Home / Nieuws / Review: WRC 6 FIA World Rally Championship (PS4)

Review: WRC 6 FIA World Rally Championship (PS4)

Rally Racing Games zijn een niche markt; het is geen massale doelgroep zoals bij de shooters of de voetbalgames, daarnaast maken de developers Kylotonn Games  en Bigben Interactive ook nog eens een PS4 game die qua graphics niet thuis lijkt op deze console. Toch is WRC6  de officiële 2016 FIA World Rally Championship video game en wordt hij geprezen om zijn realistische gameplay. Wat wij vinden? Dat lees je hier!

De World Rally Championship is krankzinnig. De racers scheuren met enorme snelheden over bevuilde zandweggetjes die soms niet breder lijken dan een drassig wandelpad. Ze reageren op de juiste meters en laatste seconden voordat er glijdend de bocht wordt ingestuurd.  Je moet wel een beetje gek zijn, of een beetje levensmoe om deel te nemen aan deze sport. Dat vind ik al van de chauffeurs, maar nog meer van de co-driver, die zich overgeven aan de stuurmanskunsten van hun partner met niet meer dan een kaart en wat notities, om hen te waarschuwen voor bochten en gevaren.

Kylotonn Games is ook een lefgozer, wat dat betreft. Deze ontwikkelaar waagt zich in een niche markt en presenteerde daar vorig jaar WRC5, die gigantisch veel kritiek kreeg op grafisch gebied. De beelden die op de PS4 verschenen, leken eerder thuis op de PS3. Toch heb ik hier voor mij WRC6. Nieuwe ronden en nieuwe kansen?

Gamplay

WRC6 begint bij een screening van de speler. Je krijgt het stuur in handen van een tutorial die hardcore begint. De WRC Ford Fiesta is één van de sterkste wagens in de game en dat merkte ik direct. Zeker vier of vijf keer vergis ik mij gruwelijk in een bocht en lig ik al snel op mijn kant. Daarnaast botste ik keihard tegen struiken die van beton leken, maar heb ik weer geen schade van een stenen paaltje die mij normaal gesproken doormidden zou moeten vouwen. Okay, de tutorial is voorbij en de game heeft naar aanleiding van mijn (waardeloze) stuurmanskunsten een prognose gemaakt voor de rest van het spel. Daarnaast kan ik aangeven hoe ik dat dan gezien had: beginner. Je krijgt de keuze in WRC6 of je een arcade versie van het spel wilt spelen, die gemakkelijker is, of de keiharde modus waarbij je ook nog eens mag schakelen ook. De arcadeversie die ik gekozen heb maakt het rally racen wat meer mogelijk voor de niet ervaren rally racer, alsnog is het gewoon hartstikke uitdagend en dus niet minder leuk.

wrc6_screenshot_studio_tour_11

De upgrade van vijf naar zes valt direct op in de visuals. Daarmee doel ik niet direct op de game intro die je ook in mijn filmpje ziet. De achtergronden, de bomen, het publiek, alles is nog steeds erg ondermaats qua graphics. Dit irriteert direct, want ik had zo gehoopt dat WRC6 meer zou brengen. Maarrr de auto’s hebben veel meer detail en de verlichting is fantastisch. Wanneer je ’s nachts rijdt worden de dunne paadjes nog veel dunner door je koplampen die zeer realistisch weergeven hoe klein je zicht wordt. Je kunt erg goed merken dat er veel tijd en aandacht is geschonken aan het shaden en de lichtval. Maar is dit genoeg?

8873_wrc6-2016_001_896x504

Career

De career mode is waar het spel tot leven komt. Je begint in de WRC 2 klasse en vecht jezelf uiteindelijk naar de WRC zelf. Zodra je een rallyteam hebt gekozen, ga je aan de slag in je eerste rally weekend, die meestal bestaat uit zes of zeven etappes en over drie dagen. De moeilijkheidsgraad varieert enorm. Dit ligt weer erg aan het wegdek, de weersomstandigheden en complexiteit van het level. Elke dag bestaat uit een aantal stappen, maar je kunt alleen reparaties uitvoeren tussen de racedagen door. Reparaties gaan wederom op tijd en mogen maximaal 45 minuten duren. Iedere band die je plakt kost tijd en dus moet je uiterst secuur bekijken wat echt nodig is.  Ga je over je tijd? Dan kost dit je serieus punten. Persoonlijk vind ik dit wel jammer. In de WRC zie je niemand rijden met een half kapotte wagen, uiteraard is het tactisch keuzes maken wel interessant, maar ik wil iedere race met een volledig functionele auto rijden. Het rally rijden op dirt is mij namelijk al moeilijk genoeg.

Alle veertien rondes van het 2016 WRC seizoen vind je in het spel samen met de Rally China voor de eerste keer! Er zijn zelfs elf Super Specials, kortere tracks, gehouden in de straten van steden en stadions. Voor degenen die voor de lange speeltijd gaan: er is een championship mode dat het werkelijke WRC evenement volgt.

wrc_6

WRC 6 heeft zich duidelijk verbeterd op de grafische misstap van deel vijf, maar is er nog lang niet. De gameplay is zoals een rally game betaamd: erg moeilijk, hard en soms frustrerend. Dat maakt het allemaal des te leuker als het je uiteindelijk toch lukt. Door de moeilijkheidsgraad aan te passen op de gamer lijkt WRC 6 een interessante weg in te slaan waar ik mij nog verder in moet verdiepen. Het is erg gaaf om de 14 rondes WRC na te bootsten en te proberen met de bekende WRC sterren een prijs in de wacht slepen. Toch kan WRC 6 met de volle prijs van gemiddeld zestig euro niet op tegen de andere racegames in dezelfde klasse

• Een upgrade van deel 5
  • 14 rondes WRC
  • Van Junior tot WRC

• Grafisch niet geweldig
  • Planten voelen als steen
  • 45 min reparatietijd

Cijfer: 7

Rally Racing Games zijn een niche markt; het is geen massale doelgroep zoals bij de shooters of de voetbalgames, daarnaast maken de developers Kylotonn Games  en Bigben Interactive ook nog eens een PS4 game die qua graphics niet thuis lijkt op deze console. Toch is WRC6  de officiële 2016 FIA World Rally Championship video game en wordt hij geprezen om zijn realistische gameplay. Wat wij vinden? Dat lees je hier! De World Rally Championship is krankzinnig. De racers scheuren met enorme snelheden over bevuilde zandweggetjes die soms niet breder lijken dan een drassig wandelpad. Ze reageren op de juiste meters…

Cijfer: 7

Opsomming: Gaaf, realistisch, maar grafisch nog geen hoogstandje.

70