Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Feuten Seizoen 1

Review: Feuten Seizoen 1

>Er zijn veel series die over studenten gaan. Over het algemeen wordt het studentenleven dan flink op de hak genomen en zien we de hoofdrolspelers dan ook echt studeren. Bij feuten is het anders. Drank, sex, moord en families met iets teveel geld gaan de strijd met elkaar aan.

Feuten opent midden in de ontgroening van een nieuwe lichting studenten die graag bij het Corps willen horen. Een strijd die de jaarband op moet bouwen en die de verschillende studentenhuizen de mogelijkheid geeft om te selecteren wie het best bij hen past. Echt objectief gaat dat trouwens niet. Studentes merken al snel dat ze voorrang krijgen als ze op de knieën gaan terwijl bij het populairste huis de strijd losbarst tussen slagerszoon Bram en de arrogante Freek. Wanneer die laatste de ontgroening niet overleeft ontstaat een strijd die duidelijk over de kop van Bram wordt uitgevochten.

Ik ben zelf nooit van de studentenverenigingen geweest. Gewoon omdat ik geen zin had in de rituelen en verplichtingen. Mijn leventje was al druk genoeg. Toch ben ik altijd wel nieuwsgierig geweest naar het ‘studentenleven’ en hoewel de serie Feuten het allemaal enorm romantiseert, weet de serie mijn interesse wel vast te houden. Niet alleen door het leven vol feesten, maar ook de rituelen en de strijd om de dood van Freek. Het ons-kent-ons wereldje waar Bram probeert binnen te komen terwijl hij worstelt met dat hij maar een gewone slagerszoon is en daarin zijn eigen schaamte moet overwinnen.

De rol van Bram wordt vertolkt door Manuel Broekman die momenteel ook te zien is in Sophie’s Web en Verliefd op Ibiza. Daarnaast komt hij uit de cast van Spangas waar ook zijn tegenspeler Tim Murck vandaan komt. Tim speelt de rol van de rijke Olivier die overal schijt aan heeft en misschien wel de meest boeiende rol uit de serie speelt. Tim kennen we daarnaast van Bellicher: Cel en De Co-Assistent. In die laatste serie was de hoofdrol weggelegd voor Hanna Verboom en ook haar zien we terug in Feuten als het prachtige zusje van Olivier.

Dit eerste seizoen van Feuten staat op 2 DVD’s en omvat 8 afleveringen van 25 minuten

Er zijn veel series die over studenten gaan. Over het algemeen wordt het studentenleven dan flink op de hak genomen en zien we de hoofdrolspelers dan ook echt studeren. Bij feuten is het anders. Drank, sex, moord en families met iets teveel geld gaan de strijd met elkaar aan. Feuten opent midden in de ontgroening van een nieuwe lichting studenten die graag bij het Corps willen horen. Een strijd die de jaarband op moet bouwen en die de verschillende studentenhuizen de mogelijkheid geeft om te selecteren wie het best bij hen past. Echt objectief gaat dat trouwens niet. Studentes merken…

Acteurs

Opsomming: Feuten trekt je in de wereld van het Corps. De wereld van de feesten, de wereld van de rijke families, de wereld van de ontgroeningen en een moord. BNN noemt het een serie met ballen, maar aan het einde zie je die uitspraak misschien wel heel anders in dan wanneer je met de serie start.

90