Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: The Martian (Blu-Ray 3D)

Review: The Martian (Blu-Ray 3D)

>Er zijn al heel wat films over de ‘rode’ planeet gemaakt. Het gros zijn rampenfilms of films over het onbekende. The Martian behoort tot die eerste categorie en tilt het genre naar een hoger niveau.

Op de redactie ontvingen we van FOX de 3D Blu-Ray uitvoering. Echt veel vollediger ga je de film niet in vinden. Bovendien wordt de 3D junk met The Martian op zijn wenken bedient. Alleen het menu zit al indrukwekkend in elkaar. Eigenlijk is de hele film in 3D fantastisch in elkaar gezet. De beelden bevatten enorm veel detail en er zijn nauwelijks technische problemen met ghosting. Eigenlijk maakt regisseur Ridley Scott maar één foutje in de hele 3D afwerking. Ook als je een astronaut over een jaar of twintig met een GoPro Hero 4 de lucht in schiet, blijft het een 2D camera. Wanneer we door de ogen van deze camera kijken, zien we toch alles in 3D. Waren juist die beelden in 2D neergezet, zou dat de overige 3D beelden waarschijnlijk nog sterker maken.

Ridley Scott kennen we voornamelijk van de ruimtefilms en zijn aanwezigheid is goed te merken in The Martian. Cinematisch voelt de film al snel aan als die andere dikke ruimtefilms die hij regisseerde. Denk aan films als Alien en Prometheus. De scenarioschrijver van The Martian is Drew Goddard. Hem kennen we ook van een aantal toppers zoals World War Z en de found footage film Cloverfield (waarvan de sequel binnenkort verschijnen zal). Een duo waar we wat van mogen verwachten.

Het verhaal van The Martian is gebaseerd op de debuutroman van Andy Weir. Hij zet Mark Watney als onderdeel van een team van zes astronauten op het barre Mars. Tijdens een missie krijgt het team met een heftige storm te maken en moet het team per direct de missie afreken en evacueren naar de aarde. Tijdens een wandeltocht naar de raket wordt Mark geraakt door een schotelantenne die is afgebroken. De sensoren in zijn pak geven het team aan dat hij is gestorven. De vijf astronauten kunnen het lichaam van Mark niet snel genoeg vinden en vertrekken van de planeet.

Wanneer Mark ontwaakt is hij gewond en is zijn pak beschadigd. We zien hoe hij zichzelf oplapt en de tijdelijke basis ombouwt om een langer verblijf op Mars mogelijk te maken. De volgende Marsmissie is namelijk honderden dagen verwijderd en hij heeft op dat moment geen enkele manier om met de aarde te communiceren.

The Martian is dan ook vooral een kijkje in het leven van de achtergebleven astronaut. We zien zijn overlevingsdrang, maar ook zijn humor en zijn vindingrijkheid. Hier en daar worden we geconfronteerd meteen stukje vervreemding, maar echt veel verder gaat het psychisch leed van Mark niet. Tussendoor schakelen we bovendien regelmatig naar Nasa waar men langzaam ontdekt dat Mark nog leeft en alles op alles zet om Mark te redden. Nouja, er blijkt ook nog zoiets als interne politiek te zijn en dan heb je heel veel verhaal voor een film van twee en een half uur.

Je koopt de 3D uitvoering natuurlijk voor de tweede disc met de 3D uitvoering van The Martian. De 2D disc bevat echter nog een berg aan extra’s. Fox schat de hoeveelheid bonusmateriaal op een uur. Je krijgt veel informatie over de Ares III missie van Mark, maar natuurlijk ook over de kostuums en prachtige omgevingen. Zelfs de bloopers zijn ook echt leuk om te zien.

The Martian is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Er zijn al heel wat films over de 'rode' planeet gemaakt. Het gros zijn rampenfilms of films over het onbekende. The Martian behoort tot die eerste categorie en tilt het genre naar een hoger niveau. Op de redactie ontvingen we van FOX de 3D Blu-Ray uitvoering. Echt veel vollediger ga je de film niet in vinden. Bovendien wordt de 3D junk met The Martian op zijn wenken bedient. Alleen het menu zit al indrukwekkend in elkaar. Eigenlijk is de hele film in 3D fantastisch in elkaar gezet. De beelden bevatten enorm veel detail en er zijn nauwelijks technische problemen met…

3D

Opsomming: Fox trekt alles uit de kast voor de release van The Martian. Veel extra's en een waanzinnig goed geproduceerde 3D uitvoering van de film maken The Martian een film die elke fan van 3D films in huis moet hebben.

97

*