Home / PC & Consoles / PC / Review: Assassins Creed Unity

Review: Assassins Creed Unity

>Veel vraagtekens had ik bij de introductie en de release van de game. Kan deze game tippen aan zijn o zo populaire voorgangers, wat voor veranderingen maken we mee en wordt dit echt de vetste Assassins Creed game tot nu toe? Je leest het in de (wel wat late) review van Entert1!

Echt een geweldige start had Unity niet, met de vele bugs in de game en al het commentaar op het internet is het dan ook niet echt raar dat juist ik zolang heb gewacht met een review voor Assassins Creed Unity. Een echte fan ben ik van dit genre en deze titel en ik wil zo graag dat dit een geweldige game zou zijn.

assassins-creed-unity-notre-dame

Alle elementen voor een geweldige next-gen assassins titel waren aanwezig, een mediterrane hoofdrolspeler, een eigenlijk onmogelijke liefde, Arno zien groeien in zijn rol als assassins en natuurlijk een bizar grote open wereld. Toch is het zo ontzettend moeilijk om ee en zijn drie ijzersterke titels te verslaan, dat gebeurd ook niet maar wat een dijk van een game zet Ubisoft neer. Ik kan beginnen met klagen over alle bugs en fouten waar ikzelf en anderen mee te maken hebben gehad vlak na de release, maar eerlijk is eerlijk Ubisoft heeft alles gedaan wat zij kon.

Het verhaal

In Assassins Creed Unity draait het verhaal om Arno, die al vroeg zijn vader kwijt raakt en Elise ontmoet. Hij groeit op onder de bescherming van de vader van Elise die ook komt te overlijden. Om het vervolgens allemaal extreem ingewikkeld te maken blijkt de vader van Arno een Assassins te zijn en de vader van Elise een Templar. Vanzelfsprekend sluit Arno zich aan bij de Assassins om wraak te kunnen nemen voor Elise’s vader, en Elise sluit zich op haar beurt aan bij de Templars vanwege dezelfde redenen.

AC Unity Versailles

Eerste indrukken

Wat opvalt tijdens de intro van de game is dat het verhaal je wel degelijk meesleept, zo krijg ik weer echt het gevoel om de game in één adem uit te spelen. Je begint in Versailles, je woont bij de vader van Elise maar hebt verder niet echt een doel in het leven. Wanneer je de moord op monsieur de la Serre ziet gebeuren en daar de schuld van krijgt wordt je opgesloten in de kerkers, hier ontmoet je een assassin en het avontuur begint. Tijdens het spelen van deze sequence zin je op wraak, en vervolgens wanneer je Elise voor het eerst weer tegen komt blijkt zij bij de tegenpartij te horen! Een flinke klap voor Arno, maar damn ik wil meer van de story-line zien en mee maken!

Na het spelen van de introductie kom je in de grote open wereld, Parijs. Je bevindt je op een eiland in de rivier de Seine dat we ook wel kennen als île de la Cité waar de Notre Dame zich bevindt. het gebouw is immens groot en biedt een prachtig uitzicht over Parijs. De menigte die voor deze kerk staat is massaal en indrukwekkend. Doordat ik een aantal jaren terug zelf door Parijs heb gelopen realiseer ik mij hoe goed de 1 op 1 schaal van Ubisoft eigenlijk is.

Assassins Creed Unity worldmap

Wat wel opvalt is dat er op dit “kleine” stukje bedolven is onder de vele content zoals side-quests, kistjes en andere verzamelobjecten. Ik wordt dan ook een beetje ontmoedigd om alle content uit te spelen en te behalen, zeker als ik mij bedenk dat dit slechts 5 % van de volledige content zal zijn. Maar goed zo’n hardcore Assassins Creed speler als ik ben, gaat dat wel goed komen!

Wat ik absoluut nog moet aanhalen zijn de geweldige en soms hilarische acties van sommige burgers op straat. Zo vindt je enkele burgers die deuren van gebouwen aan het barricaderen zijn door samen enkele planken ervoor te spijkeren. Waarschijnlijk totaal zonder reden maar dit brengt toch weer variatie in de acties die de AI uitvoert op straat. Zo creëert Ubi een zeer levendige en realistische wereld!

Assassins Creed Unity Crowd

Wat betreft de gameplay is er veel sterk veranderd, zo zien we een volledig nieuwe aanpak tijdens assassin missies.  Ook zijn er nieuwe secundaire missies beschikbaar zoals het oplossen van raadsels, beschik je nu over een skill genaamd lock-picking en het opbouwen van jouw eigen theater en cafe’s. Daarmee verdien je dan weer een bepaald geldbedrag waar je al jouw wapens en armor van kan kopen. Als je ergens over straat loopt kan je ook burgers in nood helpen, deze events zijn random en overal op de map te vinden. Vaak wordt een burger lastig gevallen en zal je zijn belagers moeten omleggen, in een ander scenario moet je een overvaller onderuit halen voordat hij kan vluchten.

Assassins Creed Unity Arno Elise

Ook zien we veel verschil in het verkrijgen van abilities, zo had je in vrijwel alle voorgaande Assassins Creed games direct toegang tot alle abilities. Nu zal je veel van deze skills moeten vrijspelen door punten te verdienen die je vervolgens kan besteden aan het kopen van bepaalde abilities. Dit houdt de game zeer interessant want niet alleen met hoofdmissies verdien je deze punten maar ook met de side-quests. Je zal dus nog meer redenen hebben om hier extra tijd in te steken.

Wat soms een puntje van irritatie vormde was het eentonige van de gevechten in Assassins Creed, je leerde hoe je bepaalde wachters moest uitschakelen en deed dat vervolgens gedurende de volledige game. Gelukkig heeft Ubisoft het battle-system een stuk gecompliceerder gemaakt, zo kunnen zullen wachters niet braaf hun beurt afwachten met aanvallen en zal je moeten ontwijken of blokkeren om te overleven. Wanneer je wordt omsingeld door wachters zal je dan ook niet zo snel op spectaculaire wijze iedereen kunnen uitschakelen om vervolgens te ontsnappen.

assassins-creed-unity-fight

Het free-runnen heeft ook een merkwaardig goede aanpassing gehad, zo zal het in de Nederlandse versie van de game worden uitgedrukt als parkouren. Om het klimmen en afdalen functioneel beter en diverser te maken zal je twee toetsen hebben om omhoog te “parkouren” en omlaag. Eindelijk kan je nu ook op een normale manier naar benden afdalen zonder per ongeluk je dood tegemoet te springen. De visuals en nieuwe moves van Arno zijn verfrissend en herkenbaar mocht je een fan zou van parkour.

The Theatre

Al eerder konden we in Assassins Creed gebouwen opknappen om zo meer geld in het la-tje te krijgen, deze keer kan dat in de vorm van het theater. Het theater bevindt zich bovenop de thuisbasis van de Assassins en door het gebouw te renoveren of missies te doen voor de dame die het runt, verdien je steeds meer geld. Ook kan je investeren in andere gebouwen, clubhuizen, deze gebouwen kan je renoveren om jouw onderneming uit te breiden. Vervolgens kan je voor de verschillende clubhuizen ook weer een aantal missies uitspelen om de inkomsten voor het clubhuis te maximaliseren.

Deze feature kennen we natuurlijk al  van verschillende andere Assassins Creed games, maar is wel leuk uitgewerkt en ontzettend in de stijl van de 18e eeuw.

The Cafe Theatre Unity

Multiplayer

Vorig jaar besteedde ik eigenlijk totaal geen aandacht aan de terugkerende competitieve multiplayer van Assassins Creed Black Flag. Voor een handjevol fans was deze feature helemaal het einde, ik vond het echter een afgezaagde poging om Call of Duty te imiteren.

Ubisoft, co-op? Damn, geweldig! Ik had nooit durven dromen dat er daadwerkelijk een goed functionerende co-operative feature in Assassins Creed zou verschijnen. Zelfs enkele skills zijn gebaseerd op het ondersteunen van jouw groep. De co-op is voor maximaal 4 sluipmoordenaars, en samen zal je jouw doel moeten behalen door goed samen te werken. Zo kan je nu ook jouw eigen aanpak kiezen en grote bonussen, zoals gear, verdienen door de co-op missies uit te spelen.

Assassins-Creed-Unity-Multiplayer

Grafisch & Geluid

Bij Entert1 speelden we Assassins Creed Unity op de Playstation 4. De kracht van de next-gen console is ontzettend goed te zien, prachtige plaatjes tekent de PS4 op mijn tv. Ik merk weinig van het feit dat de game niet in Full HD draait, en uiteindelijk gaat het toch om de ervaring met het spelen van de game. Wanneer ik mijn headset opzet en mij afsluit van alles om mij heen hoor je pas het gedetailleerde geluid. Het is geweldig wanneer je ergens op de hoek van een straat twee mensen hoort discussiëren over de koning of andere bekende personen.

Assassins_Creed_Unity_SP_PanoramaKingsBeheading_1_1200x500

Assassins Creed

Is deze game echt Assassins Creed? Zeker! Ondanks dat Black Flag een verfrissend uitstapje maakte in de Cariben miste de game de essentie van het spelen van een echte Assassins. In Unity draait alles om Assassins en de code die daar bij hoort. Het bevat een aantal goede elementen van zijn voorganger, veelal nog beter uitgewerkte boordevol verbeteringen.

Nothing is True, Everything is Permitted.

Veel vraagtekens had ik bij de introductie en de release van de game. Kan deze game tippen aan zijn o zo populaire voorgangers, wat voor veranderingen maken we mee en wordt dit echt de vetste Assassins Creed game tot nu toe? Je leest het in de (wel wat late) review van Entert1! Echt een geweldige start had Unity niet, met de vele bugs in de game en al het commentaar op het internet is het dan ook niet echt raar dat juist ik zolang heb gewacht met een review voor Assassins Creed Unity. Een echte fan ben ik van dit…

Sfeer

Opsomming: Assassins Creed Unity biedt alles wat een nest-gen Assassins Creed game zou moeten bieden en misschien wel meer. Features als het theater vindt ik ronduit geweldig, en geeft mij een extra push om zo snel mogelijk alles te renoveren. Samen met de verbeteringen in het klimmen, de veranderingen aan het gevecht-systeem en de grote open wereld zijn een ontzettend goede basis voor Unity. De story-line en de volledige ambiance in de game maken Unity tot een ontzettend vette Assassins Creed game. Daarnaast brengt de hele sfeer in de game en de grote hordes mensen de Franse revolutie tot leven. Ik ben dan ook zeer benieuwd of Arno nog een ronde twee gaat krijgen!

97

*