Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: A Most Wanted Man (Blu-Ray)

Review: A Most Wanted Man (Blu-Ray)

>Vandaag hebben we een wel heel bijzondere film. Niet zozeer om de inhoud, maar omdat A Most Wanted Man letterlijk de laatste film is waar we Philip Seymour Hoffman in zien spelen. Daarnaast is het altijd interessant wanneer een internationale film geregisseerd is door een Hollander. In dit geval Anton Corbijn.

In A Most Wanted Man maken we kennis met geheim agent Günther Bachmann (Philip Seymour Hoffman). Hij opereert voor een eenheid die wordt gefinancierd door de staat, maar op papier niet bestaat. Dit omdat de eenheid niet anders kan dan de grondwet breken om zijn doelen te bereiken. En dan wil je als staat zijnde gewoon geen discussie.

Zijn werkgebied is Hamburg; de stad waar de aanslagen op 9/11 zijn beraamd. De stad die hierdoor extra in de gaten wordt gehouden door binnen- en buitenlandse geheime diensten. In deze stad duikt ineens een Tsjetsjeense moslim op. Zijn naam is Issa Karpov (Grigoriy Dobrygin) en hij heeft een zwaar verleden. Hij heeft lange tijd in Rusland vastgezeten en hoopt veilig te zijn in Hamburg. Hoewel Günther’s eenheid de moslim al snel in het vizier heeft, weigert Günther de man in te rekenen. Hij bekijkt de situatie met een meer menselijke blik zonder het grote plaatje uit het oog te verliezen. Want als Issa al een terrorist is, want gebeurt er wanneer je deze inrekent? En hoe ver gaat het netwerk van terroristen? Daarmee worden de andere geheime diensten zijn grootste tegenstander.

A Most Wanted Man is een heel zwaar verhaal over een geheim agent die zijn zaak maar niet rond krijgt. Misschien zelfs wel uitgerangeerd is en die rol wordt door Philip Seymour Hoffman fantastisch neergezet. Geen over-the-top oneliners. Geen knallende actieheldscènes. Gewoon situaties die passen bij het echte leven en dat maakt dat ik me wel heel goed in zijn rol kan verplaatsen.

Ook de andere spelers, die voor een groot deel uit Duitsland komen, weten het verhaal overtuigend te brengen. Het feit dat we ze nauwelijks kennen werkt daar zeker aan mee. Toch verdient deze film wel een kleine waarschuwing. A Most Wanted Man is een film die je wel echt moet volgen om hem te snappen en te waarderen. Denk niet dat je even weg kunt lopen zonder hem te pauzeren. Al heel snel mis je de nuances en zal het verhaal een deel van zijn spanning verliezen. Het is dus geen film voor de duffe vrijdagavond, maar echt een zaterdagavondknaller.

eOne heeft de nodige extra’s op de Blu-Ray van A Most Wanted Man geperst. Hierbij gaat het natuurlijk over het maken van de film, maar ook over spionage. Hoewel ik dit normaal enorm kan waarderen, mis ik toch iets. Het was mooi geweest als A Most Wanted Man ook een biografie van Philip Seymour Hoffman had bevat. Gewoon omdat we weten dat hij hierna nooit meer in een andere film te zien zal zijn.

Vandaag hebben we een wel heel bijzondere film. Niet zozeer om de inhoud, maar omdat A Most Wanted Man letterlijk de laatste film is waar we Philip Seymour Hoffman in zien spelen. Daarnaast is het altijd interessant wanneer een internationale film geregisseerd is door een Hollander. In dit geval Anton Corbijn. In A Most Wanted Man maken we kennis met geheim agent Günther Bachmann (Philip Seymour Hoffman). Hij opereert voor een eenheid die wordt gefinancierd door de staat, maar op papier niet bestaat. Dit omdat de eenheid niet anders kan dan de grondwet breken om zijn doelen te bereiken. En…

Acteerwerk

Opsomming: In A Most Wanted Man speelt Philip Seymour Hoffman zijn laatste, maar prachtige hoofdrol. We zien een verhaal vol geheime diensten en tegenstrijdige belangen. Een verhaal dat vooral over de angst voor radicale moslims gaat en doe goede moslims die daar onder moeten leiden. Een verhaal met een boodschap, maar ook duidelijk een verhaal wat je moet volgen om het te snappen. Dit laatste zal de film voor veel jongere kijkers te zwaar maken, maar maakt dat de film toch een dikke voldoende krijgt.

85

*