Home / Geen categorie / Nederlandse game-industrie: groei of guerrilla?

Nederlandse game-industrie: groei of guerrilla?

Dat er games in Nederland worden gemaakt, dat wist je waarschijnlijk wel. Een grote naam en een Playstation 4 exclusive is bijvoorbeeld de 1st-person shooter Killzone Shadow Fall. Deze game is gemaakt door Guerrilla Games. Ja, ja! Guerrilla is een Nederlandse ontwikkelaar die in 2004 enorm groot is geworden dankzij de release van de Playstation 2 titel Killzone én is overgenomen door het Japanse Sony Corporation, als een ware dochteronderneming.

Gamesmonitor 2015

Oké, dit succesverhaal is wel één van de weinigen die zo bizar groot zijn geworden, maar we hebben nog veel meer Nederlandse gamebedrijven die al tijden met succes aan de weg timmeren. Wie dat allemaal zijn en hoe ze het doen, dát houdt het onderzoekproject Gamesmonitor in de gaten. Zoals de naam al tactisch verklapt, monitoren zij de game-industrie in Nederland. Onlangs presenteerden zij een onderzoek waaruit bleek dat Nederlandse gamebedrijven zijn toegenomen en… niet zo’n klein beetje ook. Een stijging van maar liefst 38%!
Groei?

Van de 330 gamebedrijven in 2011 tellen we er in begin 2015 alweer 455! Hoe dat kan? Games waren in 2011 toch al net zo populair? De vraag naar games was toch al even groot? Correct, de groei is voornamelijk te wijten aan de grote groep gamestudenten die afgestudeerd (of niet) hun eigen bedrijfje beginnen. Ja, een ZZP’er is natuurlijk ook een eigen bedrijf. Als al die studenten hun gamedesign/program skills willen presenteren en verkopen, dan moeten ze dit freelance doen. Tegenwoordig heb je om een bedrijf te starten, met een kvk-inschrijving het spannendste al wel gehad. De risico’s van je eigen onderneming als éénpitter zijn klein en de mogelijkheden oneindig. De games die op deze schaal worden ontwikkeld, zijn natuurlijk geen Killzones in een notendop. Pixel art is hot en simpele click & play games worden op stoffige zolderkamertjes in een half jaar tijd bedacht, gemaakt en gepresenteerd. Vaak met meer bloed, zweet en tranen dan de meeste shooters, maar het is een geweldige praktische leerschool voor later en verder.
Guerrilla?

Dus is er nu echt een geweldige groei waar we trots op moeten zijn of zijn het niets meer dan kleine Guerrillasoldaatjes in het gevecht voor een graantje succes? Ja en nee. Nee, omdat het echt kleine bedrijfjes zijn -1 tot 5 werknemers- van wie er weinig tot geen ooit boven een omzet van 100.000 euro komen. Waarom dan een ja? Alle ondernemers tellen mee. Ze leren, groeien en werken samen in bedrijven die ook weer leren en groeien. Zo is Guerrilla Games ook ooit ontstaan, fusie uit fusie.
Zijn er nu dan niet te veel gamebedrijfjes? Te veel afgestudeerden en te weinig werk? Moeten mensen nog wel instromen in de opleiding gamedesign? Zeker wel, tien jaar geleden riepen de mensen hetzelfde over de ICT’ers. Er zou te weinig werk zijn en een te grote concurrentie, nou ken jij veel ICT’ers zonder werk?

De volledige resultaten van de Gamesmonitor 2015 worden in november bekend gemaakt tijdens netwerkdag van de Dutch Games Association in november in Leeuwarden.

Bron: Dutch Game Garden

Over Jeroen Andreasen

Jeroen: Gadget & Games. Voornamelijk PS4 en 3DS. Favoriete games zijn Final Fantasy IX en X, Modern Warfare 2, Tekken Tag Tournament en de handheld Pokémon games. Naast gamen en testen schrijf ik voor www.jcmuts.nl

Reageren

Jouw e-mail adres zetten we niet online.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*