Home / TV & Films / Bioscoop / Review: The Lady in the Van (Bioscoop)

Review: The Lady in the Van (Bioscoop)

>Regie: Nicolas Hytner. Cast: Maggie Smith, Alex Jennings en Jim Broadbent. Gebaseerd op het boek en toneelstuk van Alan Bennett. The Lady in the Van is een hartverwarmende, trieste, doorleefde en humorvolle film verteld met een superieure Engelse rust.

Miss Shepard (Maggie Smith), leeft in een busje dat ze nu weer hier en dan weer daar parkeert in een straat in Londen. Toevallig is in die straat net een schrijver komen wonen. Een vrij rustige man die veel in zichzelf praat en moeite heeft keuzes te maken in zijn onderwerpen. Hij verteld zichzelf niet teveel mee te maken, verwerkt veel van zijn moeder in zijn werk en vertaald zo nu en dan stukken ervan naar het theater. Ondertussen staat er nog steeds een busje in de straat waar de bewoners maar matig over te spreken zijn. The Lady in the Van is niet bijster aardig, ja lomp zelfs en het helpt ook niet dat ze er best een bende van maakt. Als de gemeente besluit er een gele zone van te maken is ze gedwongen haar busje definitief te verplaatsen, maar waarheen? Misschien naar die toch wel aardige schrijver van nummer 24? En de rest is geschiedenis. Zij parkeert haar busje voor drie maanden en dat is dat, toch? Het werden 15 jaar. Bennett, schrijft en schrijft over de belevenissen met haar en ondertussen krijgen we als kijker te zien wat er in zijn hoofd omgaat. Ook zijn moeder (een rol van Gwen Taylor) speelt een belangrijke rol in zijn leven. Later zal hij zich schuldig voelen over het feit dat er ongevraagd een dakloze vrouw op zijn oprit woont en zijn moeder opgenomen moet worden in een verpleegtehuis.

scene lady in the van set foto lady in the van

Mening

The Lady in the Van is een warme film met een hart vol muziek. In deze tijd van snelle en op actie beluste films die volgens een formule gemaakt worden is het een verademing om zo af en toe films als deze te bekijken. En ervan te genieten. The Lady in the Van wordt gedragen door de twee hoofdrolspelers. Alex Jennings als Bennett en Maggie Smith als Miss Shepard zitten meteen onder je huid en weten elke gesproken zin een diepere laag mee te geven. Dat klinkt zwaar maar dat is het beslist niet. Humor vormt een belangrijke basis voor het verhaal over deze Lady en dat uit zich in mooie one-liners van Miss Shepard en de ironische zelfbeschouwing van Bennett. Ook de buurtbewoners, die we tegenwoordig Yuppen zouden noemen, laten zich niet onbetuigd. Het blijkt een bont gezelschap dat ons wederom een spiegel probeert voor te houden. Kijk ons eens omgaan met ouderen. Kijk ons eens zorgen voor de buurt. Kijk ons eens vrij denken over kunst. Geen levenslessen maar eerder reflecties van dingen zoals ze nu eenmaal gebeuren. The Lady in the Van heeft van alles in zich. Dame Maggie Smith laat zien dat ze het acteren nog lang niet verleerd is. Haar vertolking is ontroerend en grof tegelijk. Volkomen geloofwaardig en zeer zeer knap gedaan. Een ware traktatie. The Lady in the Van is net uit in de bioscoop.

Regie: Nicolas Hytner. Cast: Maggie Smith, Alex Jennings en Jim Broadbent. Gebaseerd op het boek en toneelstuk van Alan Bennett. The Lady in the Van is een hartverwarmende, trieste, doorleefde en humorvolle film verteld met een superieure Engelse rust. Miss Shepard (Maggie Smith), leeft in een busje dat ze nu weer hier en dan weer daar parkeert in een straat in Londen. Toevallig is in die straat net een schrijver komen wonen. Een vrij rustige man die veel in zichzelf praat en moeite heeft keuzes te maken in zijn onderwerpen. Hij verteld zichzelf niet teveel mee te maken, verwerkt veel…

Script
Regie
Acteer werk

Opsomming: Een rustige vakkundig gemaakte op en top Britse productie met een mooi verhaal en subliem acteerwerk van Maggie Smith. Voor de liefhebbers van Engels werk (Downton Abbey bijv.) een absolute MUST SEE!

87

*