Home / PC & Consoles / Nintendo Switch / Review: Splatoon 2 (Switch)

Review: Splatoon 2 (Switch)

>De komst van Splatoon op de Wii U was niet heel vreemd. Samen met Warner Bros. Bracht Nintendo eerder LEGO City Undercover uit. De game was een kindvriendelijk alternatief op het mateloos populaire Grand Theft Auto. Met Splatoon wilde Nintendo ook een goed alternatief voor Call of Duty presenteren en ook dat sloeg meteen aan. Waar Lego City Undercover op de Switch niets ‘meer’ te bieden heeft dan op de Wii U, maakt Splatoon 2 wel een sprong. Nouja, sprongetje. En dat sprongetje is precies in de juiste richting.

Splatoon 2 is niet de eerste titel die met de nodige verbeteringen naar de Nintendo Switch is gebracht. Nintendo deed dit ook al voor Mario Kart 8 Deluxe. Die titel werd voorzien van zo ongeveer alle extra’s en liep een stuk vlotter. Hoewel Splatoon 2 op het eerste gezicht sterk op een voortzetting van het eerste deel lijkt, heeft Nintendo toch echt flink zitten sleutelen onder de motorkap. Het resultaat is een net wat fijnere game.

In het algemeen gaat het om twee dingen. Jouw kleur verf verspreiden en zelf niet onder de verf van de tegenstander komen te zitten. Daarvoor krijg je verschillende wapens. Van guns tot granaten. Die hebben allemaal dezelfde vulling; verf (of inkt moet ik eigenlijk zeggen). Wanneer je schiet, raakt jouw verftank leeg. Door te veranderen in een inktvis, kun je zwemmen in de verf. Tijdens het zwemmen laadt de verftank weer gevuld en kun je verder met het verspreiden van jouw kleur.

Wanneer je een inktvis bent en in jouw eigen kleur zwemt, kun je veel sneller bewegen. Bovendien kun je tegen muren op zwemmen en zo plekken bereiken die anders niet toegankelijk zouden zijn. Daarnaast is het voor tegenstanders enorm lastig om je te raken. Dit maakt dat je bij Splatoon tactische voordelen kunt behalen op het moment dat je niet met je gun staat te spuiten. En dit is wat de gameplay van deze shooter zo enorm verslavend maakt. Het gaat niet alleen om skills, maar zeker ook om brains.

Er zijn ook wat nieuwe elementen geïntroduceerd. Zo zijn er luchtkussens die je als trampoline kunt gebruiken om versneld afstanden af te leggen en om hogerop in het level te komen. Er zijn sponzen die je vol inkt kan laten zuigen om nieuwe delen van levels te vinden en een soort glijbaan op een touw waarmee je jezelf snel kunt verplaatsen. Daarnaast heeft Nintendo de nodige, nieuwe wapens toegevoegd. Overigens zie je alleen de wapens in de multiplayer stand terug. De rest is echt voor single player.

Qua bediening zet Nintendo je eerst in de motion control stand. Daarbij moet je dus echt bewegen om het spel te spelen. Prima in de single player, maar online merk je dat je al snel te langzaam bent. Gelukkig kun je de game dan ook in traditionele modus spelen waarbij je de twee analoge sticks gebruikt om door het level te manoeuvreren. Een shooter leent zich nou eenmaal niet voor moeilijke, langzame bewegingen.

Single Player

De Single Player modus plaatst je opnieuw in Inkopolis. Twee jaar na de originele game. Opnieuw is The Great Zapfish gestolen en is het aan jou om deze terug te vinden. Je krijgt een aantal werelden te spelen die weet bestaan uit zes levels. Deze werelden sluit je af me een boss fight. De hele single player gamplay bevat weinig verhaal, maar is vooral een slimme training. Kun je de single player uitspelen heb je al een aardig sterke basis om goed te kunnen scoren in de multiplayer. Alle zones hebben een eigen look & feel waardoor je voldoende afwisseling ervaart.

Multiplayer

Het belangrijkste spel in multiplayer blijft de turf war. Het gaat er niet om hoeveel vijandelijke inklings je overhoop knalt, maar hoe groot jouw gebied in het level is. En dit gebied zit natuurlijk onder jouw kleur. Turf Wars was het grote succes achter de eerste Splatoon en blijft ook nu weer mijn favoriet. Bij de nieuwe wapens in multiplayer zijn de Brella’s een opvallende verschijning. Deze paraplu’s kunnen jouw Inklink beschermen, maar toch ook nog schieten. Vaag en spannend tegelijk. Het blijft belangrijk om in een team een goede verdeling van wapens te maken.

Wil je echt competitief spelen, dan zijn er de ranked games Splat Zones, Tower Control en Rainmaker. Games waarbij teamplay nog belangrijker is. Daarbij krijg je eindelijk meer controle over wie er in jouw team zitten. Een groot gemis uit het eerste Splatoon.

En dan is er nog de Salmon Run. Helaas alleen op bepaalde tijden beschikbaar waarbij Nintendo het rooster bepaalt. In Salmon Run moet je met je team van vier hordes tegenstanders overleven die in drie waves op je af komen. Gelukkig kun je zelf de moeilijkheid bepalen waardoor ook onervaren spelers succes kunnen ervaren.

De multiplayer modus wordt verder versterkt met Splatnet 2. Deze smartphone app is echt een companion voor de gameplay, maar laat ook zien dat Nintendo nog niet de skills heeft van een echt goede app ontwikkelaar. Met name het feit dat het scherm aan moet blijven om met elkaar te kunnen blijven praten is erg storend aan de ervaring. Verder is het een leuke poging om meer te doen met de hele beleving van de game.

Beeld & Geluid

Splatoon 2 maakt duidelijk goed gebruik van de sterkere hardware van de Nintendo Switch. De klodders verf waarmee je schoot in de eerste Splatoon kleurden het level vooral. In Splatoon 2 zijn het echt dikke, lobbige klodders verf geworden. Hoewel we nog steeds geen kleurvermenging zien, ziet het er stukken realistischer uit. Ook het geluid heeft een flinke upgrade gekregen. Er is duidelijk budget vrijgemaakt om bepaalde geluiden opnieuw op te nemen en dat werkt mee aan het realisme van de verflaag waarmee je spuit. Niet alleen tijdens het spuiten, maar ook wanneer je door de verf heen loopt.

Splatoon 2 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

De komst van Splatoon op de Wii U was niet heel vreemd. Samen met Warner Bros. Bracht Nintendo eerder LEGO City Undercover uit. De game was een kindvriendelijk alternatief op het mateloos populaire Grand Theft Auto. Met Splatoon wilde Nintendo ook een goed alternatief voor Call of Duty presenteren en ook dat sloeg meteen aan. Waar Lego City Undercover op de Switch niets ‘meer’ te bieden heeft dan op de Wii U, maakt Splatoon 2 wel een sprong. Nouja, sprongetje. En dat sprongetje is precies in de juiste richting. Splatoon 2 is niet de eerste titel die met de nodige…

Grafsich
Vernieuwing

Opsomming: Nintendo heeft onder de motorkap duidelijk flink gesleuteld aan Splatoon. Hoewel de grootste verschillen in gameplay toch beperkt zijn tot de single player modus, is het grafische verschil door het hele spel heen merkbaar en zijn de nieuwe wapens erg interessant om mee te experimenteren. Jammer dat de Salmon Run niet altijd toegankelijk is, maar verder is dit wel echt dé shoorter voor de Nintendo Switch.

80

*