Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Yoshi’s New Island (3DS)

Review: Yoshi’s New Island (3DS)

>Nintendo is helemaal in de wolken met de release van Yoshi’s New Island. Een platform game die natuurlijk een remake is van het originele Yoshi’s Island (te vinden op de virtual console van de 3DS), maar ook een flink stuk gameplay van Yoshi’s Universal Gravitation. Een GBA game die een gyroscoop in haar cassette meekreeg.

Dat Nintendo zich met Yoshi’s New Island merk je meteen al in de introductie van het verhaal. We zien namelijk waar de baby’s vandaan komen. Een grote wolk in de vorm van een ooievaar. Een wolk waar echte ooievaars zakken vol baby’s halen om over de hele wereld te verspreiden.

Ook Baby Mario en Baby Luigi worden in de wolk opgepikt door een ooievaar. Deze maakt echte een fout en bezorgt de baby’s aan het verkeerde adres. Zodra hij zijn fout door heeft, pikt hij de baby’s op en probeert hij ze alsnog terug te brengen. Maar ook nu gaat het weer fout. Beide baby’s raken van elkaar gescheiden en baby Mario beland op een zwevende wereld. De wereld van de Yoshi’s. En laat die wereld natuurlijk onder vuur liggen van baby Bowser en dat maakt de hele Mario familie weer compleet.

Qua gameplay ligt Yoshi’s New Island dus heel dicht aan Yoshi’s Island en Universal Gravitation. Die laatste vooral door de ondersteuning van de gyro sensor die Nintendo in de 3DS heeft zitten. Door de 3DS te kantelen, kun je de levels namelijk manipuleren en nieuwe wegen creëren. Iets wat de makers van de game veel creatieve mogelijkheden heeft gegeven voor het level design.

Ook interessant is de toevoeging van reuze eieren. Deze werken een beetje als de reuze Mario die we in eerdere Mario titels op de DS en 3DS hebben gezien. Ook de reuze eieren kunnen in één klap hele delen van levels vernielen en dat speelt natuurlijk erg lekker.

Ook nieuw in de Yoshi range is de verrekijker die we voor het eerst zagen in Super Mario 64. Hiermee is het mogelijk om het level te verkennen en verborgen delen te zoeken. Dit geeft het spel iets meer replay waarde.

Echt origineel in Yoshi’s New Island is echter het metalen ei. Deze kan Yoshi in zijn bek nemen om ontzettend zwaar te worden en onder water te zinken. Ook dit is weer een leuke toevoeging om meer diepgang aan de levels in Yoshi’s New Island te geven.

Nintendo is helemaal in de wolken met de release van Yoshi's New Island. Een platform game die natuurlijk een remake is van het originele Yoshi's Island (te vinden op de virtual console van de 3DS), maar ook een flink stuk gameplay van Yoshi's Universal Gravitation. Een GBA game die een gyroscoop in haar cassette meekreeg. Dat Nintendo zich met Yoshi's New Island merk je meteen al in de introductie van het verhaal. We zien namelijk waar de baby's vandaan komen. Een grote wolk in de vorm van een ooievaar. Een wolk waar echte ooievaars zakken vol baby's halen om over…

Creativiteit

Opsomming: Net als bij Yoshi's Island, heb ik het ook nu weer moeilijk met Yoshi's New Island. Hoewel de verhaallijnen in Mario games niet heel diep gaan, is het verhaal van Yoshi's New Island wel extreem kinderlijk en ook grafisch blijft het allemaal heel wollig. Dat is jammer, want (net als bij andere Mario games) het betreft gewoon weer een erg vermakelijke platform game.

73

*