Home / PC & Console Reviews / Review: Destiny, The Taken King (PS4)

Review: Destiny, The Taken King (PS4)

>Activision en Bungie hebben The Taken King als game uitgebracht en niet als DLC. Is dat terecht? Jazeker, er is namelijk veel meer te doen dan bij de voorgaande DLC!

In de eerste DLC voor Destiny maakten we kennis met een nieuwe raid, Crota’s End. Hier hebben we Crota gekilled, en laat dat nu net de zoon van Oryx zijn, beter bekend als The Taken King. Dat is waar deze expansion eigenlijk om draait. Oryx is nogal kwaad en duidelijk in staat om ons hele zonnestelsel weg te vagen op zijn weg naar wraak. Samen met zijn Taken army en een superwapen aan boord van zijn schip is Oryx een tegenstander die zijn gelijken niet kent. Zijn leger bestaat dus uit Taken. Dit zijn overgenomen vijanden van je. Denk dan aan de Caball, Hive, Vex of Fallen. Deze overgenomen vijanden zijn zwart wit en hebben vaak ook een extra ability. Ze zijn dus sterker dan hun gewone tegenhangers. In de intro zie je de Awoken in een ruimtegevecht met de troepen van Oryx. Dit is echt prachtig gedaan en is meteen een demonstratie van de kracht van Oryx.

Aan jou dus de taak om de Dreadnought in te glippen en dit superwapen uit te schakelen. Dan de taak om Orxy te lokaliseren en proberen te vernietigen. Dit in 1 zin, in het echt ben je wel even bezig. Je moet eerst tot level 40 levelen en zelfs dan heb je questen die je dagenlang, zo niet wekenlang bezig houd! Erg veel content dus en dat is dus wel wat anders dan tijdens de release van het eerste deel van Destiny.

Nieuwe subclasses

Laten we beginnen bij de Titan. Deze kijgt de subclasse Sunbreaker erbij. Het komt erop neer dat je de kracht van de zon met je meedraagt. Je granaten en melee zullen merendeels schade doen over een langere tijd of de vijand extra kwetsbaar maken voor aanvallen. Je super-use is een vuurhamer die je meerdere malen kan gooien. Best een mooie super om grote aantallen vijanden schoon te branden of flinke schade te doen aan een sterke baas. Wat ik zelf ook mooi vind aan deze subclasse is dat je granaten en melee extra snel bijvullen als je Super gereed is. Dit zorgt er bij mij voor dat ik hem zo efficiënt mogelijk wil gebruiken omdat de Super nu ook een extra voordeel heeft wanneer ik hem niet gebruik.

Voor de Hunters wordt de subclass Nightstalker geïntroduceerd, in deze specialisatie beschikken we over een void-boog en natuurlijk een reeks nieuwe talents. We zien we enkele bekende abilities maar ook een aantal nieuwe. Zo krijg ik het gevoel dat de granaten van de Hunter meer utility brengen naar de game, zo heb je een granaat die een void-zone creëert, of een muur van vuur waardoor je eigenlijk een deel van het veld blokkeert.
Maar waar je als je Hunter echt om zal staan springen is natuurlijk Shadow Shot, de nieuwe super-use voor de Nightstalker Hunter. Verschillende talents vormen jouw Shadow Shot tot een support ability of juist tot een puur offensive schot, goed voor bazen. Standaard zal Shadow Shot alle vijanden extreem slowen en ook silencen. Talents zorgen voor verschillende utility zoals een damage reduction op al jouw party members of juist massive damage op jouw vijanden. Het handige aan Shadow Shot is dat je in Strike’s ontzettend veel Light Orb’s kan genereren, dat team mates na een super-use deze direct weer opnieuw kunnen gebruiken.

De Stormcaller oftewel de nieuwe Warlock subclass doet zijn naam eer aan met thunderstrike als speciale abiltitie. Een paar seconde mag jezelf wanen als een soort Darth Vader waarbij elektriciteit uit je vingers schiet. Zelfs de granaat en melee is elektrisch geladen. Alles skills zijn net als beide andere subclasses aoe georiënteerd. Enige verschil zodra je de subclass speelt voor het eerst voelt hij steviger aan vergeleken met toen Destiny net begon met de andere subclasses.

De hunter beschrijving komt z.s.m…

Destiny-The-Taken-King-Preview-700x350

Gear

Laat ik beginnen bij het aangepaste Light-systeem dat Bungie in The Taken King introduceerd. Dit ligt niet alleen meer bij je armor, maar een combinatie van je aanval en defense. Best chill, want nu tellen dikke wapens dus ook mee voor je Lightlevel, iets wat ik inderdaad graag zie. Is dit ook terug te zien in je level. Nee dit hebben ze eruit gehaald! Jammer? Zeker jammer! Voorheen kon je meteen zien aan het level hoeveel Light een persoon ongeveer had, het was in 1 opslag duidelijk.  Nu moet je een speler echt inspecten om erachter te komen hoeveel Light hij heeft voordat die persoon mee kan met een Strike of voor de end content zoals de raid of de Court of Oryx. Waarom ze dit dus gedaan hebben mag Joost weten.

Afijn, wat wel goed gemaakt is, is het feit dat we nu meer slots hebben voor onze gear! Namelijk de ghost telt nu mee, onze cape en we hebben een artefact die we kunnen equipen. Onze ghost kunnen we nu ook eindelijk een ander jasje aantrekken. Tenminste daar ga ik van uit dat het wel dezelfde ghost is. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om afscheid te nemen van de ghost die me al de hele game trouw bijstaat. 😉 Voordeel van de “nieuwe” ghosts is dat ze een buff geven aan je stats en ook materiaal zoals Helium of Iron kunnen opspeuren wanneer je op patrol bent. Gevolg is dus dat ik op elke planeet een andere ghost gebruik om zo efficiënt mogelijk die dingen op te pakken! Een hele verlichting vergeleken met hiervoor, waar je echt je oren en ogen goed open moest houden. Soms een ellendige grind om die materialen bij elkaar te krijgen. Nu krijg je een witte stip te zien op je beeld waardoor je weet dat er een materiaal in de buurt is en waar precies. Handig!

Je cape krijgt dus ook defense, maar niet alleen dat. De hogere capes hebben ook een ability dat je een bepaald wapen sneller levelt. Dit is erg nice als je net een nieuwe Legendary hebt of een Exotic en niet wekenlang wilt spelen om hem helemaal ontwikkeld te hebben. Tot slot een artefact. Een item die je stats een boost geeft en wanneer je de class speelt van dat artefact, zeg een voidclass, dan heb je kans dat je melee een orb dropt voor je teamgenoten.

Met de drie nieuwe slots krijg je dus veel nieuwe extra dingen die allemaal erg handig zijn mist je ze goed gebruikt. Hieronder een video betreffende de nieuwe items. Uiteraard is Xûr ook weer gewoon van de partij om je shady exotic wapens te verkopen. Geen flauw idee waar die vent altijd mee bezig is, maar het zijn wel duistere zaakjes bij hem…. maar wij zijn er blij mee.

Ik heb ook erg het idee dat Bungie nu een geleidelijke flow heeft in het krijgen van betere gear. Ik merk dat de blauwe en paarse engrams kijken naar je huidige Lightlevel en zich daar op aanpassen dat je wel steeds een beetje meer Light krijgt. En dan aanpassen in de zin van je geleidelijk aan betere gear te laten decrypten. Als gevolg heb je dat je altijd wel beetje bij beetje kan upgraden, erg nice voor je gevoel dat je steeds een beetje vooruitgang boekt! Netjes gedaan dus Bungie.

Qua gameplay is er niet zo schrikbarend veel veranderd. Nog steeds schieten en zelf niet al te veel beschoten worden. De missies zijn erg leuk en er zit wel meer variatie in. Ook de patrol van de Dreadnought is vet. Je kan met een Fireteam tokens verzamelen en dan deze bazen uitdagen in de Court of Oryx. Let wel op, dit is zeker niet makkelijk. Je hebt verschillende gradaties in de bazen en voor de makkelijkste heb je al snel 190 Light nodig. Niet 1,2,3 gehaald. Dus eerst Strikes doen welke ook erg leuk zijn. Een 5tal nieuwe met leuke variaties waarin 1 zelfs in het donker!

Je kunt ook heroic strikes doen welke zeker niet  makkelijk zijn. Denk er maar niet aan om met minder dan 160 Light erin te gaan. Met meer is het al lastig zat zoals je hierboven ziet. Ben je een echte badass, dan kun je ook de raid proberen en Oryx echt te vernietigen.

Missies, ook nadat je de storyline hebt uitgespeeld, voor zover je dat denkt tenminste, heb je nog zat missies die zowel PVP als PVE je flink bezig houden. Er spannen in vele patrols bazen die je moet killen voor je missie bijv. Je kunt nog steeds bounties oppikken en meteen inleveren door erop te klikken wanneer je ze klaar hebt. Dus niet meer terug naar de robot! Je kunt ook meer dan voorheen bij je dragen.

PVP

Ook dit is lekker ververst. Je hebt verschillende nieuwe modi die erg leuk zijn. Zo zijn er diverse capture en hold dingen zoals een spark die je moet overbrengen naar een punt om te winnen enz. Afijn hier een video met de beschrijving van de nieuwe modi. Ik vind het een aanwinst dat er in deze modi de focus wat minder op het killen van elkaar wordt gelegd maar nu ook eens wat meer op de objectives die je samen moet volbrengen!

Om door een ringetje te halen. Zeker de beginmissie waar er genoeg moois gebeurd. Qua graphics zit het altijd goed met Destiny, zowel qua achtergrond, het reizen, de actie en ga zo maar door. Ik denk wel dat ze genoeg uit de PS4 halen met deze game.

Ook weer geweldig. Een stuk donkerder en duisterder muziek. Ik zit de soundtrack te beluisteren tijdens het scrhijven en dan hoor je eigenlijk pas wat een mooie klassieke muziek in de game wordt gebruikt die de sfeer helemaal maken. Daarnaast hoor je natuurlijk ook goed de kreten van je vijanden, de melee-aanvallen, de schoten,je jump en zal ik maar even doorgaan? Vooral in de actie zit genoeg te luisteren, al denk ik dat je dan meer bezig zult zijn met overleven 😉

Deze review was een aanvulling op de gewone Destiny met enkele verfrissingen. Voor meer in depth in Destiny in het algemeen kun je altijd bij onze eerste review terecht.

Activision en Bungie hebben The Taken King als game uitgebracht en niet als DLC. Is dat terecht? Jazeker, er is namelijk veel meer te doen dan bij de voorgaande DLC! Verhaal In de eerste DLC voor Destiny maakten we kennis met een nieuwe raid, Crota's End. Hier hebben we Crota gekilled, en laat dat nu net de zoon van Oryx zijn, beter bekend als The Taken King. Dat is waar deze expansion eigenlijk om draait. Oryx is nogal kwaad en duidelijk in staat om ons hele zonnestelsel weg te vagen op zijn weg naar wraak. Samen met zijn Taken army…

Verhaal - 80%
Sfeer - 90%
Gameplay - 85%
Graphics - 90%
Geluid - 90%

87%

Opsomming: Al met al een hele goede game die toch fris weet aan te voelen door de veranderingen en andere nieuwe dingen die je kunt doen. Ze hebben Oryx goed neergezet als de bad guy en dit brengt extra spanning in de game. De Strikes en de Raid zitten ook prima in elkaar. Enkele simpele en verfrissende elementen zorgen voor vernieuwing en daardoor onderscheidt de game zich toch van de andere delen. Jammer dat je level niet verder gaat dan 40, en je het met Light op kunt schroeven. Dit maakt dingen er niet duidelijker op.

Gebruikersbeoordeling: 4.6 ( 1 Stemmen)
87

*