Home / PC & Console Reviews / Review: Yesterday Origins (PS4)

Review: Yesterday Origins (PS4)

Een avonturenfilm die jezelf kunt besturen! Stuur, klik en ga verder het verhaal in. Los mysteries op over jezelf, je onsterfelijkheid, maar probeer eerst maar eens te ontsnappen uit je middeleeuwse cel.

Yesterday Origins is een point-and-click adventure game ontwikkeld door Péndulo Studios uit Spanje, In de Beneluxe heeft Mindscape de titel uitgebracht. De developer heeft eerder soortgelijke games uitgebracht, met een vergelijkbare tekenstijl, want dat siert de game. Een pastel-achtige cartoon die vooral de donkere kleuren, kleurrijk brengt.

yesterday_origins_ps4_review

Deze game is er voor de mensen die op hun gemak, onder het genot van een hapje en drankje wellicht, een avontuur willen beleven. Niet alleen beleven, maar ook een mysterie oplossen. Persoonlijk moest ik wennen aan de game stijl. Aan de art, die erg mooi is, maar niet direct levensecht aanvoelt. De verhaallijn triggert slim, want je komt in het begin terecht in een middeleeuwse gevangenis waar je uit moet ontsnappen. Dat wil natuurlijk iedereen! Tenminste ik wel.

yesterday_origin_ps4_gameplay5

De hoofdrolspeler John Yesterday wordt gevangen  genomen  als heksenmeester door de Spaanse inquisitie. Daar wordt in een cel gegooid samen met een moordlustig varken, die binnenkort terecht staat wegens heiligschennis. De hij in het verhaal word jij, langzamer hand terwijl je kennis maakt met het personage. In je cel vind je voorwerpen en aanwijzingen die je kunt gebruiken om verder in het verhaal en je ontsnapping te komen. De bewaker en beul kun je aanspreken voor alles wat je zou willen weten over martelwerktuigen, zijn uiterlijke kenmerken en persoonlijke vragen. Het viel me op dat ondanks de onnozele looks van de bewaker, zijn vocabulaire bovengemiddeld is. Wellicht was dit alleen als hij sprak over zijn geliefde martelwerktuigen.

yesterday_origin_ps4_gameplay

Terwijl je een beetje de controles probeert, de omgeving verkent en wat objecten aanklikt leer je meer en meer. Je hebt voorwerpen in je cel die je gecombineerd best eens zou kunnen gebruiken voor je ontsnapping, maar hoe? In de gameplay video die ik heb toegevoegd zie je mij de game in de tutorial fase doorlopen en dat ging niet zonder slag of stoot. Wil je niets verklapt hebben? Dat is de video in deze review de SPOILER ALERT. Veel van de voorwerpen die je ziet zijn overduidelijk hulpmiddelen, maar hoe en in welke volgorde?

Ik heb de video in twee keer opgenomen, want automatisch had mijn Playstation de ondertiteling op Nederlands gezet, wat natuurlijk niet interessant is voor andere kijkers buiten Nederland, maar net even minder lekker gamed. Dit is gewoon persoonlijk, dus ik klikte via het menu de Engelse subs aan. Het gaf mij meteen de mogelijkheid om de eerste 40 minuten gameplay die ik nu heb vast te leggen. Dat lijkt mij redelijk makkelijk af te gaan, maar ik had het hiervoor al eens gedaan in ander half uur 🙂

De algehele vertelling van het verhaal is goed. Grappig soms, wanneer je een combinatie wil proberen van objecten om je ontsnapping te realiseren. En je tijdens het klikken per ongeluk een giftige pad wilt combineren met een schandpaal. De makers van de game vragen zich af of je wel goed bij je hooft bent. De verhaallijn wisselt gedurende het spel tijdens het heden en het verleden. Dat is verrassend, maar wel weer even wennen en uit het beetje verhaal dat is opgebouwd.

yesterday_origin_ps4_gameplay_1

Yesterday Origins is een bijzondere avonturen game. De algehele ervaring is ontspannen door het point-and-click systeem terwijl de spanning en je betrokkenheid met het spel als maar toeneemt. De art is donker, maar mooi en de schaduwtechniek is bewonderenswaardig. De stijl moet je liggen, het is gewaagd om tekenfilmachtige graphics te gebruiken voor een adventure detective. Of ik vind dat een game zoals deze past in het snelle schiet, race, vecht en actie rpg tijdperk? Dat weet ik niet, maar dat mag jij, trouwe lezer, lekker zelf bepalen 😉

Een avonturenfilm die jezelf kunt besturen! Stuur, klik en ga verder het verhaal in. Los mysteries op over jezelf, je onsterfelijkheid, maar probeer eerst maar eens te ontsnappen uit je middeleeuwse cel. Yesterday Origins is een point-and-click adventure game ontwikkeld door Péndulo Studios uit Spanje, In de Beneluxe heeft Mindscape de titel uitgebracht. De developer heeft eerder soortgelijke games uitgebracht, met een vergelijkbare tekenstijl, want dat siert de game. Een pastel-achtige cartoon die vooral de donkere kleuren, kleurrijk brengt. Deze game is er voor de mensen die op hun gemak, onder het genot van een hapje en drankje wellicht, een…

Gamplay - 80%
Graphics - 60%
Storyline - 65%
Moeilijkheidsgraad - 75%
Fun - 70%

70%

Cijfer: 7

Opsomming: Yesterday Origins is een bijzondere avonturen game. De algehele ervaring is ontspannen door het point-and-click systeem terwijl de spanning en je betrokkenheid met het spel als maar toeneemt. De art is donker, maar mooi en de schaduwtechniek is bewonderenswaardig. De stijl moet je liggen, het is gewaagd om tekenfilmachtige graphics te gebruiken voor een adventure detective. Of ik vind dat een game zoals deze past in het snelle schiet, race, vecht en actie rpg tijdperk? Dat weet ik niet, maar dat mag jij, trouwe lezer, lekker zelf bepalen ;)

70

*