Home / PC & Console Reviews / Review: Call of Duty Infinite Warfare Standard Edition (PS4)

Review: Call of Duty Infinite Warfare Standard Edition (PS4)

Call of Duty: Infinite Warfare bevindt zich tijdens de lancering in een markt volledig tot aan de nok gevuld met de concurrentie.  Met onder andere Titanfall 2, Destiny Rise of Iron en Battlefield 1 is Activision niet meer zeker van het parade paardje Call of Duty. Kan Infinite Warfare opboksen tegen de concurrentie en kunnen de fans modern warfare aanschouwen outer space? Lees het hier!

De Call of Duty-serie  stond berucht om zijn intense multiplayer. Het kwam niet zelden voor dat je een gamer vroeg naar de gameplay van de singel player campaign dat de gamer antwoordde: Single player? Juist, de die hard gamers sloegen de Activision waarschuwing om eerst wat campaign te spelen alvorens je te begeven in het multiplayer geweld, lachend in de wind. En terecht 😉 Ikzelf ben een fervent Call of Duty fan met een instap tijdens Modern Warfare. Ik heb het concept zien groeien naar de succesjaren van Modern Warfare 1, 2 en drie. Vooruit Black Ops 1 er ook bij en daarna is de sfeer drastisch gedaald. Waar fans vroegen om eens wat anders te laten zien dan de standaard engine en gameplay bleken zij daar huilend op terug te komen bij het zien van muursjezende, tientallen meters hoog springende, space wars om te besluiten dat de glorie van Modern Warfare no more is…

call-duty-infinite-warfare-series

Ik geloof dat de presentatie van het space thema een record aantal dislikes op social media vergaarde en ik geloof dat ik daarvan één was. Maar daar… In den beginne van 2016 dook het gerucht op de Modern Warfare Remastered zou worden. Zou dit dan een demo level worden? Een lokkertje? Of wellicht een mix? Uiteindelijk bleek tot mijn stomme verbazing dat Modern Warfare als een volledige game (10 multiplayer maps) beschikbaar zou worden via een Legacy Edition!  Mijn bevroren hart opende zich als een bloesem in een Boeddha-vallei en ik ben zeker een kwartaal extra lief geweest, heb gedoneerd in het kerkzakje en een zwever, genaamd Dirk-Jan, voor een dag op sleeptouw genomen en in de watten gelegd, kortom: ik was dankbaar voor dit kleine wonder. En dat maakt het ook helemaal niet uit hoe die zwerver heette, dat weet ik ook wel.

call-of-duty-infinite-warfare-digital-legacy-edition

Maar dan? De vraag die speelde bij veel liefhebbers. Willen we Infinite Warfare kopen met een bedrag rond de € 70,- om enkel Remastered te spelen? Of is de toekomst helemaal zo slecht nog niet en brengt de multiplayer van Infinite Warfare nieuws onder de zon?

Infinite Warfare

Een aangename verrassing is dat de kwaliteit van de single player campagne gestaag verbeterd is in de afgelopen jaren. De game ziet er grafisch supergoed uit, het geluid is geweldig en space met alles wat dat met zich meebrengt zit er in. De campaigns wijkt af van haar verhaal door Side Missions die je het gevoel geven dat je zelf een kant op kunt binnen de verhaallijn. Okay, het plot blijft simpel en ook niet origineel: het menselijke ras kon gewoon niet stoppen met het plunderen van de aarde, dus vertakt het naar het zonnestelsel. Terwijl de wereld verenigd  is als de United Nations Space Alliance, vormde de UNSA, een boze splinter fractie onder leiding van karakter Kit Harington’s (My broffor on the woll) tegen de boeven van Settlement Defense Front (SDF). Het bijzondere aan de campaign is dat ze net zoals bij Advanced Warfare echte acteurs hebben ingezet, met wat bijzondere namen zoals Rear Admiral Salen Kotch: Kit Harington  (GoT dus)  De UFC fighter Conor McGregor als SDF Captain Bradley Fillion en zelfs de Formule 1 racer Lewis Hamilton (Max zal vast volgende keer meedoen).

E3N (Ethan) een charismatische  robot  is een bijzonder hoogtepunt in met oprecht grappige oneliners. Dit lijkt wel een klein beetje wat weg te hebben van het vliegende robotje van Destiny (en zij natuurlijk weer van CP3O van Star Wars), maar dit was een aangename toevoeging in Infinite Warfare. Uiteraard zijn er een aantal nieuwe wapens tot je beschikking. Dat is natuurlijk geen verassing aangezien de game zich in de verre toekomst afspeelt. Buiten wat te verwachten energiewapens en futuristische piewers zijn er nieuwe leukere speeltjes  zoals de Seeker granaat, een spin-achtige bom die je vijand opzoekt en vastgrijpt waarna het ontploft. Boem!

infnite-warfare-gameplay

De Multiplayer

Mijn eerste rondje multiplayer verraste mij: ik vond het leuk! De hitdetectie voelt goed, de gunplay voelde lekker en de spanning als vanouds kwam terug! Achteraf bleek dit omdat ik mij in een ruimteschip bevond met nauwe gangetjes en lage plafonds waar geen ruimte was om meters hoog te springen en over muren te rennen. Dit maakte de gameplay een stuk prettiger en deed mij alleen maar meer beseffen hoe graag ik weer Modern Warfare Remastered wilde spelen. Maar laat ik bij het begin beginnen.

De gameplay van de Multiplayer lijkt enorm op Advanced Warfare. Iedereen kan zijn of haar load out samenstellen uit het Pick-10-system.  Je hebt namelijk weer 10 punten om je wapens, add-ons, apparatuur en perks bij elkaar te verzamelen. Wil je een extra van iets? Dan moet je iets anders laten vallen zodat je weer op 10 terecht komt. Dit systeem werkt prima, want het simpel om te begrijpen zonder dat het iemand overpowered. Daarnaast heeft Infinite Warfare geen Specialists zoals in Black Ops 3 de karakters waren genoemd, maar zes Rigs. Deze karakterstijlen hebben geen coole looks of achtergrond verhalen, dit zijn meer de vechtstijlen die je kunt aannemen.

Behalve al je Rigs en de wapens kun je ook in Infinite Warfare je supermoves instellen. Die worden in I.W. Payloads en Traits genoemd. Het één is echt een soort speciale aanval, terwijl het ander meer een passieve techniek is. Payloads zijn te vergelijken met de speciale wapens van Destiny (en natuurlijk je moves van Advanced Warfare). Je kunt jouw Super moves activeren door beide schouderknoppen (L2 en R2, of is het nu L1 en R1?) in te drukken als je meter vol is. Sommige payloads zijn meer actief en gericht op schade, terwijl anderen voor de defensieve speler zijn. De Traits, daarentegen, zijn altijd passief. Je krijgt dus als speler een lichte verhoging van snelheid, of de mogelijkheid om tactisch scavenger te gebruiken. Hieronder even een kort overzichtje van de Rigs en hun Payloads en Traits.

infnite-warfare-combat-rigs

1. Warfighter

Warfighter is de mobile mid-range Combat Rig. Dat wil zeggen dat hij toegankelijk is voor alle stijlen.

Payloads:

• Claw – Rapid fire spread-shot weapon with ricochet ballistic rounds, designed to take out the enemy in front of you and around blind corners.
  • Combat Focus – Gain double streak points for a limited time.
  • Overdrive – Grants a temporary speed surge.

Traits:

• Ping – Kills and assists will send out sonar from that enemy’s death location, highlighting any additional nearby hostiles.
  • Persistence – Scorestreaks don’t reset after death, but they cost more to attain. However, you can only earn one of each scorestreak per match.
  • Resupply – Lethal and tactical equipment can be resupplied via scavenger bags.
  1. Merc

Merc is een beetje de Tank van Infinite Warfare‘s. Hoge armor, grote damage, maar langzamer en opvallend.

Payloads:

• Steel Dragon – A heavy beam weapon that can track multiple targets.
  • Bull Charge – The player pulls out a riot shield and charges at opponents, killing any in the way.
  • Reactive Armor – Protects the player from small arms fire for a limited time.

Traits:

• Man-At-Arms – The player can carry maximum ammo and heavier weapons without any penalty to movement.
  • Infusion – The player regenerates health faster after taking damage.
  • Shockwave – Pressing a button while midair unleashing a slam on the ground.
  1. FTL

FTL is het beste geschikt voor de running en gunning fun.

Payloads:

• Eraser – An energy handgun that turns enemies into dust.
  • FTL Jump – The player basically teleports a short distance in the direction they are moving.
  • Phase Shift – FTL enters another dimension where it cannot take damage, unless another player is in the same dimension.

Traits:

• Power slide – The player can slide further, faster, and can aim down sights while sliding.
  • Supercharge – Enemies drop packs that boost friendly teammates Payload charge meters.
  • Perception – The HUD will notify the player when an enemy is looking in their direction.

4. Stryker

Stryker is de support-focused Combat Rig. Een Bob de Bouwer die van alles en nog wat kan plaatsen zoals een turret

• Gravity Vortex Gun – Launches a gravity distorting projectile that pulls in enemies and then damages them.
  • Micro Turret – Stryker puts a turret down that tracks enemies.
  • Centurion – An augmentation that will destroy enemy projectiles and acts as a portable EMP.

Traits:

• Trophy drone – Like the Trophy System from past Call of Duty games, the Trophy Drone can destroy incoming ordinance, but needs time to recharge between cancellations.
  • Relay – Placed equipment acts as radar, letting the player know when enemies are near it.
  • Hardened – Equipment and drones have extra health and don’t despawn after the player’s death.

5. Phantom

The Phantom is de sniper class al heb ik nog niet de kans gezien om ook maar één keer door het glas van een sniper rifle te kijken.Behalve sniper is deze class ook geschikt voor stealth en lots of sneakiness.

Payloads:

• Ballista EM3 – A high powered projectile launcher that can pierce enemies and pin multiple to walls.
  • Pulsar – Advanced radar that tracks enemies on the player’s HUD.
  • Active Camo – The player turns almost completely invisible.

Traits:

• Marked Target – Doing damage to an enemy prevents them from regenerating health for 5 seconds.
  • Heightened Senses – Audio awareness increases while zooming in with a sniper rifle.
  • Rearguard – A back shield that will mitigate some damage to the player from behind.

6. Synaptic

The Synaptic Combat Rig is voor extreme close quarters combat.

Payloads:

• Equalizer – Dual wield two suppressed machine guns.
  • Reaper – Synaptic gets down on all fours with increased movement and a one-hit melee strike.
  • Rewind – The player can “rewind” back to a previous position with their health and ammunition in-tact.

Traits:

• Combat Burst – Each kill boosts the player’s movement speed for a short time.
  • Rushdown – The jump pack recharges faster and damages enemies below its blast.
  • Propulsion – Clicking the right stick allows the player to dash horizontally.

Er waren veel gevallen tijdens het spelen van de multiplayer van Infinite Warfare dat verlangde om te stoppen en alsnog een Legacy editie op te kop te tikken omdat ik zocht naar de eenvoud van wat ik ooit kende bij Modern Warfare.  MWR kent, als ik de reviews mag geloven, minder upgrades, geen gespring, simpele perks en eenvoudige wapens, met geweldige kill streaks. Kortom gewoon pure, prachtige multiplayer.

Zombies in Space Land

Zombies in Call of Duty heeft zijn eigen ondode leven geleid. Ik reken mezelf tot de groep van mensen die het prima vindt om zo nu en dan een leveltjes zombie te spelen, maar zich verder distantieert van deze paniek; simpelweg omdat ik me altijd de pestpokken schrik. Als je altijd de Zombies links hebt laten liggen of je stapt nu in, dan is dit wel de leukste Zombie modus om in te stappen.  Dat ligt hem deels aan de spelomgeving en de coop mogelijkheid zodat je niet altijd een slag in de rondte schrikt (wat ik dus altijd had) en nu dus wat vrijer rond kunt rennen.

Zombies in Spaceland dumpt jou en drie andere spelers in een verlaten pretpark. Je kunt een karakter kiezen uit een aantal gekkies die voorgeselecteerd zijn. Iedereen heeft zijn of haar unieke eigenschap en starterswapen. Dit allemaal in een sixties achtige setting, met David Hasselhoff die zo nu en dan even langs komt DJ ‘en. De spelmodus is survival. Het enige wat daar gebeurt is dat jij en je team iedere keer een nieuwe wave van Zombies te verduren krijgen. Zombie bommenclowns, snel bewegende mutanten, bazen, alles komt aan bod. Je rent door het pretpark en koopt met je verdiende punten wapens en wapen upgrades. Alles moet samen want alleen red je het simpelweg niet. Is je teammaatje down? Dan moet jij er naar toe om hem op te lappen en omgekeerd. Red je niemand? Dan komen alle zombies alleen op jou af: sterkte.

Call of Duty Infinite Warfare is een volledige game met enorm veel voor iedereen. Toch, als je Black Ops 3 hebt gespeeld is er ondanks de nieuwe setting, weinig nieuws. De Campaign is beter dan de laatste drie delen, maar alsnog kan je deze rustig naast je neer leggen zonder iets gemist te hebben van de beste campaigns van 2016.  De multiplayer is voor mij één grote (verwachte) tegenvaller met een spelmodus die iedere keer ingewikkelder en complexer wordt, zonder daar beter van te worden. Zombies moet je van houden, het is leuk en afwisselend voor een keertje maar niet iets om voor terug te komen. Dat laatste kenmerkt eigenlijk de gehele game: leuk, even nieuw en dan net niet voldoende boeiend om gamers te blijven vasthouden. Een slechte game dan? Nee, maar voor de titel en haar verleden gewoon niet genoeg. Zeker niet wanneer Battlefield 1 en Titanfall 2 op de hoek liggen. Kan Activision toch nog iets scoren dit jaar? Ja, geef Modern Warfare Remastered los uit en maak nieuwe maps en wapens voor deze game. Dan beloof ik, Activision, dat ik je slaaf weer zal zijn. Tot een volgende COD, over en uit.

Pluspunten

• Campaign is vermakelijk
  • Grafisch prachtig
  • Campaign side missions
  • Modern Warfare Remastered

Minpunten

• Magere multiplayer
  • Het wordt steeds complexer
  • Legacy kost extra
  • MWR niet los verkrijgbaar

Cijfer: 7

Call of Duty: Infinite Warfare bevindt zich tijdens de lancering in een markt volledig tot aan de nok gevuld met de concurrentie.  Met onder andere Titanfall 2, Destiny Rise of Iron en Battlefield 1 is Activision niet meer zeker van het parade paardje Call of Duty. Kan Infinite Warfare opboksen tegen de concurrentie en kunnen de fans modern warfare aanschouwen outer space? Lees het hier! De Call of Duty-serie  stond berucht om zijn intense multiplayer. Het kwam niet zelden voor dat je een gamer vroeg naar de gameplay van de singel player campaign dat de gamer antwoordde: Single player? Juist,…

Gameplay - 65%
Graphics - 85%
Sound - 85%
Campaign - 70%
Multiplayer - 55%
Zombies - 70%

72%

Cijfer: 7

Opsomming: Call of Duty Infinite Warfare is een degelijke game met een vermakelijke campaign. De multiplayer is mager en complex, waar het niet nodig is. Zombies is leuk, nieuw, maar volgens de fans niet meer wat het was.

Gebruikersbeoordeling: 4.75 ( 1 Stemmen)
72

*