Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Downton Abbey Seizoen 6 deel 2 (DVD)

Review: Downton Abbey Seizoen 6 deel 2 (DVD)

>Met o.a.: Hugh Bonneville, Michelle Dockery en Maggie Smith, geschreven door Julian Fellowes. Echt de aller, allerlaatste afleveringen van een monumentale serie over een aristocratische familie en hun bedienden in de vroeg twintigste eeuw. Het verhaal nadert zijn einde en aan alles voel je dat er naar een ontknoping wordt toegewerkt.

De lippen staan weer stijf en de kleding zit onberispelijk als Carson leert dat koken eigenlijk een heel moeilijk tijdverdrijf is. Daisy mag examens doen en Molesley wordt door de hoofdmeester van de plaatselijke school ook getest op zijn kennis. Maar weet hij genoeg om leraar te worden? De kokkin is nog steeds verliefd op de varkensboer maar begint ook een eigen bed en breakfast, Mary wordt verliefd op een coureur en Edith op een rentmeester zonder noemenswaardige adellijke afkomst. En oh ja, Robert Crawley, de Hertog van Grantham kampt nog steeds met verregaande gezondheidsproblemen. Pff wel veel hoor. Wie de serie heeft gevolgd weet dat het de afgelopen seizoenen alleen maar meer geworden is en dat geeft een vol programma. Gebeurtenissen volgen elkaar in een moordend tempo op en men laat elkaar dan ook nauwelijks uitpraten.

downton-abbey-season-6-carson-hughes

The Great War is over and a long-awaited engagement is on, but all is not tranquil at Downton Abbey as wrenching social changes, romantic intrigues, and personal crises grip the majestic English country estate for a third thrilling season. With the return of its all-star cast plus guest star Academy Award®-winner Shirley MacLaine, Downton Abbey, Season 3 airs over seven Sundays on PBS beginning on January 6, 2013. Shown from left to right: Phyliis Logan as Mrs. Hughes and Lesley Nicol as Mrs. Patmore © Carnival Film & Television Limited 2012 for MASTERPIECE This image may be used only in the direct promotion of MASTERPIECE. No other rights are granted. All rights are reserved. Editorial use only.

Wat de serie wel heel goed doet is een duidelijk tijdsbeeld schetsen van hoe men toen leefde in de hogere kringen en die van het leven van hen die ver, ver onder hen stonden. Heel erg leuk is de bijgevoegde documentaire over de gebruiken. Tafelmanieren, kleedwijzen, status verschillen en trouwproblemen. Het wordt uitgelegd door de meneer die bij de productie verantwoordelijk was voor de historische continuïteit. Interessant daarbij is ook dat je een inkijkje krijgt over wat voor enorme onderneming het was om deze serie mogelijk te maken. Verder bevat dit sluitstuk natuurlijk alle resterende afleveringen en de laatste kerstspecial waarin alle losse eindjes aan elkaar worden vastgeknoopt. Als je het nog niet gezien hebt is het heel vervelend om daar al iets over te lezen, maar ik beloof je, alles komt goed. Bedankt Triple P voor het recensie exemplaar dat overigens verkrijgbaar is bij o.a. Wehkamp en Bol.com. En als laatste ook bedankt aan de makers van deze prachtige serie. We hebben heerlijk kunnen wegdromen bij een serie over een tijdperk dat nooit meer terugkeert.

*