Home / TV & Films / Bioscoop / Review: Their Finest (Bioscoop)

Review: Their Finest (Bioscoop)

>De trailer van Their Finest maakte mij bijzonder enthousiast. Het bevat alles wat ik graag op het grote scherm zie, een Britse cast, een vrouwelijke hoofdrol, prachtige vintage kleding en een mooie, mannelijke tegenspeler. En ook mijn favoriete acteur Bill Nigly, die elke Britse productie naar een hoger niveau brengt. Maar kan de film aan mijn hoge verwachtingen voldoen?

Tegen de achtergrond van de Blitz, de meest hevige bombardementen in London tijdens de Tweede Wereldoorlog, speelt het ontroerende verhaal van Catrin Cole, Gemma Arterton (Quantum of Solace, The Price of Persia). De jonge scriptwriter Catrin krijgt een baan aangeboden bij de filmafdeling van het Britse ministerie van Informatie (lees propaganda). Ze moet propagandafilms ontwikkelen met een vrouwelijk perspectief, op het ministerie beter bekend als slap sentiment. Haar baas benadrukt wel dat ze niet zoveel betaald krijgt als de mannelijke werknemers. Zij moet het met de helft van het salaris doen.

Catrin ontwikkelt samen met co-writer Buckly, Sam Claflin (The Hunger Games) een filmscript dat geïnspireerd is op het waargebeurde verhaal van twee zusjes, die per boot hun geliefden aan het front achterna reizen. Tijdens hun intensieve schrijfsessies, groeit er iets moois tussen Catrin en Buckly. Maar Catrin ontdekt al snel dat in de Blitz en in de liefde alles onvoorspelbaar is.

De Deense regisseuse Lone Scherfig (An Education) brengt met deze film, gebaseerd op het boek Their finest Hour and a Half (2009) van Lissa Evans, een ode aan de dappere vrouwen ten tijde van de Blitz. Maar het is toch Bill Nighly, ijzersterk in de rol van acteur Ambrose Hilliard, die veel aandacht naar zich toen trekt. Bill Nigly is veel dingen maar toch geen vrouw. Het personage van Catrin is, in tegenstelling tot Hilliard, in het begin zelfs wat zwakjes. Maar gaandeweg, krijgt ze meer karakter. De oorlog brengt haar mogelijkheden, die zijzelf misschien nooit had verwacht. De ontwikkeling, die Catrin doormaakt, is historisch gezien heel relevant. Door de arbeidsparticipatie werden vrouwen meer zeker van zichzelf en bewust van hun rol in de samenleving. Scherfig belichtte hier het leven van menig (Britse) vrouw tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De details

Het verhaal is mooi maar ook de zijlijnen en details in de film zijn erg interessant. Zoals bijvoorbeeld het gekronkel van de ministers, die door de Amerikaanse held Carl Lundbeck (Jake Lacy).een gastrol te geven, hopen dat de Verenigde Staten mee gaan doen met de oorlog. De film heeft een ijzersterke cast vol bekende acteurs, zoals Jeremy Irons als Minister van Oorlog en Richard E. Grant als Catrins baas. Een mooie bijrol van castdirector Sophie Smith is weggelegd voor Helen McCrory, die wij natuurlijk kennen als Aunt Polly in de Peaky Blinders. De indringende beelden over de verschrikkingen van de Blitz, die de kwellende sfeer creëren dat niemand veilig is, zijn indrukwekkend. Maar ook de kunst van Catrins geliefde, deze is een kruising tussen E.L. Kirchner en Chagall, is mooi.

De trailer van Their Finest maakte mij bijzonder enthousiast. Het bevat alles wat ik graag op het grote scherm zie, een Britse cast, een vrouwelijke hoofdrol, prachtige vintage kleding en een mooie, mannelijke tegenspeler. En ook mijn favoriete acteur Bill Nigly, die elke Britse productie naar een hoger niveau brengt. Maar kan de film aan mijn hoge verwachtingen voldoen? Het verhaal Tegen de achtergrond van de Blitz, de meest hevige bombardementen in London tijdens de Tweede Wereldoorlog, speelt het ontroerende verhaal van Catrin Cole, Gemma Arterton (Quantum of Solace, The Price of Persia). De jonge scriptwriter Catrin krijgt een baan…

Totaal

Opsomming: Het zijn de details die de film afmaken. Kortom, Their Finest vind ik een echte aanrader. Het heeft prachtige beelden, een mooi verhaal en goede ateurs. Een must voor iedereen die van Britse tragi-komedie houdt. Ik had hoge verwachtingen van Their Finest en deze zijn zeker waargemaakt.

80

Over Paula Beekink

*