Home / PC & Consoles / Playstation 4 / Review: Uncharted 4: A Thief’s End

Review: Uncharted 4: A Thief’s End

>Bij iedere generatie console hardware doen ontwikkelaars er jaren over om het maximale uit de machine te persen. Op een bepaald moment zijn de games zo mooi dat je weet, er moet nieuwe hardware aankomen. De release van Uncharted 4: A Thief’s End markeert dit moment voor de Playstation 4. Ontwikkelaar Naughty Dog trekt alles uit de PS4.

Vorig jaar wist Sony ons al een beetje voor te bereiden op wat nu in de winkel ligt. Toen bracht Sony de Nathan Drake collectie uit met de drie eerste Uncharted games, allemaal keurig geremastered. De drie avonturen en de humor bleken moeiteloos de tand des tijds te hebben doorstaan en tonen aan hoe vooruitstrevend de serie altijd is geweest. Uncharted 4: A Thief’s End blijkt dan ook een passend slotstuk te zijn.

Uncharted 4 begint al sterk door terug te keren naar de jeugd van onze ‘Nate’. Na enkele minuten zijn we al ware, ervaren freerunners geworden. Moeiteloos springt de jonge Nathan van balkon naar balkon en van toren naar toren. Voor we het weten zitten we zelfs… vast… in een gevangenis. Als de volwassen Nathan. Al snel krijg ik ruzie met een kale medegevangene.

Als het gaat om knokken staan de Batman Arkham games al jaren hoog aangeschreven voor wat betreft de prachtige en snelle choreografie. Uncharted 4 is de eerste game waarbij Naughty Dog laat zien dat het nog veel beter kan. De moves, zeker wanneer ik iets verder in de game wat hulp krijg, zijn geweldig. Sterker nog, ik prefereer de ouderwetse knokpartijen al snel boven het gebruik van wapens, al is dat niet altijd een keus.

Hebben we het spelen met Nathan eenmaal in de vingers, krijgt het verhaal van Uncharted 4 ook een beetje vorm. Het is duidelijk dat Nathan Drake en Elena Fisher een einde willen maken aan hun actiecarrière. Wanneer Nathan’s broer minder dood blijkt te zijn dan altijd aangenomen, komt er een kink in de kabel. Vooral wanneer hij een interessant plan op tafel legt.

Tussen de gameplay door heeft Naughty Dog het vertellen van het verhaal van Uncharted 4 tot een cinematische kunst verheven waarbij de stemmencast echt haar volwassenheid laat zien en respect afdwingt. Op de momenten dat je samen met de andere karakters delen van het verhaal doorspeelt, merk je dat de AI echt een stuk sterker is geworden. De karakters proberen niet in de weg te lopen en lijken zich enigszins aan jouw speelstijl aan te passen.

Ik heb ook het gevoel veel meer vrijheid in mijn speelstijl te hebben gekregen. Ik ben een enorme fan van games waar ik rustig kan sneaken en tactische takedowns kan uitvoeren. Geen enkel probleem in Uncharted 4. Heerlijk.

Uncharted 4: A Thief’s End is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Bij iedere generatie console hardware doen ontwikkelaars er jaren over om het maximale uit de machine te persen. Op een bepaald moment zijn de games zo mooi dat je weet, er moet nieuwe hardware aankomen. De release van Uncharted 4: A Thief's End markeert dit moment voor de Playstation 4. Ontwikkelaar Naughty Dog trekt alles uit de PS4. Vorig jaar wist Sony ons al een beetje voor te bereiden op wat nu in de winkel ligt. Toen bracht Sony de Nathan Drake collectie uit met de drie eerste Uncharted games, allemaal keurig geremastered. De drie avonturen en de humor bleken…

Opsomming: Uncharted krijgt het einde dat het verdient. Uncharted 4: A Thief's End is dé game die iedere PS4 gamer gespeeld moet hebben. Al is het maar om te ervaren wat de hardware van Sony kan. Ik weet zeker dat ik deze nog een paar keer opnieuw ga spelen.

93

*