Home / PC & Consoles / Playstation 3 / Preview van Final Fantasy XIII: Lightning Returns

Preview van Final Fantasy XIII: Lightning Returns

>Vorige week kondigde we op Entert1 de speelbare demo van Lightning Returns aan. Natuurlijk kon ook ik niet wachten tot de release van de volledige game en stortte mij op de demo.

Bij het startten van de demo zie je filmpje van een gevecht dat plaats vindt tussen Lightning en Snow. Daarin wordt Lightning geïntroduceerd als “The Savior” en Snow heeft zijn kwade kant gevonden na de dood van Serah. Snow weet te ontkomen en je gaat naar hem achterna. Uit de demo blijkt dat god, Lightning heeft veranderd in The Savior, alleen zij kan de wereld redden maar heeft daar wel een gelimiteerde tijd voor. Snow is overduidelijk overgestapt naar de kwade kant, mede dankzij de dood van Serah. In het filmpje ontsnapt hij en Lightning gaat hem achterna, ze weet dat ze zijn laatste hoop is en ook de pijn voelt van het verlies van Serah.

Wat mij meteen opviel is de clock die in het speelscherm aanwezig is. Daarbij is af te lezen wat de “time remaining” is om de wereld te redden. Ook heb je naast je minimap een healthmeter en ATB meter in het speelscherm zelf. De ATB meter zal je kunnen gebruiken om te sprinten, en je health zal je zelf moeten aanvullen voor elk nieuw gevecht want dit gebeurd niet meer automatisch.

LRFFXIII_Customization

In combat heb je drie verschillende aanvalsschema’s die je kan gebruiken, deze schema’s zijn volledig aan te passen naar eigen inzicht. Zo heeft elk schema haar eigen uitrusting en aanvallen, en zijn meerdere schema’s op te slaan zodat je ze kan wisselen wanneer je wilt. Ik kreeg het idee dat je continu van schema moet wisselen door het gevecht heen. Elk schema heeft zijn eigen ATB bar en wanneer je ze ‘roteert’ zullen ze zichzelf weer aanvullen. Het leuke daarvan is dat je nooit stil staat maar altijd bezig zal zijn met het aanvallen en of verdedigen.

Het schakelen van deze schema’s is ook zeer eenvoudig en zonder vertragingen te doen met L1 en R1. Het werkt dus niet zoals de Paradigms uit de vorige delen maar heeft een heel nieuw doel. Het gevechtssysteem vond ik verrassend leuk, zelf had ik een meer hack ’n slash systeem verwacht wat natuurlijk niet in een genre als Final Fantasy past . Het leuke aan het systeem is dat je vrij kan bewegen tijdens een battle en dat je je ATB bar naar eigen inzicht kan gebruiken.

LRFFXIII_Zaltys

Ik zeg kan je ook niet wachten tot de release? Stort je dan net als ik even op deze korte demo en proef even van de nieuwe game.

Over Jack Spoor

Al van jongs af aan gaan mijn intresses voornamelijk uit naar games, computers en hardware. Ik blijf zelf graag up to date en ben het liefst overal als eerste bij. Niet geheel raar dat ik nu al geruime tijd als editor te vinden ben op zowel Entert1 als Gadgetgear.

Reageren

Jouw e-mail adres zetten we niet online.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*