Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Follow the Money (Bedrag) (DVD/Blu-ray)

Review: Follow the Money (Bedrag) (DVD/Blu-ray)

>Geschreven en bedacht door Jeppe Gjervig Gram de maker/bedenker van Borgen. Met in de hoofdrollen Thomas Bo Larsen (Mads), Natalie Madueño (Claudia Moreno), Esben Smed Jensen (Nicky) en Nikolaj Lie Kaas (Alexander Sodergren). Follow the Money is een serie over leugens, hebzucht, moord, liefde en geld tegen de achtergrond van de kredietcrisis en levert soms herkenbare maar vooral spannende uurtjes voor je televisie op.

We volgen Mads, een politie rechercheur die, een beetje uitgekeken op zijn eigen baan, via een moordzaak een groot bedrijf op het spoor komt dat daar mee te maken schijnt te hebben. Het bedrijf (Energreen) laat echter wel meer steekjes vallen en hoe dieper Mads graaft, hoe meer ongeregeldheden er naar boven komen. Ondertussen zien we ook de directeur Alexander die het aanlegt met zijn nieuwe Juridische Adviseur Claudia. Alexander is een koele berekenende CEO van het grote Energreen en deinst nergens voor terug en Claudia is de mooie alleenstaande advocate met kind. Zij is danig onder de indruk van Alexander en laat zich zo meer en meer de vernieling in helpen. Thuis bij Mads, de inspecteur, gaat het niet zo lekker. Zijn vrouw gaat vreemd met de dokter en dat heeft veel invloed op het dagelijks leven. Hij wil scheiden en moet dus het huis verkopen, maar dat kan niet want de hypotheek is te hoog. Nicky en zijn maatje Bimse willen een auto stelen maar komen niet alleen met een mooie BMW thuis maar ook met een zak met 2 miljoen euro. De gevolgen die dat heeft zijn mooi door de serie heen geweven. Uiteindelijk grijpen alle verhaallijntjes inelkaar om te eindigen in een onvermijdelijke apotheose.

followthemoneyscene3

Thomas Hwan og Thomas Bo Larsen. Foto: Christian Geisnæs.

Mening

Follow the Money of Bedrag zoals de serie in Denemarken origineel heet, is een heerlijke en spannende kijkervaring met een boeiend en actueel verhaal. Wie helemaal niets van de achterliggende problemen herkent is fluitend door de kredietcrises gekomen en zal het zien als een spannende detective serie uit Scandinavië. Juist die extra laag geeft een andere invalshoek op het verhaal en maakt het een stuk aansprekender. Aan drama geen gebrek. We maken een scheiding mee, alleenstaande ouders die ver uit elkaar gaan wonen. Huizen met een te hoge hypotheek, maar ook kopers die een huis willen kopen op een oververhitte markt. Dat is overigens het enige minpuntje aan de serie die verder van grote klasse is. De hoeveelheid verhaaltjes. Een paar flinke strepen met de rode pen had wat meer vaart gebracht en wellicht ook wat meer ruimte voor karakters die je nu gevoelsmatig toch een beetje mist. Geen van de karakters in Follow the Money hebben een uitgebreide familie of vriendenkring en houden er naast hun werk absoluut geen hobby’s op na. Maar het moet gezegd, de acteerprestaties zijn in orde en de locaties zijn heel functioneel en zeer geloofwaardig. Voor de scenes op het hoofdkantoor van Energreen is een failliet gegaan bedrijf gebruikt, hoe toepasselijk. De afleveringen duren lekker lang en omdat het allemaal lekker spannend is zit je gewoon relaxed te kijken. De plotwendingen en cliffhangers maken je iedere aflevering benieuwd naar de volgende en na een paar afleveringen laat de serie je niet meer los. Of het echt allemaal geloofwaardig is wat er gepresenteerd wordt weet ik niet. Mads krijgt wel erg veel gedaan met zijn ‘door roeien en ruiten’ houding en soms zijn de scenes wat te snel in elkaar gemonteerd. Al met al is het toch een prachtige serie geworden die afsluit met een fijne sneak preview op het volgende seizoen van Follow the Money.

Met dank aan Lumière voor het recensie exemplaar. Follow the Money is binnenkort te verkrijgen bij o.a. Bol.com en Wehkamp.

Geschreven en bedacht door Jeppe Gjervig Gram de maker/bedenker van Borgen. Met in de hoofdrollen Thomas Bo Larsen (Mads), Natalie Madueño (Claudia Moreno), Esben Smed Jensen (Nicky) en Nikolaj Lie Kaas (Alexander Sodergren). Follow the Money is een serie over leugens, hebzucht, moord, liefde en geld tegen de achtergrond van de kredietcrisis en levert soms herkenbare maar vooral spannende uurtjes voor je televisie op. We volgen Mads, een politie rechercheur die, een beetje uitgekeken op zijn eigen baan, via een moordzaak een groot bedrijf op het spoor komt dat daar mee te maken schijnt te hebben. Het bedrijf (Energreen) laat…

Locaties
Script
Spanning