Home / Nieuws / Review: Watch Dogs 2 (PS4)

Review: Watch Dogs 2 (PS4)

Waar de vorige Watch Dogs je nog de controle gaf over een duister, onopvallend regenjasfiguur in het plensende Chicago krijg je hier de selfie nemende, pistool printende, hiphoppende hipster en fulltime hacker die in de cutscenes een aardige jongen lijkt, maar er in de gameplay niet van schrikt om mening bewaker, politieagent of gang member uit te schakelen alsof het niets is.

In een wereld waar alles online geregisseerd wordt en een genie van een hacker plots als crimineel staat geregistreerd botst het tussen deze twee onliners. Ubisoft maakt het in ieder geval niet veel uit of je het eerste deel wel of niet gespeeld hebt, want Watch Dogs 2 speelt zonder verwijzing naar het eerdere deel. Terug naar onze hiphoppende hacker.

WATCH_DOGS® 2_20161113092919

Marcus Holloway een heeft zich aangesloten bij de hackers van DedSec, een viertal jongere hackers in hun missie om ctOS 2.0 (central Operating System) of terwijl het het Google van nu uit te schakelen. Oké, dat  mag ik helemaal niet schrijven anders is deze review niet te lezen. Het is meer een alles overkoepelend surveillance systeem dat Marcus en een aantal andere onschuldige burgers categoriseert als verdachte. Omdat dit systeem alleen maar schade toe brengt aan Marcus, een shitload aan burgers en de members van DedSec willen ze kosten wat het kost CTO 2.0 en het bedrijf Blume uitschakelen. Marcus werkt samen met collega-hackers Sitara , Wrench, Horatio en Josh. Samen beginnen met behulp van hun vaardigheden om de corrupte organisaties en hun bedrijven die in het geheim met behulp van persoonlijke gestolen CTO’s gegevens voor hun eigen doeleinden.

WATCH_DOGS® 2_20161109115728

Marcus is cool. Dat zie je in zijn walks, de talks en zijn algehele uitstraling. Maar behalve swag is deze man ook hooggeleerd hacker in de algehele hackerskunde. Want Marcus weet werkelijk alles te hacken dat los en vast staat. Daarnaast lijkt hij ook nog een wapen-expert te zijn, want hij kan ieder wapen bedienen en gebruiken alsof hij Rambo zelf is. Dat lijkt nog al met elkaar te botsten op het gebied van geloofwaardigheid van het karakter, maar het speelt wel erg lekker.

Je begint de game zonder al te veel intro. Je moet een pant binnenkomen en al gauw wordt het duidelijk dat dit pant bewaakt is. Je wilt ongezien naar binnenkomen en dat lukt prima. Bewaking loopt rondjes en je kunt zien wanneer ze jouw kant opkijken. Dit deed mij direct herinneren aan de eerste Metal Gear Solid. “Huh? What is that noice?!” Tijdens het binnenkomen van het gebouw wordt mij als speler geadviseerd met stealth modus dichtbij een bewaker te komen en dan op ‘rondje’ te drukken. Als brave borst die ik ben doe ik dat en ik trek een wapen te voorschijn. Tenminste een wapen? Ja, je gaat er dood van. De Thunderball is een metalen bal aan een rekbare ketting waar je als een soort nunchaku mee rond zwaait. De bewakers vliegen naar de grond en je bent binnen. Maar nu? Je hebt geen sleutel?

WATCH_DOGS® 2_20161112122709

Watch dogs 2 kent drie soorten gameplay, namelijk stealth, hacken en actie. Je bent zelf vrij om te kiezen welke stijl jou het beste past en deze te gebruiken wanneer je wilt. Dat is naast het open wereld gevoel het tweede kenmerk van Watch dogs waarin je gewoon enorm vrij bent. Uiteraard kan de game niet helemaal geweldloos vrij, want er zijn gangs en soms heb je iets te veel bewaking op je hielen dan gezond is, maar de meeste gevaren kun je voorkomen met stealth en kun je genezen met je hacken.

Hacken in de game geeft toegang tot alles. Tot informatie over de zojuist neergeknuppelde bewaker, toegang tot sloten, tot rijdende auto’s, tot een eigen drone en je RC wagen. Je kunt zelfs criminelen hacken en in hun personalia sleutelen. Zo kan je een boefje markeren als rat waarna direct de bende komt aanscheuren om te zien wie de rat daadwerkelijk is.

watch-dogs-7

Open wereld

De stad San Francisco is je thuisbasis en hier heb je als in een open wereld toegang tot de hele stad. En met de hele stad, bedoel ik ook de Bay Area. Deze bestaat uit vier verschillende gebieden: San Francisco, Oakland, Marin en Silicon Valley, die allemaal verschillende eigenschappen en esthetiek hebben. Je kunt te voet of met de verschillende voertuigen zoals auto’s, vrachtwagens, bussen, kabel-auto’s, motoren, quads en boten door het hele gebied.  Nergens heb je het gevoel dat je bewust wordt omgeleid of dat er iets is afgezet voor je. Alles is toegankelijk en dat voelt gewoon lekker als je naast je storyline eventjes onbestemd door de stad wilt racen. Racen, ja er is genoeg te racen. Met auto’s, drones, RC-wagens, boten en noem het allemaal maar op. Er zijn redelijk wat sidequests die je in de stad kunt spelen, niet vergelijkbaar met GTA, waar de game natuurlijk erg veel van weg heeft, maar ook niet zo weinig als met Mafia III waar behalve de storyline er geen fluit te beleven valt.

WATCH_DOGS® 2_20161112122822

Multiplayer

Naast de storyline kun je ook het multiplayer avontuur aangaan. Het spel introduceert een coöperatieve multiplayer-modus, waarin spelers kunnen ontmoeten en interactie met andere willekeurige spelers. Zij kunnen de open wereld en complete missies samen te verkennen, die ook spelers om volgelingen te krijgen zal helpen. Het spel heeft een emotie-systeem, waardoor personages van spelers met elkaar communiceren via elementaire gebaren. Het spel kan volledig online of offline worden gespeeld. Het beschikt ook over een aantal competitieve multiplayer modes:

Online Invasions

Online invasie is een een-tegen-een competitieve multiplayer-modus, die we kennen uit de eerste game, waarin een speler voegt zich bij een andere speler single-player sessie en installeert virussen op hun DedSec systeem. De binnenvallende speler moet ontsnappen na een virus succesvol is geplant, terwijl de oorspronkelijke speler moet vinden en te doden de binnenvallende speler.

WATCH_DOGS® 2_20161112125241

Bounty Hunter

Bounty Hunter is een nieuwe functie geïntroduceerd in het spel. Als een online speler creëert te veel chaos in de wereld, zal de modus worden gestart. Politie, samen met 1-3 andere spelers, zal toetreden tot spel van de speler met de hoop van het doden van de prooi en aanspraak maken op de Bounty, die hen experience points geeft. De gejaagd kan zowel terugslaan op de jagers door hen te doden, waardoor ze grotere beloningen geeft, of ontsnapping van hen tot de bounty verloopt. The Hunted, ondertussen, kan ook worden bijgestaan door een andere speler als de speler ervoor kiest om mee te doen de prooi. Spelers kunnen handmatig een bounty te plaatsen op zichzelf met behulp van de in-game smartphone.

WATCH_DOGS® 2_20161112124036

Downloadable content

Op 3 November 2016 werden de eerste details bekend over de DLC packs. De T-Bone Content Bundle, de Human Conditions, No Compromise, Root Access Bundle en Psychedelic Pack.

• De T-Bone Content Bundle komt uit op 13 december 2016 en geeft toegang tot een nieuwe co-op difficulty setting, Mayhem, plus de clothes en truck uit de originele Watch Dogs character Raymond “T-Bone” Kenney.
  • Human Conditions komt in het voorjaar van 2017 en geeft drie nieuwe stories in San Francisco’s science en medicine industries. Deze DLC geeft ook nieuwe co-op missions de Jammer, een ‘technologically savvy enemy capable of hunting players down’.
  • No Compromise is ook voorjaar 2017 met een nieuwe story met de Russische maffia en een unlockable co-op mode: Showdown.
  • Root Access Bundle (winter) en Psychedelic Pack (launch day) geeft: Zodiac Killer mission en nieuwe outfits, cars, skins en wapens.

CONCLUSIE

Watch Dogs 2 is een game die zich makkelijk meet met de gevestigde open wereld games zoals Mafia III en GTA. Dit op grafisch gebied, storylinewise en ook zeker op het gebied van vermaak. Waar in het eerste deel het kwaad van ‘the system’ duidelijk aanwezig was, is Watch Dogs 2 meer een pretpark waar alles te hacken is. De actie en stealth zijn tof, het besturen van de voertuigen is wat minder en de ‘things to do’ buiten de missies om zijn niet om over een huis te schrijven. Samenvattend, een heel degelijk game met genoeg vermaak.

• Grafisch
  • Humor
  • Hacken

• Vermaak buiten verhaal
  • Voertuigen

Waar de vorige Watch Dogs je nog de controle gaf over een duister, onopvallend regenjasfiguur in het plensende Chicago krijg je hier de selfie nemende, pistool printende, hiphoppende hipster en fulltime hacker die in de cutscenes een aardige jongen lijkt, maar er in de gameplay niet van schrikt om mening bewaker, politieagent of gang member uit te schakelen alsof het niets is. In een wereld waar alles online geregisseerd wordt en een genie van een hacker plots als crimineel staat geregistreerd botst het tussen deze twee onliners. Ubisoft maakt het in ieder geval niet veel uit of je het eerste…

Graphics - 85%
Gameplay - 80%
Story - 75%