer mogelijk is, dat meer aan het toeval wordt overgelaten in plaats van dat veel gescript. Je kunt nog niet zo vrijelijk hoge steekballen geven, maar corners gaan er wel vaker in en voorzetten ook. Dit komt de dynamiek van het spel zeker ten goede. Niet meer alleen de steekpasses of dribbels over de grond, nu ook meer de hoogte in. En je kunt ook diverser scoren.

De duels om de bal zijn ook beter, nog meer is onzeker en dat de bal echt van niemand is komt ook meer voor. Je lichaam gebruiken kan meer dan ooit tevoren. Kortom, het is meer echt voetbal. Voorheen qua gameplay vond ik FIFA niet denderend meer, veel te veel was voorspelbaar. Heel veel acties liet je wel uit het hoofd omdat je toch wel wist dat het niet ging lukken enz. Dit gevoel bekruipt bijna niet meer en wordt daardoor ook écht interessant en spannend.

Het verdedigen is een stuk lastiger geworden, omdat de bal vrijer is en duels om de bal nog preciezer zijn, wordt het ook moeilijker om goed te timen wanneer je de tackel inzet. Hier moest ik zeker aan wennen maar ik vond het wel echt gaaf als het dan wel lukt. De shirts zijn ook weer stukken beter, ze lijken nog dunner en nog dynamischer in hun bewegingen. Dat komt de realiteit zeker ten goede. Wat nog wel een doorn in het oog is in de stadions is het publiek. Dit doet wel afbreuk aan de sfeer. Zeker in de Premier League waar elk stadion en elke manager tot op grote precisie is nagemaakt zie je echt het verschil met het publiek. Dat is wel een kil contrast. Een focuspunt voor volgend jaar?

Dan nog even de nieuwe spelhervattingen, de corners, vrije trappen en strafschoppen zijn veranderd. Dit is even wennen maar zeker niet minder leuk. De strafschoppen zijn wel lastiger geworden maar de indirectie vrije trappen juist weer makkelijker. Zo krijg je toch weer meer belevenis uit deze spelhervattingen!

Kortom qua gameplay zijn ze jaren vooruit gevlogen en heb ik echt weer met plezier en spanning wedstrijden gespeeld omdat er veel meer mogelijk is en veel minder te voorspellen valt! Lang leve de nieuwe engine!

Andere gamemodi

Dan zijn er nog wat kleine wijzigingen in de carrièremodus. Wanneer je bij een club wilt beginnen zie je nu waar de club de focus legt, bij het versterken van het imago, de financiële situatie, de jeugdopleiding enz. Al met al heeft dit niet zo’n zware impact maar het maakt het wel wat leuker en diverser om toch aan deze dingen te denken wanneer je een club managed. Het is juist wel leuk om je te moeten focussen op de jeugd of juist op het aantrekken van een grote speler om het imago van je club op te krikken. Dit maakt het wat uitdagender zonder dat het een last wordt!

14468485_883466318449976_1301672882099798360_o

Ook in FUT is er een kleine toevoeging, Dit heet Ones to Watch. Dit zijn 23 spelers die onder de loep worden genomen dit seizoen. Wanneer je deze koopt dan worden wekelijks de stats ervan geupdate. Dit maakt de gamemodus wat dynamischer! Hier de lijst met de 23 namen en de verdere uitleg ervan. Ook kun je nu meedoen aan selectie-uitdagingen. Dit zijn opdrachten die je moet doen om bijvoorbeeld met 11 spelers van 11 landen een teamspirit van 70 te maken. Heb je deze gehaald dan krijg je een mooie beloning. Toch een leuke toevoeging.

14566335_883466155116659_8075118700285754782_o

De muziek bestaat uit een 40 tal tracks waarvan de meesten onbekend zijn. Niet echt spectaculair maar gewoon prima menumuziek. De sfeer in de stadions is weer geweldig! Zeker als je The Journey speelt. In je eerste wedstrijd hoor je allemaal Liverpoolfans roepen “Who are ya, who are ya!?”. Dat geeft toch wel extra sfeer. Ook zijn er flink wat commentatorlines erbij gemaakt speciaal voor Alex Hunter, zo krijgen ook de “gewonere” wedstrijden een speciaal tintje. Dit commentaar hoor je zowel voor als na de wedstrijd. Wanneer je trouwens de man of the match bent, of het was een speciale wedstrijd voor jou, dan is de kans groot dat je voor de camera’s verschijnt met passend commentaar op je prestaties zoals de winnende goal, de assist enz. Mooi gedaan.

Grafisch gezien weer een stap voorwaarts, soms zie je de grassprieten wijken wanneer de bal door het veld rolt, ik heb het al gehad over de shirts en de stadions in de Premier League. De spelers zien er prima uit, alleen de spelers in de Eredivisie is nog altijd niet op niveau. Je merkt dat ze sterk de focus hebben liggen op de Premier League en dat het ten koste kan gaan van de andere competities. Uiteraard de Engelse Leagues met 4 divisies is denk ik bij uitstek de nummer 1 als het gaat om competities die gespeeld worden in FIFA maar ik had gehoopt met de andere engine dat de gezichten van de spelers buiten de topclubs/Premier League verbeterd waren. Verder ziet alles er natuurlijk erg slick uit en vloeiend. Alleen de wissels zie je duidelijk een overgang van de ene naar de andere beweging, maar dan gaan we letten op details. 😉

EA heeft de vaart erin gezet en besloten om FIFA 17 op de Frostbite engine te laten draaien. Een zeer slimme zet! De nieuwe engine betekent niet alleen betere graphics maar ook meer mogelijkheden m.b.t. de " natuurwetten" hoe spelers, de bal en deze combinatie op elkaar reageren. Maar laat ik beginnen met de grote verassing, en het grootste pluspunt van de game! The Journey Heb jij er wel eens van gedroomd om een profvoetballer te worden? Je wel eens afgevraagd welke weg je daar voor moet afleggen? Dat het niet één en al rozengeur en maneschijn is? Dan is deze…

menu's - 80%
gamemodi - 100%
gameplay - 100%
graphics - 85%
geluid - 90%

91%

Opsomming: Al met al een zeer nette versie van FIFA die ik al lang niet meer heb gezien! The Journey is een grote aanwinst om een keer te doorlopen, en de nieuwe engine beloofd er veel goeds. Jammer van het publiek en de Nederlandse spelers maar dat komt hopelijk volgend jaar goed. Gezien de enorme vooruitgang

91

*