Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Paranormal Activity: The Ghost Dimension (Blu-Ray 3D)

Review: Paranormal Activity: The Ghost Dimension (Blu-Ray 3D)

>Het zit erop. Het is voorbij. Paranormal Activity: The Ghost Dimension is eigenlijk Paranormal Activity 5 en sluit de originele, zeer winstgevende filmreeks voorgoed af. In de derde dimensie…

In het verleden hebben we aardig wat ‘found footage’ films voor onze kiezen gehad, maar Paranormal Activity zette het genre echt op de kaart. En liet dit niet meer los. Paranormal Activity was één van dé grote schrikfilms en wist toch iedere keer weer iets nieuws te brengen. Zo sprong Paranormal Activity 4 in op de populariteit van Skype als chat app en maakte Paranormal Activity: The Marked Ones (sping-off van de filmserie) dankbaar gebruik van de Xbox Kinect om de wereld van de demonen enigszins tastbaar te maken.

In het vijfde deel (komende week in de winkel) krijgt het kwaad eindelijk een gezicht. Nouja, het is eindelijk zichtbaar geworden. Dat verraadt de titel Ghost Dimension ook wel een beetje. Ook de cover image van de disc geeft al heel veel weg over hoe het kwaad zich in Paranormal Activity: The Ghost Dimension zal manifesteren. Maar, terug naar het verhaal.

Een nieuw gezin is in een bestaand huis (met een waanzinnige woonkamer) getrokken. Het is kerst en oom Mike (Dan Gill) komt op bezoek bij het gezin van Ryan (Chris J. Murray – Grand Theft Auto IV) en Emily (Brit Shaw – Entourage, CSI). Natuurlijk draait het weer om het kind in dat is Emily (Ivy George) die, eerlijk is eerlijk, de meest overtuigende rol weet neer te zetten.

Al snel krijgt Emily een vriendje in het grote huis. Een denkbeeldig vriendje. Inderdaad, Toby hangt weer rond en heeft Emily al snel in zijn macht. Hoewel Ryan en Mike zich er in eerste instantie niets van aantrekken, vindt Ryan al snel een oude, bijzondere camera en wat oude videobanden. Wanneer blijkt dat die oude camera ‘vreemde’ dingen op beeld kan zetten en de video’s beelden bevatten van een meisje dat de kamer van Leila beschrijft, beseffen de twee zich dat er wat aan de hand is.

Oja, er is ook nog een nanny. Nanny Skyler (Olivia Taylor Dudley – The Magicians) komt regelmatig even langs om mooi te zijn, maar vervult verder geen belangrijke rol in het hele verhaal. Dat kunnen we ook voorzichtig zeggen voor de rol van Mike. Af en toe is hij goed voor een slappe grap, maar verder is hij vooral een stukje opvulling van het verhaal.

Zoals gezegd brengt Paranormal Activity: The Ghost Dimension 3D naar het found footage genre en dat is bijzonder. In de film zien we dat we vooral door hele oude camera’s naar de film kijken en die zijn natuurlijk niet in 3D. Een feitelijke onjuistheid die ook in The Martian aanwezig was. Ach, erg is dat niet. De makers passen 3D verder namelijk heel goed toe in Paranormal Activity: The Ghost Dimension. Het werkt zelfs heel goed in een aantal schrikmomenten. Daar staat tegenover dat de momenten waarop de demonen een meer fysieke vorm aannemen, de studio duidelijk wat eraring mist om het echt heel spannend te houden. En dat zijn in deze Paranormal Activity juist de momenten waar het om draait.

Paramount Pictures levert dit laatste deel in de Paranormal Activity series buitengewoon netjes op. De 3D disc bevat de bioscoopversie in 3D en de verwijderde scènes die in 3D geschoten zijn. De 2D Disc bevat zowel de bioscoopversie als de unrated versie waar de disc uitvoeringen van Paranormal Activity zo bekend om zijn. Net iets enger dan het origineel. Daarnaast is er nog een unrated versie met alternatief einde en de eveneens leuke Lost Footage. Voor de fans valt er dus veel te beleven met de Paranormal Activity: The Ghost Dimension discs.

Paranormal Activity: The Ghost Dimension is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Het zit erop. Het is voorbij. Paranormal Activity: The Ghost Dimension is eigenlijk Paranormal Activity 5 en sluit de originele, zeer winstgevende filmreeks voorgoed af. In de derde dimensie... In het verleden hebben we aardig wat 'found footage' films voor onze kiezen gehad, maar Paranormal Activity zette het genre echt op de kaart. En liet dit niet meer los. Paranormal Activity was één van dé grote schrikfilms en wist toch iedere keer weer iets nieuws te brengen. Zo sprong Paranormal Activity 4 in op de populariteit van Skype als chat app en maakte Paranormal Activity: The Marked Ones (sping-off van…

Scares

Opsomming: Je moet stoppen op het hoogtepunt en daarom moet Paranormal Activity: The Ghost Dimension de losse eindjes zoveel mogelijk aan elkaar knopen. Wat in de vorige delen gebeurde krijgt dan ook eindelijk een plaats in Paranormal Activity: The Ghost Dimension. Toch geeft de verpakking en de titel van de film al heel veel weg waardoor de makers het vooral van het intense effect van 3D moeten hebben. Bovendien blijkt de manier waarop het kwaad in beeld wordt gebracht lang niet altijd even eng. Paranormal Activity: The Ghost Dimension is misschien wel het onmisbare slot van de serie, het is niet het meest spannende deel.

70

*