Home / Hardware / Audio / Review: Plantronics RIG Surround 7.1

Review: Plantronics RIG Surround 7.1

>Daar zijn we weer, 2 jaar na de eerste RIG nu een review met de RIG Surround. Zal deze net zo goed uit de test komen als zijn voorganger?

Als je de eerste review wilt lezen dan kun je dat hier checken. Zeker slim aangezien er o.a. aan het design nagenoeg niets is veranderd en ik daar dus niet lang bij stil zal staan. Ik zal me meer richten op de verschillen tussen beide headsets en daarmee vooral op de 7.1 fucntie uiteraard.

Unboxing

De voorkant ziet er een stuk stoerder uit dan zijn voorganger. Prominent aanwezig en je hebt in één oogopslag bekeken waar het bij deze headset om draait. 7.1 surround sound. Dat is dus meteen iets wat de originele niet heeft. Op de voorkant van de box zien we ook wat doorzichtig folie om al een stukje van de RIG te kunnen zien. De mixer is onder de eerste laag verwerkt en dit geeft het midden en mooie bolling die ze met schuine vlakken hebben afgewerkt. Dit geeft de verpakking net een iets futuristischere look, en daardoor de RIG natuurlijk ook.

Design

Voor het grootste gedeelte gelijk gebleven. Gelukkig ook de afromannetjes die aangeven in welke stand qua hoogte je de headset hebt staan, blijft een leuk detail ;). Verder blijft het lekker minimalistisch en krijg ik er een beetje een gevoel van alsof het een wolf in schaapkleren is. Het lijkt een degelijke headset zonder poespas maar dat is het zeker niet! Er verschuilt flink wat power en utility achter het strakke design. Wat ze wel hebben veranderd is de kabel waar je een mobiel/tablet aan kunt hangen. Deze is rood en heb je meteen in de gaten welke kabel je moet pakken om je mobiel aan te sluiten. Naast dat het functioneler is geworden is het ook qua design stoerder geworden.

Comfort en gebruiksgemak

Exact hetzelfde, het zit heerlijk zonder enige pijnpunten. De headset zit stevig op je hoofd dus ook hardlopen is geen enkel probleem. De oorschelpen geven precies genoeg demping om goed aan te sluiten op je hoofd zonder te zacht te zijn dat ze ergens te hard drukken.

Waar de RIG natuurlijk bekend om staat is het samenspel met een ander apparaat. Meestal is dit mijn smartphone om geen oproepen te missen ,maar ook wel de tablet om tijdens het gamen voetbal te kijken. Wanneer ik een oproep krijg druk ik op de knop opnemen op de mixer en zet ik de mixer zelf in telefoonstand waardoor al het gamegeluid en chatgeluid worden gemute en ik voor niemand meer hoorbaar ben behalve voor mijn beller. Om je een idee te geven hier een video die dit perfect illustreert. Volop aan het gamen en ineens belt je vriendin, moet je een keuze maken of kun je beide doen? Met deze headset duidelijk beiden!

Geluidskwaliteit

Kijk en nu komen we bij de feature waarom je de RIG Surround 7.1 zou kopen in plaats van zijn stereo variant. De drivers van beide headsets zijn 44 mm dus daar zit het verschil niet in. En wel in de mate van geluidslocatie bij het gamen. De beste game om dit te testen vind ik persoonlijk Battlefield 4. De multiplayer biedt een goede geluidsondersteuning met tanks, helicopters enz. Een prima testcase dus om te kijken of je aan de hand van het geluid daadwerkelijk de actie kunt lokaliseren. En ik werd niet teleurgesteld. Het werkt redelijk goed, je hebt misschien zelfs een klein streepje voor op je tegenstanders met stereo sound omdat je beter kunt horen waar ze zijn in gebouwen bijvoorbeeld. 7 kanalen waar geluid vandaan kan komen, links,rechts,midden, links surround,recht surround, links achter en rechtsachter. Al kan ik niet goed horen of iets nu naast of achter mij gebeurd. Het verschil met voor, midden en achter is wel te horen. Dit komt omdat er 2 40mm drivers in zitten en het geluid virtueel surround is, dus geen 7 speakers per oor. De mixer krijgt de signalen binnen en stuurt dit door naar de twee speakers. Dus echt supergoed surround krijg je niet maar je hebt wel een sterke indruk waar het vandaan komt. Was dit te verwachten, natuurlijk. Zelfs een echte 7.1 headset kan geen goede surround ervaring leveren omdat de ruimte te klein is om goede klankweerkaatsing te simuleren. Stoort dit mij? Zeker niet, je krijgt een goede indruk waar het geluid vandaan komt en daar ben ik al dik tevreden mee met een virtuele 7.1 surrounds sound.

De bass is ook weer echt geweldig. Lekker diep en hoe hard je hem ook zet, je krijgt hem niet aan het kraken. Op je mixer heb je een knop met een witte LED. Wanneer deze aan staat is de surround ingeschakeld. Je kunt hem ook uitzetten al zou ik niet weten waarom. Zelfs bij het luisteren van muziek is het verschil zeker hoorbaar. In surround sound hoor je de muziek echt van middenin je hoofd en wanneer je hem uitzet hoor je duidelijk dat het echt van twee speakers komt aan weerszijde. verder heb je ook in surround sound drie keuzes in Equilizers. De eerste is neutraal, de twee optie is bass en de derde de hogere tonen die eruit springen. Het is een kwestie van smaak maar ik vind de twee optie met die extra bass toch het meest bevredigend wanneer ik muziek aan het luisteren/film aan het kijken ben, of natuurlijk aan het gamen.

De headset is getest op zowel zijn surround sound als zijn algehele geluidsbereik. Beiden hebben de testen goed oorstaan. Dus geluid zit hier zeker in!

Ook de microfoon is prima, hij is lekker helder en mensen kunnen mij goed verstaan. Alleen jammer dat de microfoon niet buigbaar is.

Mist er dan nog wat?

Heb ik dan nog een kritiekpuntje? Misschien wel. Ik ken headsets zoals de Turtlebeach Z60 die niet werken met de drie instellingen zoals de RIG Surround, maar met hetgeen je bezig bent. Die hebben een optie voor film, muziek en games. Automatisch worden de beste instellingen gekozen en dit kan ook prettig zijn. Is dit een gemis met deze headset? Niet zozeer maar het zou deze headset wel echt helemaal compleet maken. Maar goed die headset heeft dan weer niet de keuze om met je tonen te spelen.

rig-surround-mixer-nl

Daar zijn we weer, 2 jaar na de eerste RIG nu een review met de RIG Surround. Zal deze net zo goed uit de test komen als zijn voorganger? Als je de eerste review wilt lezen dan kun je dat hier checken. Zeker slim aangezien er o.a. aan het design nagenoeg niets is veranderd en ik daar dus niet lang bij stil zal staan. Ik zal me meer richten op de verschillen tussen beide headsets en daarmee vooral op de 7.1 fucntie uiteraard. Unboxing De voorkant ziet er een stuk stoerder uit dan zijn voorganger. Prominent aanwezig en je hebt in…

Design - 7
Comfort - 9
Functionaliteit - 9.5
geluid - 8.5
prijs-kwaliteit - 9

8.6

Opsomming: Kortom een zeer geschikte headset voor zowel comfort, zijn gebruikersgemak en natuurlijk het geluid. Qua functionaliteit is er niet veel veranderd, maar dat was natuurlijk op top! De 7.1 surround sound is goed aanwezig. Je hoort waar zich wat afspeelt tot een bepaalde hoogte. Kortom een prima headset voor nog geen €70 euro. Dat is dus ook stukken goedkoper dan de eerste RIG twee jaar geleden!

9

*