Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich (DVD)

Review: Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich (DVD)

>In 2008 verscheen Tom Cruise op het witte doek voor de film Valyrie. Hoewel Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich qua verhaal hier op volgt, hebben de twee niet zo gek veel met elkaar te maken. Waar Tom Cruise het originele verhaal over de mislukte aanslag op Hitler speelde, zien we nu een sterke cast die vertelt hoe het een paar kilometer verderop er aan toe ging.

De geallieerden zijn druk bezit met operation Valkyrie, operatie Walküre in het Nederlands. En ja, ook voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik dit Nederlandse woord hoorde. In operatie Walküre hebben de geallieerden tegen het einde van de oorlog een aanslag op Adolf Hitler gepland om zo het derde reik de laatste klap te geven. Als de machtigste man van het derde reik gevallen is, moet deze natuurlijk zo snel mogelijk vervangen worden door iemand die de geallieerden wel graag aan de top van het nieuwe Duitsland zien staan.

Een groep special ops soldaten wordt ingezet om deze nieuwe leider te vinden en in veiligheid te brengen. Met zijn gezin, want de Nazi’s die er nog zijn, zijn op jacht naar verraders. Wanneer het vliegtuig van de groep te vroeg uit de lucht wordt geknald, moeten ze al snel hun eigen plan trekken. Terwijl ze nog steeds voor ogen hebben om een reddingsactie uit te voeren, ontdekken ze al snel dat er Nazi’s zijn die de fundering voor het vierde rijk aan het leggen zijn. Zonder contact met thuis besluit de groep haar plannen aan te passen. Met onverwachte vrienden die ze onderweg tegenkomen.

Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich geeft uitleg aan waarom vele kopstukken uit het Nazi regime in Argentinië en Brazilië zijn opgedoken om daar rustig oud te worden. Het geeft ook uitleg over alle onderzeeërs die na de tweede wereld oorlog vermist werden. Hoe historisch correct het verhaal is durf ik niet te zeggen, maar leuk is de film wel. In tegenstelling tot de gemiddelde film over de periode van de tweede wereldoorlog, is Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich niet heel erg zwaar en zeker niet lang. Slechts 96 minuten speeltijd om een behoorlijk verhaal neer te zetten. En dat gebeurt zorgvuldig en met respect voor de tijd waarin het verhaal speelt. Zelfs de opnamestijl en de stijl van de cover van deze DVD suggereren dat je naar een film van de jaren 80 gaat kijken terwijl we in het script en in de stijl toch echt wel een beetje het moderne Hollywood terugzien. Het team achter Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich is dan ook zeer bekend met de materie en produceerde eerder al Company of Heroes. Het enige dat niet heel realistisch is, is dat de Duitsers gewoon Amerikaans praten. Van de andere kant, dat maakt de film ook wel weer heel goed te volgen.

Qua cast zien we op de NL/FR cover natuurlijk onze eigen Rutger Hauer staan. Hoewel zijn rol niet heel aanwezig is in de film, heeft de rol zeker wel enige betekenis in het samenbrengen van de Russen en de Geallieerden. Verder moeten we het toch vooral van doorgewinterde acteurs als Sean Patrick Flanery (Boondock Saints, Saw 3D), Tom Sizemore (Saving Private Ryan, Black Hawk Down) en Kip Pardue (Thirteen, Driven) hebben. Die heren hebben de prominente rollen en maken het verhaal geloofwaardig. Ook de enige vrouwelijke rol, door Julie Engelbrecht (The Strain, The Last Witch Hunter), wordt zeer goed neergezet. De acteurs spelen vooral in kleinere releases, maar zijn misschien juist daardoor heel geloofwaardig.

Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

In 2008 verscheen Tom Cruise op het witte doek voor de film Valyrie. Hoewel Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich qua verhaal hier op volgt, hebben de twee niet zo gek veel met elkaar te maken. Waar Tom Cruise het originele verhaal over de mislukte aanslag op Hitler speelde, zien we nu een sterke cast die vertelt hoe het een paar kilometer verderop er aan toe ging. De geallieerden zijn druk bezit met operation Valkyrie, operatie Walküre in het Nederlands. En ja, ook voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik dit Nederlandse woord hoorde. In operatie…

Opsomming: Beyond Valkyrie: Dawn of the Fourth Reich is, in tegenstelling tot de film van Tom Cruise, een film die de bioscopen niet heeft gehaald. Hier in Nederland debuteert deze oorlogsfilm meteen op DVD. Normaal is dis een signaal dat er weer een vage arthousefilm of B-movie is afgeleverd, maar niets is minder waar. Het is gewoon weer eens een oorlogsfilm die wel prettig is om te kijken. Een vlotte vertelling en prima acteerwerk. Zo mogen er meer volgen.

0

*