Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Transformers: Age of Extinction

Review: Transformers: Age of Extinction

>Michael Bay heeft ons tot nu toe drie Transformers films gebracht van ieder ruim twee uur. Hoewel deze bol stonden van de vechtscènes tussen de twee robotgroepen, draaiden de verhalen voornamelijk rond dezelfde twee acteurs en die waren na de eerste film al niet zo heel interessant meer. Transformers: Age of Extinction lijkt dan ook vooral een reboot zonder een reboot te zijn. Met in de hoofdrol Mark Wahlberg en eindelijk wat meer tijd om de karakters achter de Transfomers zelf te leren kennen.

Transformers: Age of Extinction start in een gezellige, verlaten bioscoop waar Cade Yeager (Mark Wahlberg – Boardwalk Empire) op zoek is naar oude zooi. Cade is een uitvinder die vooral geld moet verdienen aan reparaties. Tussen de oude spullen die de eigenaar van de bioscoop verkoopt, staat ineens een oude truck. Een truck met de nodige kogelgaten. Cade besluit zijn laatste geld aan dit opknappertje uit te geven. Nouja, zijn laatste geld… ook dat blijkt geleend te zijn.

Met deze aanschaf komt de relatie met zijn 17-jarige dochter ook ineens op spanning te staan. Tessa Yeager (Nicola Peltz – The Last Airbender) is het onverantwoordelijke gedrag van haar vader zat en vindt dat het tijd wordt dat schulden worden afbetaald. Wanneer blijkt dat de vrachtwagen een autobot is, gaat de hebzucht een rol spelen. Er staat namelijk 100.000 dollar op het verraden van een autobot. Echter blijkt die bonus ook niet te worden uitbetaald. In plaats daarvan ontmoeten we twee vijanden.

Amerika is na de gebeurtenissen in de laatste film helemaal niet zo happig op de samenwerking met de Autobots en jaagt met een robot op zowel de decepticons als de autobots. Daar komt bij dat Joshua Joyce (Stanley Tucci, The Hunger Games) met zijn bedrijf een nieuwe generatie robots heeft ontwikkeld die beter zouden moeten zijn. De gevangen autobots worden dan ook gesloopt om onderdelen voor deze nieuwe generatie te vormen. Voor de vangst van de robots heeft de Amerikaanse overheid Harold Attinger (Kelsey Grammer, Frasier) ingeschakeld bij wie het geweten niet in de weg staat.

Hoewel de menselijke cast in Transformers: Age of Extinction iets meer diepgang kent, komen we vooral meer te weten over de band tussen de mens en de robots en leren we veel meer over de autobots zelf. Natuurlijk is het vooral het verhaal van Optimus Prime waar het om draait, maar ook kleinere bots als Bumblebee krijgen serieus veel screentime.

Voor wat betreft de animatie, lijkt Transformers: Age of Extinction veel op haar voorgangers. In ieder geval wanneer je hem op DVD kijkt zoals wij hebben gedaan. De animatie is mooi, snel en strak. De Blu-Ray uitvoering is de eerste met ondersteuning voor Dolby Atmos. Heb je al een Atmos set in huis, kun je hier voor het eerst echt van genieten.

Michael Bay heeft ons tot nu toe drie Transformers films gebracht van ieder ruim twee uur. Hoewel deze bol stonden van de vechtscènes tussen de twee robotgroepen, draaiden de verhalen voornamelijk rond dezelfde twee acteurs en die waren na de eerste film al niet zo heel interessant meer. Transformers: Age of Extinction lijkt dan ook vooral een reboot zonder een reboot te zijn. Met in de hoofdrol Mark Wahlberg en eindelijk wat meer tijd om de karakters achter de Transfomers zelf te leren kennen. Transformers: Age of Extinction start in een gezellige, verlaten bioscoop waar Cade Yeager (Mark Wahlberg -…

Animatie

Opsomming: Transformers: Age of Extinction voelt een beetje als de reboot die de serie nodig had. Met Mark Wahlberg zien we eindelijk een goede acteur en dat in een film waar het verhaal van de mens wat minder belangrijk is. Dat zorgt net voor dat beetje balans dat wel heel hard nodig was. Daarmee is Transformers: Age of Extinction zonder twijfel de beste uit de serie.

80

*