Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Thor: The Dark World

Review: Thor: The Dark World

>In 2011 raakte de eerste Thor film het witte doek. De film introduceerde Thor, zijn boze broertje Loki en plaatste de mensen op Midgard. Of aarde zoals wij mensen onze planeet noemen. Bij de eerste Thor droop de fantasy eraf en dat zal niet iedereen voldoende hebben weten te prikkelen. Met Thor: The Dark World geeft Marvel de film een wat meer menselijk karakter en dat maakt hem naar mijn idee meteen een veel interessanter om te zien.

Het verhaal start eigenlijk in twee werelden. In Asgard zien we hoe Loki (Tom Hiddleston) wordt gestraft voor zijn snode plannen uit de eerste Thor (Chris Hemsworth). Een executie zit er niet in, want het blijft het aangenomen zoontje van Odin (Anthony Hopkins). Levenslange opsluiting is het alternatief en je snapt dat dit bij Loki weer de nodige jaloezie ten opzichte van volbloed zoontje Thor opwekt. Immers krijgt Thor nu de troon toegezegd. De troon waar Loki in de eerste film nog kans op leek te maken.

Tegelijkertijd is Thor’s aardse vriendinnetje Jane Foster (Natalie Portman) op aarde op vreemde verschijnselen gestuit. Het blijkt dat er onzichtbare portalen naar de andere werelden in het universum van Asgard ontstaan. Dit doordat de verschillende werelden voor het eerst in heel veel jaar in één lijn komen te staan.

Dit natuurkundige fenomeen leidt ertoe dat de nieuwsgierige Jane in bezit wordt genomen door een dodelijk wapen. Een wapen dat de aardvijanden van Asgard maar al te graag in handen willen hebben. Zo graag, dat de volle aanval wordt ingezet en Thor daarmee voor een onmogelijke uitdaging blijkt te staan. Hoe sloop je het ultieme wapen en hoe ga je met een vijand om die zelfs voor de goden onzichtbaar is?

De grootse aanval op Asgard is één van de sterkste staaltjes van animatie die ik Marvel in de afgelopen jaren heb zien maken. De grootsheid van de impact is prachtig vormgegeven en daar blijft het niet bij. Ik mocht de 3D Blu-Ray uitgave voor deze review bekijken en kan zeggen dat de 3D animaties echt enorm sterk zijn. Het is de meerprijs meer dan waard.

Het acteerwerk in Thor: The Dark World is weer van de bovenste plank. Marvel investeert niet alleen in goede special effects, maar heeft ook weer een ijzersterke cast aan de film weten te binden. Sowieso kan ik het altijd wel waarderen wanneer de hoofdrolspelers in aansluitende films niet wisselen. Dat maakt het geheel alleen maar sterker.

Officieel zien we tijdens deze film geen andere Marvel helden dan de helden die in het Asgard verhaal horen. Toch maakt Captain America even zijn intrede. Heel even maar als onderdeel van een heel grappig onderonsje tussen Loki en Thor. Nee, meer ga ik niet vertellen.

Voor fans van het Marvel universum heeft de Blu-Ray uitgave een enorme berg aan extra’s te bieden. Zo geeft Marvel een vooruitblik op Captain America : The Winter Soldier en duikt Marvel diep in de wereld van Asgard en haar held Thor en antiheld Loki. Ben je minder geïnteresseerd in de wereld van Marvel, dan zijn er de nodige achter de schermen materialen en natuurlijk de bloopers.

Thor The Dark World Packshot

Marvel One-Shot: All Hail The King

Soms verdient een extraatje op de disc zelf ook wat meer aandacht. Zo ook Marvel One-Shot: All Hail The King. Een korte film over de tijd na de avonturen van Iron Man 3. Trevor Slattery zit op dat moment opgesloten in een zwaarbewaakte gevangenis waar hij profiteert van zijn imago. We zien hoe een documentairemaker de crimineel in beeld brengt.

In 2011 raakte de eerste Thor film het witte doek. De film introduceerde Thor, zijn boze broertje Loki en plaatste de mensen op Midgard. Of aarde zoals wij mensen onze planeet noemen. Bij de eerste Thor droop de fantasy eraf en dat zal niet iedereen voldoende hebben weten te prikkelen. Met Thor: The Dark World geeft Marvel de film een wat meer menselijk karakter en dat maakt hem naar mijn idee meteen een veel interessanter om te zien. Het verhaal start eigenlijk in twee werelden. In Asgard zien we hoe Loki (Tom Hiddleston) wordt gestraft voor zijn snode plannen uit…

SFX
3D beleving

Opsomming: Met Thor: The Dark World heeft Marvel mij opnieuw naar het universum van Asgard weten te lokken. Doordat het grootste deel van de actie nu echt in de wereld van Asgard en op aarde plaatsvindt, is het geheel een stuk spannender en aantrekkelijker geworden. Een sterk verhaal, een sterke cast en een prachtig visueel spektakel maken dit zonder twijfel de beste Thor film tot nu toe.

88

*