Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Tessa Seizoen 1 (DVD)

Review: Tessa Seizoen 1 (DVD)

>Gebaseerd op het Deense Rita, startte BNN eind afgelopen jaar met de serie Tessa (Thekla Reuten – Lost, Overspel). Tessa gaat over een lerares in het voortgezet onderwijs die vooral zelf in de pubertijd lijkt te zitten.

Zo laat de eigenwijze lerares zich met regelmaat afwerken door de rector, terwijl ze in de klas respect afdwingt door voorral heel direct te zijn. Dat ze hier en daar met haar opmerkingen een leerling helemaal afbreekt lijkt haar niet veel te doen terwijl ze toch bij vele leerlingen favoriet lijkt te zijn.

Wanneer de nieuwe lerares Hanneke (Esmée van Kampen – Familie Kruys, Plus reclames) op school verschijnt is het aan Tessa om het groentje rond te leiden. Ze komt immers net van de PABO en blijkt al snel moeite te hebben om haar klas onder controle te houden. Hoewel ongewenst zien we hoe Tessa al snel probeert Hanneke onder haar vleugels te nemen terwijl de relatie tussen Tessa en het overige personeel steeds slechter begint te worden.

Hoewel ze haar leerlingen echt wel onder de duim heeft, gaat het thuis helemaal de verkeerde kant op. Als alleenstaande, jonge moeder heeft ze heel veel moeite haar gezin bij elkaar te houden. In één seizoen zien we hoe haar jongste zoon zijn coming out heeft en haar oudste overstapt op het ondernemerschap en vaderschap. Ondertussen is Tessa stiekem ook gewoon op zoek naar liefde en landt per ongeluk op schoot bij één van de ouders van haar leerlingen.

Tessa kent een kast van ervaren en onervaren acteurs en dat merken we in dit eerste seizoen. Waar vooral de kinderen van Tessa soms wat moeite hebben om echt overtuigend te spelen, staan de wat oudere acteurs echt wel hun mannetje. Toch moet het drama in het verhaal vooral gevoed worden door de rollen van de kinderen en dat maakt dat de serie voor mijn gevoel wat rommelig start. Toch sturen de acteurs zichzelf al vlot bij en is de rommelige start al snel vergeten.

Tessa is oa. verkrijgbaar via Bol.com.

Gebaseerd op het Deense Rita, startte BNN eind afgelopen jaar met de serie Tessa (Thekla Reuten - Lost, Overspel). Tessa gaat over een lerares in het voortgezet onderwijs die vooral zelf in de pubertijd lijkt te zitten. Zo laat de eigenwijze lerares zich met regelmaat afwerken door de rector, terwijl ze in de klas respect afdwingt door voorral heel direct te zijn. Dat ze hier en daar met haar opmerkingen een leerling helemaal afbreekt lijkt haar niet veel te doen terwijl ze toch bij vele leerlingen favoriet lijkt te zijn. Wanneer de nieuwe lerares Hanneke (Esmée van Kampen - Familie…

Opsomming: Wat het grootste minpunt is dat er maar in acht afleveringen is geïnvesteerd. De 45 minuten durende afleveringen vliegen letterlijk voorbij en voor je het weet is het afgelopen en wil je gewoon meer. En dat is wat Tessa toch gewoon een geslaagde Nederlandse serie maakt. Wij willen meer zien van Tessa. Niet morgen, maar vandaag. 8 afleveringen is gewoon te weinig en dat is een positief minpunt.

80

*