Home / PC & Consoles / Playstation 3 / Review: FIFA 14

Review: FIFA 14

>Met Fifa 14 heeft EA toch weer een stap verder gezet richting realistisch voetbal. Nog minder is voorspelbaar en nog meer kan er gebeuren. Het transfersysteem is flink anders geworden en Ultimate Team nog nadrukkelijker aanwezig. Dit alles in Windows 8 stijl.Dat Fifa elk jaar weer net wat beter wordt is bekend. Dit jaar is er net wat meer veranderd. Wat precies is hieronder uiteengezet!

Menu

Wat meteen opvalt is de Windowsachtige weergave. In plaats van een menubalk heb je nu allerlei opties in tegelvorm die het beeld opvullen. Heel overzichtelijk, alleen past niet alles in beeld. Daarvoor hebben ze bedacht dat je met de rechter joystick door kunt scrollen in de desbetreffende tegel naar andere opties. Maar als je dit niet weet zoek je tot je een ons weegt naar de juiste optie. Dit hadden ze wat duidelijker kunnen aangeven of met de eerste opstart je erop kunnen wijzen. fifa14_careermode_central_globalscoutingnetwork_tile_active_wm

FUT

Het zeer populaire Fifa Ultimate Team is ook weer van de partij. Met het menu kun je meteen doorklikken naar deze gamemodus. Dit geeft wel aan wat een populaire gamemodus het is geworden. Zelf heb ik FUT vanaf het begin gespeeld en heb veranderingen zien komen en gaan. Er zijn nu enkele dingen weg. Teamgeest werkt nu net even anders. Spelers hebben nu geen favoriete opstelling meer zoals een 4-4-2, om goed te kunnen spelen. Dit is weg, dit betekent dat je nu alle kaarten met gemak kunt kopen, want het maakt immers niet meer uit in welke opstelling je zelf speelt, een groter aanbod in spelers is het gevolg! Ook kun je met een gerust hart je opstelling flink omgooien zonder een verlies in teamgeest. Uiteraard heb je nog wel steeds te maken met de positie op het veld, de spelers om ze heen en de coach die een boost kunnen geven aan de teamgeest. fifa14fut14_xbox360_ps3_pc_official_squad_wm

Wat nieuw is, loyaliteit. Het duurt 10 wedstrijden voordat spelers die van de transfermarkt komen loyaal zijn en een extra teamgeestbonus geven. Spelers die je uit pakjes krijgt hebben deze loyaliteit al. Ook nieuw zijn de 20 chemiestijlen. Wanneer een speler (veel) chemie heeft met het team, krijgt deze een boost op zijn statistieken. Je hebt 20 verschillende stijlen. Basis geeft van alles een beetje een boost. Je hebt bijvoorbeeld een aanvallende stijl die vooral de aanvallende kwaliteiten boost enz. Je kunt deze stijlen krijgen in pakjes of kopen op de transfermarkt. Spelers beginnen met de basisstijl.

Verder is het bekend. Je kunt meedoen in de divisies om hogerop te komen, je kunt meedoen in toernooien, team van de week uitdagen of tegen vrienden spelen.

Het ziet er weer schitterend uit. De spelers lijken nog echter, de shirts wapperen in de wind en de sfeer in het stadion is voelbaar door de verbeterde graphics en geluid. Wat je meteen merkt is dat de spelers minder wendbaarder lijken dan voorheen. Het is even wennen, want het is namelijk realistischer geworden, als echte voetballer moet je zelf ook rekening houden met het gewicht van je lichaam wanneer je scherp wilt draaien. Het is dus de kunst om zo te draaien dat je het evenwichtspunt niet helemaal omgooit met dan als gevolg een langzame draai. Zoek de grens op en je zult zien dat je dit ook in je voordeel kunt gebruiken!

fifa14_xbox360_jostle

Wat ook opvalt is de steekpasses. Deze komen nu veel meer aan. Eerder was het zo dat wanneer je de steekpass gaf deze vaak zo gegeven was dat hij onderschept werd. Nu is dat een heel stuk minder. Je teamgenoten denken nu ook beter mee wanneer een geschikt moment is om te rennen, de pass die dan gegeven wordt op het juiste moment is dan prachtig om te zien. Je speler rent de verdediging voorbij en je staat dan al snel voor de keeper. Andersom gebeurt dit ook, dit geeft het spel een aanvallender karakter dat ook meteen een stuk spannender is.

Een gevecht om de bal is ook anders. Zoals ik in de preview schreef, is het nu een stuk minder voorspelbaar wie de bal kan hebben. Als je een bal aangespeeld krijgt en je draait je speler te ver weg van de bal, dan zal de speler de bal niet oppikken. Het is nu dus zaak dat je de bal als het ware moet op gaan halen door eerst richting de bal te sturen om dan pas in de richting te gaan draaien waar je heen wilt lopen. Het licht nu aan meerdere factoren wie de bal krijgt. Dit moet je ervaren om er feeling voor te krijgen. De schoten zijn ook wat veranderd, soms kun je zo hard schieten dat de keeper hem door de handen moet laten gaan. De bal gedraagt zich ander waardoor het schieten ook een andere invalshoek vergt.

Het koppen met een kopsterke speler is nu ook beter in balans. Voorheen scoorde je niet veel uit een corner of een voorzet, nu met een kopkrachtige speler zoals Huntelaar is het toch vaak raak wanneer hij vrij kan inkoppen. Wat nog steeds niet is veranderd is het commentaar. Dit wordt wel eens tijd, het klopt vaak niet en we kennen allemaal al wel wat Youri en Evert te zeggen hebben.

Gamemodi

Wanneer je een carrière begint als coach krijg je meteen te maken met het vernieuwde transfersysteem. Je kunt nu niet meer zien wat de statistieken zijn van spelers buiten je team. Je moet dus scouts inhuren om meer informatie in te winnen over de speler. Je kunt de scouts ook een lijst met specificaties meegeven om in een bepaald land te zoeken. Zo heb je een lijst met spelers die kunnen voldoen aan je wensen. Wanneer je een speler gescout hebt, kun je zoals je gewend bent de club benaderen en onderhandelen. Deze toevoeging van het transfersysteem had van mij niet gehoeven, het is wel realistischer maar je bent er veel tijd mee kwijt en het is niet zo eenvoudig om snel een goede speler binnen te halen. Je moet je door tientallen spelers heen werken om een geschikte te vinden en heb je matige scouts dan weet je nog steeds niet wat de algemene waarde is van een speler. Ook de berichten die je binnen krijgt zijn veel te veel. Je leest ze al snel niet meer en keert op eigen houtje af en toe terug naar je scouts om te kijken wat erbij zit. fifa-14-squad-management

Spelen als speler, kun je weer met je eigen prof doen. Volbreng de actiepunten uit de lijst en je krijgt stats erbij, zo groei je uit tot een legende. Het spreekt voor zich, je moet doelen halen van de manager en dan stijg je in rangorde bij de club. Je kunt een transferverzoek indienen enz. Wat nieuw is bij Fifa 14 is de online co-op modus voor seizoenen. Je kunt met een vriend samen proberen zo hoog mogelijk in de divisies te eindigen.

De skillgames hebben nu veel meer inhoud dan voorheen. Er zijn vele vaardigheidstrainingen te spelen en je ziet ook wat je vrienden hebben gescoord op de onderdelen. Je kunt dus de strijd aangaan met je vrienden wie de beste skills in huis heeft om de skillgames te volbrengen.

Met Fifa 14 heeft EA toch weer een stap verder gezet richting realistisch voetbal. Nog minder is voorspelbaar en nog meer kan er gebeuren. Het transfersysteem is flink anders geworden en Ultimate Team nog nadrukkelijker aanwezig. Dit alles in Windows 8 stijl.Dat Fifa elk jaar weer net wat beter wordt is bekend. Dit jaar is er net wat meer veranderd. Wat precies is hieronder uiteengezet! Menu Wat meteen opvalt is de Windowsachtige weergave. In plaats van een menubalk heb je nu allerlei opties in tegelvorm die het beeld opvullen. Heel overzichtelijk, alleen past niet alles in beeld. Daarvoor hebben ze…

Menu
Algemene sfeer

Opsomming: Het is even wennen, maar het speelt wel redelijk vertrouwd en lekker. Het transfersysteem is een doorn in het oog. De skillgames zijn een leuk tijdverdrijf geworden en het menu is prachtig weergegeven. Het commentaar is sterk verouderd. Al met al een goede game met hier en daar wat minpuntjes

84

*