Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Dragon Quest VII (3DS)

Review: Dragon Quest VII (3DS)

Dragon Quest VII werd in het jaar 2000 al ontwikkeld de developers Heartbeat en ArtePiazza, die DQ7 door (Square)Enix publiceerde op de Playstation 1. Aan deze verhalende JRPG werd niets aan het scenario gewijzigd en maar weinig aan de graphics, enkel om de techniek die vandaag de dag de handhelds van nu in staat stelt om de consoles van vroeger te verfraaien. En dat is  gelukt!  Want met de NEW 3DS XL krijgt de game een geheel nieuwe invalshoek.

Dragon Quest staat bekend om een aantal zaken: enorm lange speelduur (meer dan 100 uur) en het ouderwetse turn bases battle system, waar je de om beurten tactische aanvallen kiest om met je party verschillende monsters te verslaan. Dragon Quest VII gebruikt een class system ‘vocations’ om je abilities te leren. Dat betekent dat je net zoals in de Final Fantasy games je een bepaalde klasse aan moet nemen om bepaalde aanvallen te leren. Zo kun je als Warrior bepaalde aanvalstechnieken leren die je weer niet als Mage kunt leren. En kun je als Mage weer magie gebruiken die de Warrior niet machtig is.

De keuze om je party samen te stellen uit verschillende classes is een leuk en tactisch onderdeel van het spel. Een aantal classes uit DQ7 zijn bijvoorbeeld: Fighter, Cleric, Mage, Bard, Dancer,Jester, Thief, Idol, Pirate, Ranger, Dragoon, Paladin, Summoner, God Hand, Champion en Hero.  Waarvan sommige worden ontgrendeld door het beheersen van andere classes. De game bevat ook monster classes, die kunnen worden ontgrendeld met behulp van een ‘monster heart’ of het beheersen volleerde monster classes.

3ds_dragonquest7_09

Je bent een bewoner van het eilandje Estard vredig, naïef: ze zijn zich van niets anders bewust dan hun eigen wereldje en hun eigen bestaan. Auster, die voorbestemd is om in zijn vaders voetsporen te treden en een groots visser te worden, is een ogenschijnlijk normale jongen die meer wil in het leven dan vissen. Met behulp van zijn beste vriend, prins Kiefer, hoopt Auster een andere wereld te ontdekken naast Estard Island. Deze zoektocht leidt hen naar een eeuwenoude plaats, de Shrine of Mysteries. Daar horen ze over mystieke stenen tabletten die, als ze samengevoegd worden, doorgangen kunnen openen naar lang vergeten werelden.

dqvii_3ds_04

Het geluk van de jongens houdt aan wanneer Austers vader een van deze zeldzame stenen brokstukken van de zeebodem vist. Maar wanneer ze het fragment naar de heilige plaats brengen, worden Auster, Kiefer en hun jeugdvriendin Maribel naar een mysterieuze plaats geteleporteerd die niet bepaald dicht bij huis ligt. Het drietal beseft al snel dat ze niet alleen op een nieuw continent zijn beland; ze zijn teruggegaan in de tijd, naar een tijd dat dit eiland in hun wereld bestond. Alsof dat nog niet genoeg was, worden veel van de nabijgelegen dorpen geteisterd door monsters en duistere vloeken. Door fragmenten van tabletten te verzamelen en ze weer in elkaar te passen, kunnen de onverschrokken helden naar nieuwe plaatsen en oude kerkers reizen. Zo herstellen ze stapje voor stapje de wereld in dit gigantische avontuur.

3ds_dragonquest7_25_mediaplayer_large

De game ziet er gelikt uit! Heerlijk fantasierijk, cartoony bijna, met een serieuze ondertoon. Okay, als je de vijand Slime ziet dan kan je jezelf bijna in een rechtopstaand zwaard werpen, maar behalve deze lelijkste en gemakkelijkst ontworpen vijand, ziet er supertof uit. De game is kleurrijk en wijkt weinig af van het origineel, behalve dan een grote ‘pimp my game’ update.

3DS vs PS

Links de 3DS versie en rechts de Playstation versie uit 2000. Zeer vergelijkbaar en beiden hun charme.

Dragon Quest art en karakters vind ik altijd erg vergelijkbaar met de stijl van Dragon Ball Z. Dat is ook niet zo heel gek want de concept artist van de Dragon Quest series is Akira Toriyama, the artist/mangaka van de Dragonball serie. Aha, vandaar! Dat is dan ook in mijn ogen een perfecte combinatie: een gave art style en een gameplay waar je langdurig plezier van kan hebben.

dragon-quest-vii-art

In het jaar 2000 waren de gamers niet zo te spreken over de grafisch van deze game. Grappig dat nu 16 jaar later de game er honderd keer mooier uit ziet in een klein handheld apparaat, in plaats van de grote Playstation. Laten we hopen dat Square Enix er nog meer brood in ziet om nog veel meer van deze titels in een nieuw jasje te gieten.

3ds_dragonquest7_17

Oei, oei wat komt deze game langzaam op gang. Ik verbaasde me letterlijk dat ik na een ander half uur spelen nog geen vijandje had gezien. Dat is helaas wel een beetje een bottleneck voor deze game en wellicht ook het genre. Waar alles tegenwoordig action RPG is, moet er toch echt een snellere JRPG verschijnen voordat het genre helemaal doodbloed. Iets wat ik als JRPG fan ontzettend jammer vind. Toch moet ik wel toegeven dat Dragon Quest 7 wel de kroon spant. Het duurt gewoonweg te lang voordat je een beetje actie tegenkomt. Wanneer je eenmaal je vrienden hebt verzameld en onderweg bent op je reis, dan loopt het ook allemaal wel soepel, maar de aanloop duurt erg lang.

3ds_dragonquest7_26_mediaplayer_large

Dragon Quest 7 is een geweldige game, maar het lijkt wel alsof er geen tijd meer is om zo lang stil te staan (of zitten) bij de speelduur van een game als deze. De intro is zeker niet saai of langdradig, maar het duurt gewoon erg lang voordat je lekker in de battles zit.  Kan je dat niet aan, dan is deze game niets voor jou. Kun je genieten van een vermakelijke intro, dan laat je het lekker over je heen komen en ontdek je alles op je gemakje.

Voor de JRPG fans onder ons -jullie schaarse rakkers- is het wel weer een warm bad. Je kunt de classes, de karakters, de landen of de taal een andere naam geven, maar het blijft allemaal heerlijk bekend en direct speelbaar. Nintendo heeft nog wat extraatjes in de game verstopt die het gamen een stuk aangenamer maken. Zo heb je geen random encounters meer, maar zie je vijandjes lopen en zijn er een aantal verplichte quests gedumpt. Als geheugensteuntje heeft Nintendo een samenvatting gemaakt om even te recappen als je weer terugkomt na je save.

Al met al wil ik bekrachtigen dat Dragon Quest VII echt een geweldige game is. Groot, lang, soms wat traag, maar veel vermaak voor een relatief lage prijs (39,95) Dus vanaf 16 september kun je weer ouderwets verhalend grinden tot je een ons weegt in de betoverende wereld van Dragon Quest.

• JRPG
  • Artstyle
  • Turn Based Battle System
  • Scenario iets ingekort

• Verhaal weinig diepgang
  • Komt langzaam op gang

Dragon Quest VII werd in het jaar 2000 al ontwikkeld de developers Heartbeat en ArtePiazza, die DQ7 door (Square)Enix publiceerde op de Playstation 1. Aan deze verhalende JRPG werd niets aan het scenario gewijzigd en maar weinig aan de graphics, enkel om de techniek die vandaag de dag de handhelds van nu in staat stelt om de consoles van vroeger te verfraaien. En dat is  gelukt!  Want met de NEW 3DS XL krijgt de game een geheel nieuwe invalshoek. Dragon Quest staat bekend om een aantal zaken: enorm lange speelduur (meer dan 100 uur) en het ouderwetse turn bases battle system, waar…

Opsomming: Heerlijk lang wegdromen in de fantasy JRPG Dragon Quest VII, heel erg lang ;)

80

*