Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Bluf Seizoen 1 (DVD)

Review: Bluf Seizoen 1 (DVD)

>Met Bluf zijn we weer een Nederlandse serie rijker en dan meteen één die ons meeneemt in de krochten van de Nederlandse pokerwereld met als boegbeeld pokerbabe (en ex-hockeymeisje) Fatima Moreira de Melo die de rol van Fiona mag vertolken.

In de eerste aflevering leren we Philip (Achmed Akkabi – Moordvrouw) en zijn vriendengroep kennen. Philip blijkt een waar pokerwonder en weet met één toernooi compleet binnen te lopen. De rijkdom die hij heeft vergaard wil hij niet voor zichzelf bewaren. Liever deelt hij het met zijn vrienden en dat blijkt de ideale voedingsbodem voor wilde avonturen.

De vriendengroep van Philip bestaat uit Mark (Jan Kooijman – GTST), Tjé (Géza Weisz – Verliefd op Ibiza) en zijn broer Hein (Javier Guzman – Garfield). Mark is een kind uit een welgesteld gezin en worstelt dit seizoen duidelijk met de kansen die hij moet laten schieten om als manager van Philip zijn werk te kunnen doen. Tjé is de regelneef die zorgt voor de feestjes en al het andere dat geregeld moet worden om lekker luxe te kunnen leven. Hein is een heel ander geval en is ondanks zijn grappen vooral de gene die voor problemen zorgt. Een rol die Guzman op het lijf lijkt te zijn geschreven.

Om de vriendengroep heen vinden we ook de nodige opvallende karakters. Zo vertolkt Yolanthe Sneijder Cabau (Onderweg naar Morgen) de rol van agent die moet zorgen dat Philip geld ophaalt bij sponsoren. Ook regelt zij de toegang tot grotere toernooien. Charli-Chan Dagelet (Seinpost Den Haag) vertolkt de rol van Mark’s vriendinnetje Elise en we komen Najib Amhali tegen als kroegeigenaar Dries.

Het scenario van een groep jongens die onverwacht toegang heeft tot grote hoeveelheden geld vormt de ideale bodem voor de nodige avonturen waar menig hobbypokeraar alleen maar van kan dromen. Qua acteertalent moet het vooral van Achmed, Najib en Guzman komen. De overige cast blijft qua typetjes toch vooral op GTST niveau acteren om nog maar te zwijgen over Fatima, maar daar kijken we dan ook vooral graag naar.

Maakt het acteerniveau Bluf een slechte serie? Nee, maar het drukt wel de ‘plakfactor’. Bluf is aangenaam om te kijken, maar het is nog maar de vraag of ik over een jaar nog aan de serie terugdenk. Dit in tegenstelling tot andere Nederlandse toppers als Nieuwe Buren. Ook de afwerking op de DVD’s is buitengewoon slordig. Aan het einde van iedere uitzending krijg je namelijk reclame om de volgende uitzending op RTLXL te kijken. Jammer.

Met Bluf zijn we weer een Nederlandse serie rijker en dan meteen één die ons meeneemt in de krochten van de Nederlandse pokerwereld met als boegbeeld pokerbabe (en ex-hockeymeisje) Fatima Moreira de Melo die de rol van Fiona mag vertolken. In de eerste aflevering leren we Philip (Achmed Akkabi - Moordvrouw) en zijn vriendengroep kennen. Philip blijkt een waar pokerwonder en weet met één toernooi compleet binnen te lopen. De rijkdom die hij heeft vergaard wil hij niet voor zichzelf bewaren. Liever deelt hij het met zijn vrienden en dat blijkt de ideale voedingsbodem voor wilde avonturen. De vriendengroep van…

Verhaallijnen

Opsomming: Het eerste seizoen van Bluf hangt een beetje tussen GTST en Sjoef Sjoef Habibi. De serie lijkt vooral last te hebben van mooie mensen die niet heel sterk kunnen acteren en dat drukt de hele beleving. Hierdoor krijgt dit eerste seizoen van Bluf niet de dikke voldoende die de serie had kunnen krijgen.

65

*