Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: X-Men Apocalypse (Blu-Ray)

Review: X-Men Apocalypse (Blu-Ray)

>We keren terug naar de jaren tachtig, maar niet voor we een bezoek aan het oude Egypte hebben gebracht. Daar ontmoeten we een oude farao die zijn volk goed onder de duim lijkt te houden. Totdat… er een aanslag op hem wordt gepleegd. De Farao wordt levend begraven, maar dit is niet heel erg. Hij is een mutant.

Met een Fast Forward komen we terug bij Xavier en zijn academie. We ontmoeten zowel de jonge Scott als de jonge Jane die net hun gaven aan het ontdekken zijn. Ook ontmoeten we Magneto die probeert een normaal leven te leiden in Polen. Gewoon met moeders de vrouw en dochterlief. Iets dat niet helemaal goed gaat wanneer collega’s op het werk er achter komen wie en wat Magneto is.

Wanneer de Farao in Egypte ontwaakt, blijkt hij één van de sterkte mutanten van dat moment te zijn en wellicht een bijbels figuur, maar daar gaan we nu even niet al te diep op in. Hoe dan ook, de moderne jaren 80 bevallen de oude man niet zo. Zeker niet met al die ‘gewone’ mensen op straat. Tijd om het gewone volk uit te roeien en daarvoor heeft hij een leger nodig. Nouja, in ieder geval vier handlangers. De geteisterde Magneto is vlot te overtuigen net als een aantal andere mutanten die boos zijn op de gewone mens.

In voorgaande films werden we getrakteerd op het echte jaren 60 en 70 gevoel. In deze nieuwste film probeert regisseur Bryan Singer ons helemaal in de jaren 80 te trekken. Iets dat aardig lukt, al mist het hier en daar aan details uit die tijd. Wat dat betreft waren de voorgaande films qua tijdsbeeld overtuigender. Wat ook opvalt is in hoe weinig tijd, enorm veel plotlijnen worden opgezet. Met 144 minuten speeltijd is X-Men Apocalypse een lange film en Singer doet zijn best om je geen moment te vervelen. Ook al zijn een aantal plotlijntjes min of meer te herleiden naar eerdere X-Men films, het verveelt geen moment.

Qua cast bleef het de laatste twee films even wennen. Patrick Stewart heeft altijd dé Charles Xavier rol weten neer te zetten en James McAvoy voelde juist door zijn lange haren toch vooral als een rolstoel hippie in plaats van de alwetende professor. Het feit dat de vos in deze film zijn haren verliest maakt een hoop goed en maakt zijn rol ineens een stuk geloofwaardiger. Toch is het Michael Fassbender die opnieuw de show steelt als Magneto. Een rol vol emotie. Een rol zo sterk dat we de oude Magneto snel zijn vergeten.

Qua beeldtechniek is het vanaf de intro al duidelijk. X-Men Apocalypse is een film gemaakt voor 3D. Ook als je naar de 2D versie kijkt, zie je gewoon dat de bekende kunstjes worden uitgevoerd. Van tunnels waar je als kijker doorheen moet vliegen tot een zwaard dat de woonkamer in steekt. Tijdens het kijken van de 2D versie misten we echt de mogelijkheid om de film nog even in 3D te ervaren.

Aan extra’s ontbreekt het niet op dit schijfje van Fox. De fans van The X-Men worden goed verwend. Niet alleen met bloopers en verwijderde scènes, maar ook met een diepgaande reportage over de Apocalypse. En ja, dan zijn we weer terug bij de Bijbel ;-).

X-Men Apocalypse is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

We keren terug naar de jaren tachtig, maar niet voor we een bezoek aan het oude Egypte hebben gebracht. Daar ontmoeten we een oude farao die zijn volk goed onder de duim lijkt te houden. Totdat... er een aanslag op hem wordt gepleegd. De Farao wordt levend begraven, maar dit is niet heel erg. Hij is een mutant. Met een Fast Forward komen we terug bij Xavier en zijn academie. We ontmoeten zowel de jonge Scott als de jonge Jane die net hun gaven aan het ontdekken zijn. Ook ontmoeten we Magneto die probeert een normaal leven te leiden in…

Spanning
Actie

Opsomming: Hier en daar worden wat plotlijntjes herhaald. Helemaal niet erg. Er gebeurt zoveel in X-Men Apocalypse dat we het de regisseur al snel vergeven. Bovendien is in deze derde film de 'First Class' generatie duidelijk opgegroeid en zit duidelijk beter in haar fel. Tijd voor de volgende!

86

*