Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Zwarte Tulp (Seizoen 1)

Review: Zwarte Tulp (Seizoen 1)

>Netflix zet zichzelf al jaren met exclusieve series in de kijken. Wat House of Cards doet voor Netflix, moet Zwarte Tulp doen voor Videoland. Voor iedereen die geen abonnement op Videoland Unlimited heeft, is de serie nu ook op DVD verkrijgbaar. Dit dankzij Dutch Filmworks.

Zwarte Tulp brengt ons haar de Bollenstreek. Hier blijken twee Nederlandse families lijnrecht tegenover elkaar te staan. Tijdens de opening van de serie zien we hoe bollenteler Luuk Vonk (Huub Stapel) op zijn trekker een aanrijding krijgt met een gezin uit de concurrerende familie Kester. Twee weeskinderen blijven over.

Jaren later blijkt de concurrentie tussen de families Vonk en Kester heftiger dan ooit. Teler Luuk Vonk werkt namelijk aan een zwarte tulp. Als het Luuk lukt, zal de familie schatrijk worden. Alles lijkt goed te gaan tot Luuk dood wordt gevonden en de enige zwarte tulp verpulverd is en vanaf dat moment beginnen de geheimen rond de tweeling en het verleden van Luuk Vonk zich te ontrafelen.

Hoewel Luuk Vonk al vrij snel het loodje legt in de serie, is dat niet het laatste dat we van hem zien. Huub Stapel mag al snel de rol van de geest van Luuk Vonk spelen en bovennatuurlijke zaken beginnen de wereld van de families te beïnvloeden. Ook na zijn dood blijkt Luuk Vonk de touwtjes in handen te houden.

De totale cast van Zwarte Tulp blijkt ijzersterk. We zien niet alleen de doorgewinterde Huub Stapel op het scherm, maar ook Anna Drijver als dochter Emma Vonk, Roeland Fernhout als het zwarte schaap Ben Vonk met Carolien Spoor als zijn vrouw Katinka Vonk, Gijs Naber als Felix Kester en Abbey Hoes als Lynn Kester. Dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Qua extra’s pakt Dutch Filmworks goed uit. Er is enorm veel achtergrondinformatie opgenomen op de drie DVD’s. Daarnaast is er veel materiaal over de première van Zwarte Tulp en de rol van NL Film en Videoland in de serie.

Zwarte Tulp is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Netflix zet zichzelf al jaren met exclusieve series in de kijken. Wat House of Cards doet voor Netflix, moet Zwarte Tulp doen voor Videoland. Voor iedereen die geen abonnement op Videoland Unlimited heeft, is de serie nu ook op DVD verkrijgbaar. Dit dankzij Dutch Filmworks. Zwarte Tulp brengt ons haar de Bollenstreek. Hier blijken twee Nederlandse families lijnrecht tegenover elkaar te staan. Tijdens de opening van de serie zien we hoe bollenteler Luuk Vonk (Huub Stapel) op zijn trekker een aanrijding krijgt met een gezin uit de concurrerende familie Kester. Twee weeskinderen blijven over. Jaren later blijkt de concurrentie tussen…

Afwerking

Opsomming: Zwarte Tulp blijkt een ijzersterke serie die door Dutch Filmworks eindelijk toegankelijk is voor iedereen zonder Videoland Unlimited abonnement. Hoewel het momenteel wemelt van de Nederlandse series, is Zwarte Tulp een ijzersterk drama geworden. De nette afwerking met goede extra's maakt de hele beleving af. Een must-have voor de winter.

97

*