Home / PC & Console Reviews / Review: Assassins Creed IV: Black Flag

Review: Assassins Creed IV: Black Flag

>Eind oktober was het dan eindelijk zo ver, Assassins Creed IV was te verkrijgen. Piraten en assassins leek voor velen, net als mij de ultieme combinatie voor een volgende Assassins Creed game.

Assassins Creed IV speelt zich, zoals je ongetwijfeld weet, af in de Cariben. Black flag brengt een hele andere feel mee dan voorgaande Assassins Creed games, zo startte we met Altaïr Ibn-La’Ahad in de Arabische landen. Vervolgens zagen we met Ezio Auditore veel moois  en mysterie in Italie, in legendarische steden als Rome, Venetië en Firenze. En vorig jaar nog mochten we met de kleinzoon van Edward Kenway, Connor, Amerika gaan verkennen. In deze laatste game werden ook al de zeemissies geintroduceert die in Black Flag een ontzettend groot deel uitmaken van de game

Het verhaal

Aangezien Desmond Miles echt dood is, en niet zoals vele hoopten toch nog ergens leefde, spelen we nu niet met een bepaald personage. In Black flag zou jij in principe degene zijn waar het om draait. Je werkt voor het bedrijf Abstergo Entertainment die onderzoek doet naar het verleden om hier succesvolle games uit te maken. Natuurlijk weten wij bij voorbaat al beter, want Abstergo probeert hier hele andere doelen mee te bereiken. Als één van de meest succesvolle kandidaten ben jij uitgekozen om te werken aan het Kenway project.

Assassins Creed IV 2

Edward Kenway is een Brit op zoek naar geld en macht, maar toch vooral geld. Getrouwd met Caroline maar niet in staat om vast werk te vinden besluit hij zich aan te sluiten bij een groep kapers. In de Cariben gaat dit goed mis wanneer hij een Assassin tegenkomt en het schip waarop hij vaart zinkt. Zo skilled als Edward is weet hij op passende wijze weg te komen en zijn eigen avontuur te startten, later weet hij zelfs een schip te bemachtigen, de Jackdaw. Gedurende het grootste deel van de game is Edward geen echte Assassin, slechts een piraat belust op geld. Toch kruist hij vaak het pad van Assassins en Templars, en langzaam aan zal hij zo in de Creed groeien.

De geweldig grote open wereld is heerlijk om in rond te dolen, soms ben je uren bezig zonder daadwerkelijk te bereiken wat je een uur geleden bedacht heb. De wereld kent ontzettend veel mooie plaatsen en geweldige uitzichten. Er zijn veel plaatsen waar je het roer even kan loslaten om aan wal te gaan, voor schip upgrades of upgrades voor Edward zelf. Elke plaats heeft dan ook weer net even weer zijn eigen stijl, je hebt dichte jungles tot grote steden of klein bevolkte eilandjes en onderwatergebieden.

Assassins Creed IV 4

Edward Kenway is een doorgewinterde kaper, dat is goed te merken aan zijn loopje, vecht- en klimstijl. Daarintegen is alles nog makkelijker aan te sturen dan in Assassins Creed III waarbij het klimmen en vechten al veel soepeler verging. Ook zit er meer variatie in de torens die je beklimt en de plekken die je bezoekt. Gaaf is ook dat je nu standaard met twee zwaarden vecht en tot wel 4 pistolen kan dragen die je achter elkaar kan afvuren in een heuse pistolendans.

Naast de story-line is er ook weer veel te doen en te verzamelen in AC4. Zo heeft elke stad, elk eiland en onderwatergebied zijn eigen lijst met collectibles, dit vergemakkelijkt het terug vinden van de collectibles die je nog mist. Onder de collectibles zijn onder andere animus fragmenten, kistjes, zeemansliederen en verschillende geheimen. Deze geheimen kunnen schatkaarten zijn of aangespoelde brief flessen veel geld of documenten. Ook kan je taveerne’s vrij spelen door met een paar mannen op de vuist te gaan, en vervolgens achter de geheime locatie van een schatkaart komen. Verder speelt Ubisoft leuk in op het onlinedeel door community chests, dit zijn kisten die plotseling opduiken en waarvan de vindplaats automatisch online wordt gedeeld met je vrienden.

Assassins Creed IV 3

Als Edward zijn er vele upgrades beschikbaar, zo kan je in plaats van armor upgrades health upgrades maken. Extra pistoolholsters en andere belangrijke dingen zijn allemaal zelf te maken door materialen bij elkaar te halen van dieren. Dit kan zijn door het jagen op dieren in het wild of met een harpoen op zee, daarover later meer.

De Jackdaw

Een heel groot deel van deze game speelt zich af op zee, daarbij heb je natuurlijk ook je eigen schip. De Jackdaw is jouw eigen piratenschip om de Caribische zee mee onveilig te maken. Vergeleken met Assassins Creed III is er veel bijgekomen en veranderd aan de zeemissies. Ten eerste zijn er dus geen laadschermen meer, tenzij je snel-reizen gebruikt of grote steden in of uit vaart. Je springt vanaf de stijger aan boord van de Jackdaw, loopt naar het roer en vaart weg. Ook kom je vaak schepen tegen van onder anderen de britten en de spanjaarden die je kunnen aanvallen, of jij hen.

Jackdaw

Ten opzichte van de Aquila uit AC3 gaat het varen nog iets soepeler en is de besturing wat gemakkelijker gemaakt. Wel zijn er veel meer uitbreidingen en aanpassingen voor aan je schip en lijkt de focus hier ook wel op te zijn gelegd. Zo kan je onder andere de boordkanonnen, jagerkanonnen, draaibassen, mortieren, romp en nog veel meer upgraden naar verschillende niveau’s. Dan zijn erook nog eens elite upgrades waarvan de blue-prints te vinden zijn in schatkisten verstopt ergens in de Cariben. Dit motiveert je dan ook om al deze schatten zien te vinden.

Assassins Creed IV 5

Als een echte piraat ga je natuurlijk niet alle middelen voor het upgraden van je schip opkopen bij de plaatselijke handel. Als een echte piraat schiet je gewoon een aantal schepen aan flarden en enter je ze, om vervolgens de bemanning en alle handel aan boord van je eigen schip te nemen. Wanneer je een schip kaapt krijg je de keuze om het schip toe te voegen aan je eigen vloot, je gezocht-niveau te verlagen of om het schip te gebruiken om de Jackdaw te repareren. Heb ik al gezegd dat je ook forten aan de kust kan veroveren ?

Assassins Creed IV 6

Tijdens je vele tochten over het heldere blauwe water kan het weer plotseling en realistisch omslaan tot een storm. Dit vraagt toch wel weer wat vaardigheid van de speler om hier zonder kleerscheuren doorheen te komen. En zeker als je dan ook nog eens in gevecht bent met twee Man’o’War schepen. Leuke toevoeging aan de game is het jagen op grote vissen zoals witte haaien en potvissen en veel andere grote zeedieren. Je zit dan met twee van je bemanningsleden in een sloep en moet harpoenen in de grote vis gooien om hem zo te kunnen doden en aan boord te kunnen halen. Dit vergt enige techniek en ervaring maar hoe meer oefening hoe makkelijker dit gaat.

Grafisch & Geluid

Tsja wat kan ik hier nou over zeggen. Net als Rockstar met zijn game deed weet ook Ubisoft met Assassins Creed IV de playstation 3 echt tot het uiterste van zijn kunnen  te drijven. Te weten dat deze op slechts een dual-core processor en 512MB werkgeheugen draait is het bijna niet te geloven dat deze beelden nog zo kunnen weergeven worden en de game nog zo soepel loopt. Toch ben ik nieuwsgierig hoe deze game eruit gaat zien op mijn PC. De wereld van de Cariben wordt prachtig weergeven en geeft je een warm gevoel. Geluiden als de donder en de regen midden in de storm klinken ontzettend realistisch en niet alsof er een bandje wordt afgespeeld. Soms als je in het donker door de Cariben vaart klinkt het luide donkere gebrul van de mortieren van een Man’o’War. Dit gaf mij gewoon kippenvel.

Assassins Creed IV 8

Assassins Creed

In Black Flag is het dus een hele kijk in het wereldje van Assassins Creed. Niet langer ben jij één van de top assassins of één van de leiders. Je bent meer op zoek naar wat je preices wil in het leven, en wat daadwerkelijk belangrijk is. Een doel in het leven, of rijk worden over de lijken van anderen. Iets wat ik jammer vind  is wel dat ik minder aangetrokken was om Edward te upgraden dan dat ik met eerdere AC karakters had. Nadat ik de game had uitgespeeld liep ik nog steeds met mijn eerste typen pistolen en een iets betere zwaardenset. Het armor van Edward zelf zal naast de health upgrades ook niet echt veel wijzigen gedurende de game. Wel zijn er nog een aantal andere kostuums te verkrijgen.

Assassins Creed IV 7

Er is zo ontzettend veel te doen in deze game het is bijna niet allemaal op te noemen en ik zal hier en daar dan ook vast wel iets missen. Aan het roer van de Jack voel je je een echte piraat en vergeet je soms even dat je de nieuwe game van Assassins Creed aan het spelen bent. Eenmaal terug aan land kan je jou weg over de daken weer vinden om één of andere tempelier om te leggen.

Eind oktober was het dan eindelijk zo ver, Assassins Creed IV was te verkrijgen. Piraten en assassins leek voor velen, net als mij de ultieme combinatie voor een volgende Assassins Creed game. Assassins Creed IV speelt zich, zoals je ongetwijfeld weet, af in de Cariben. Black flag brengt een hele andere feel mee dan voorgaande Assassins Creed games, zo startte we met Altaïr Ibn-La'Ahad in de Arabische landen. Vervolgens zagen we met Ezio Auditore veel moois  en mysterie in Italie, in legendarische steden als Rome, Venetië en Firenze. En vorig jaar nog mochten we met de kleinzoon van Edward Kenway, Connor, Amerika…

Sfeer
Menu

Opsomming: Assasins Creed IV: Black Flag brengt een frisse nieuwe uitgave in deze reeks met een nieuwe feel en prachtige looks. Veel nieuwe features en verbeterde oude features en een prachtige verhaallijn maakt Black Flag volledig passend in de serie. Ik ben dan ook zeker benieuwd of we meer te zien krijgen over de Kenway's. Als ik deze game dan toch een minpunt moet geven kom ik op het gemak en de fun-factor waarmee je Edward kan upgraden.

Gebruikersbeoordeling: 4.95 ( 1 Stemmen)
99

*