Home / PC & Console Reviews / Playstation 4 Reviews / Review: Little Nightmares (PS4)

Review: Little Nightmares (PS4)

>Hou je van puzzelen, griezelen in een platformgame met een onverwacht einde? Dan is Little Nightmare echt iets voor jou. Het is een game die zeker niet standaard te noemen is!

De kracht van deze game komt eigenlijk vanuit de stilte. Er wordt heel weinig gesproken, en helemaal niet door de hoofdpersoon. De sfeer is erg grimmig en duister. Jij bent Six een klein meisje dat moet zien te ontsnappen uit The Maw, een soort schip. Gewapend met alleen je aansteker moet jij zien te overleven tegen duistere wezens en hongerige “mensen”. Je hebt één wapen, je eigen hersenen. Deze game is namelijk een puzzelgame waarbij ook handigheid een rol speelt. Je loopt van kamer tot kamer en moet zelf maar uit zien te zoeken hoe je die puzzel weer oplost. Soms is het door met objecten te schuiven, dan weer door behendig vijanden te ontwijken. Ook klimmen is een goede manier om dingen op te lossen. Kortom je bent misschien niet sterk (voor een hele lange tijd), maar zeker wel behendig en slim. Qua verhaallijn wordt er weinig toegelicht. Je moet het doen door dingen zelf aan elkaar te knopen door wat je ziet gedurende de 5 levels. Sla het internet er na de game maar is op na om de diepere betekenis van Little Nightmares te ontrafelen. PAS NA DE GAME! Anders gaat er al veel aan kracht en vooral mysteriousness verloren.

Je kunt lopen en rennen, je aansteken verlichten en doven. Wat misschien nog wel het leukste is om te doen zijn de dingen die je kunt oppakken en slepen. Veel dingen kun je mee in interactie komen, niet alles zal bewegen aangezien je een klein meisje bent, maar je kunt het tenminste proberen! Door te rennen en springen, je snelheid en behendigheid te gebruiken zul je al snel door de eerste levels heen vliegen. Maar ze worden lastiger, en als je valt of gepakt wordt dan moet je terug naar je laatst aangestoken lantaarn. En die kan soms erg ver terug zijn. Ik heb echt genoten van de game, vooral dus door de sfeer, de personages en het diepliggende verhaal. Ook wordt er goed gebruik gemaakt van licht en donker. Sommige puzzels zijn pikzwart en het enige licht is je aansteker.

Met een slordige 6 uur ben je er wel doorheen, de game heeft wel weinig replayvalue aangezien Little Nightmares het echt moet hebben van de mystiek en de sfeer die de allereerste keer toch op z’n best is. Daarvoor in de plaats kost de game maar enkele tientjes in plaats van een slordige 60 euro zoals meeste games. Misschien tijdens de Steam Summer sale nog minder? Hou het in de gaten!

Hou je van puzzelen, griezelen in een platformgame met een onverwacht einde? Dan is Little Nightmare echt iets voor jou. Het is een game die zeker niet standaard te noemen is! Verhaal De kracht van deze game komt eigenlijk vanuit de stilte. Er wordt heel weinig gesproken, en helemaal niet door de hoofdpersoon. De sfeer is erg grimmig en duister. Jij bent Six een klein meisje dat moet zien te ontsnappen uit The Maw, een soort schip. Gewapend met alleen je aansteker moet jij zien te overleven tegen duistere wezens en hongerige "mensen". Je hebt één wapen, je eigen hersenen.…

verhaal - 80%
sfeer - 100%
gameplay - 80%