Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Southpaw (DVD/Blu-Ray)

Review: Southpaw (DVD/Blu-Ray)

>Regie; Antoine Fuqua met Jake Gyllenhaal, Forest Whitaker en Rachel McAdams. Vanaf 13 januari 2016 verkrijgbaar op DVD/Blu-Ray. Een 13 in een dozijn verhaal over een held die heel erg goed is in held zijn. Vervolgens het noodlot tegemoet treed, valt, weer opkrabbelt, nog eventjes verder valt, weer opkrabbelt en een kans krijgt.

Die kans geeft hem een grotere kans en viola! De held is zijn oude vertrouwde zelf weer, alleen dan beter. Het gaat over een boks held dit keer gespeeld door een uitermate afgetrainde Gyllenhaal, die zijn vrouw (Rachel McAdams) op een zeer ongelukkige wijze verliest. Als gevolg van drank en drugs mag hij èn niet meer boksen èn zijn 10 jarige dochter voorlopig niet meer zien. Treurnis alom. Dus kruipt hij terug in zijn hol als alles om hem heen in elkaar stort. Met de hulp van zijn trouwste werknemer komt hij terecht bij Tick Wills (Whitaker) een bokstrainer die hem in eerste instantie natuurlijk helemaal niet wil helpen. Maar dan…misschien toch?

SouthPaw2SouthPaw4

Mening

De regisseur is bekend van Training Day met Denzel Washington, misschien ken je die film nog wel. Hij is niet vies van een beetje geweld. Southpaw heeft dat wel in zich. Ruwe scenes gecombineerd met heroïsche muziek (voor het laatst gecomponeerd door de helaas overleden James Horner). De naam Soutpaw komt van de uitdrukking gebruikt voor linkshandige boksers. Tijdens het schrijfstadium was deze rol dan ook nog vergeven aan Eminem, die hem om persoonlijke redenen teruggegeven heeft.  Het voor de hand liggende script van Southpaw, kent gelukkig ook momenten voor de cast om eens lekker alles uit de kast te halen in een rustige scene. En dat is meteen het grote pluspunt aan deze film. De acteerprestaties zijn bij vlagen briljant en raak getypeerd. Maar wat wil je ook als je Jake Gyllenhaal èn Forest Whitaker in je ensemble hebt. Het dochtertje wordt overigens ook heel goed neergezet door nieuwkomer Oona Laurence. Haar scenes met de grote in zichzelf gekeerde en schuldbewuste vader zijn echt de moeite waard.

Als je een beetje over het voorspelbare scenario heen kunt stappen blijft er een hele mooie film over dankzij de regisseur en zijn fantastische cast. Zien dus deze film! Met dank aan eOne voor het recensie exemplaar. Southpaw is vanaf 13 Januari te koop bij onder andere Bol.com, Wehkamp en Bart Smit.

Regie; Antoine Fuqua met Jake Gyllenhaal, Forest Whitaker en Rachel McAdams. Vanaf 13 januari 2016 verkrijgbaar op DVD/Blu-Ray. Een 13 in een dozijn verhaal over een held die heel erg goed is in held zijn. Vervolgens het noodlot tegemoet treed, valt, weer opkrabbelt, nog eventjes verder valt, weer opkrabbelt en een kans krijgt. Die kans geeft hem een grotere kans en viola! De held is zijn oude vertrouwde zelf weer, alleen dan beter. Het gaat over een boks held dit keer gespeeld door een uitermate afgetrainde Gyllenhaal, die zijn vrouw (Rachel McAdams) op een zeer ongelukkige wijze verliest. Als gevolg…

Productie
Scenario
Regie

Opsomming: Zeker de moeite waard als je van rauwe echte acteurs houdt en niet terugdeinst voor een beetje bloed. Mooie rollen van Gyllenhaal en Whitaker. Als je iets origineels zoekt kun je deze film beter overslaan.

73

*