Home / PC & Consoles / PC / Review: PES 2016 (PS4)

Review: PES 2016 (PS4)

>Ze vieren het twintig jarig bestaan van de game, en in die tijd zijn ze sterk gegroeid. Is ook deze PES weer beter dan zijn voorganger?

Dit jaar hebben ze ook het EK binnen gehaald dus het belooft wel een mooi jaar te worden voor Konami. Normaal zou ik beginnen met de menu’s. Maar dit is relatief gelijk aan de vorige versie. Mooi tegelwerk opgedeeld in categorieën, overzichtelijk en stijlvol.

Mastercompetitie

Merendeels hetzelfde gebleven. Als manager kies je een team om mee te beginnen. Je krijgt een goede intro hoe deze modus werkt. Je krijgt inzicht in je team en de speelwijze. Je kunt selecteren welke manier de opstelling gemaakt moet worden en kan zelfs speelstijlen selecteren voor als je in de aanval en verdediging bent. Dat is niet alles, daarmee denk ik dat we de tactische mensen onder ons best tevreden stellen met deze tal van mogelijkheden.

Qua transfers vind ik dit een goede balans. Je kunt scouten, gescoute spelers hebben meer kans om naar jouw club te komen. Een voordeel dus, maar het hoeft niet! Je kunt ook bij een speler aankloppen die niet gescout is en dan moet je er misschien net wat meer voor betalen. Scouten heeft dus zijn voordelen alleen is het niet verplicht zoals in FIFA. Je ziet meteen alle statistieken, speelstijlen enz. Blaas trouwens niet meteen al je budget er doorheen, na de transfermarkt betaal je namelijk de salarissen van de spelers pas. Het lijkt dus een flinke zak met geld alleen moet je wel even kijken naar wat je al kwijt bent aan spelerskosten. Elke thuiswedstrijd krijg je geld erbij van de kaartverkoop, dat is niet alles. Je hebt natuurlijk ook nog toernooigeld en als een speler erg populair wordt en hij speelt dan heb je extra inkomsten aan shirtverkoop. Leuk gedaan dus.

Dan komen we meteen bij de verschillende statussen die spelers kunnen bereiken zoals jeugdtalent (snellere groei), Leider( boost in fitheid). Afijn, ik heb hieronder een video gemaakt met alle voordelen.

Een speler zoeken is misschien wel wat lastiger dan het op het eerste oog lijkt. Spelers moeten wel in je systeem passen of een hoge aanpassingswaarde hebben om het snel eigen te maken. Het kan dus maanden duren voordat een aangetrokken speler echt van waarde kan zijn, door training en speeltijd zal dit geleidelijk beter worden. Je kunt ook spelers trainen op bepaalde aspecten. Standaard staat dit op alle eigenschappen, dit kun je aanpassen door bijvoorbeeld wat punten weg te pakken bij snelheid en dit in schieten te stoppen. Zo kun je gericht je spelers beter maken mocht je dit willen. Om je team goed in de gaten te houden krijg je elke maand een overzicht met allerlei statistieken over de doelpunten, tijd in de aanval, welke speelstijl is gehanteerd enz.

Je hebt natuurlijk ook nog een jeugdteam. De seizoenen die ik gespeeld heb kon ik er de meerwaarde niet van merken. De spelers in je jeugdteam wordt een paar keer per jaar aangevuld met nieuwe aanwas.

Je hebt nog steeds drie manieren om een wedstrijd te spelen. Zelf spelen, als assistent de wissels en tactiek bepalen en de computer het werk laten doen en simuleren.

Wordt een legende.

Een modus waarbij je een zelfgemaakte of bestaande speler bent. Je kiest in het geval van een zelfgemaakte speler een competitie en dan wordt je een club toegewezen. Je kunt op de bank beginnen en dan kun je de wedstrijd versneld afspelen tot je er misschien wordt ingebracht. Je kunt ook aan de aftrap beginnen en later worden gewisseld. Door je rol goed te vervullen zul je sneller progressie maken en het zelfs schoppen tot aanvoerder. Je kunt verder tranferverzoeken indienen. Op zich niet echt een modus met veel diepgang. Je kunt natuurlijk kiezen welke aspecten je op traint en welke kenmerkende eigenschappen je je eigen wilt maken zoals lange trap of dubbele schaar.

My Club

Altijd leuk om een team eens anders op te bouwen. Het tweede jaar van Myclub. Na elke wedstrijd krijg je een scout. Deze scout heeft vaak een kenmerk waarop hij een speler selecteert. Aan zijn sterren zie je hoeveel kans je maakt op goede spelers. Begin je net dan kun je al snel een stuk of 5 van de beste spelers ter wereld krijgen. Daarna wordt het toch wel lastiger. Je kunt wel spelers huren voor een aantal wedstrijden. Wat ik jammer vind is dat je op zich weinig invloed hebt wie je kunt krijgen. Met FIFA wil ik altijd het Nederlands elftal krijgen. Met geluk krijg ik Robben, de op één na beste speler van Myclub. Maar daar houd het wel mee op. Dus als je gerichte spelers wilt hebben dan heb je pech. Er is geen veilingoptie om je spelers te verkopen en te kopen. Dit is een groot gemis op zich. Verder wel cool dat je een handjevol goede spelers snel kunt krijgen om dan aan je team te bouwen.

Wat wel weer vet is, je kunt je spelers trainen. Na elke wedstrijd krijgen ze aan de hand van het cijfer ervaring en kunnen ze zich verbeteren. Ook zullen spelers langzaam aan de volledige speelstijl van de coach eigen maken. Je coach maakt dus veel uit, zowel de totale waarde aan spelers die je op kunt stellen als de speelwijze. Wanneer een speler geen contract meer heeft kun je deze opwaarderen met coins. Dit is wel weer makkelijk gedaan.

De spelmodi in Myclub zijn online divisies, online wedstrijd, online toernooi, sim divisies en toernooi tegen de AI en wedstrijd tegen AI. Wat dan opvalt is dat er nog steeds geen divisie tegen de AI is. Een groot gemis voor spelers die door de divisies willen gaan tegen de computer maar ook zelf willen spelen. Op zich leuke modus maar naar mijn mening mist er nog wel wat om het echt eigen te maken.

12015237_710037595792850_5372285150587902880_o

Andere modi

Dit zijn er nogal wat. Natuurlijk de oefenwedstrijd om lekker snel te beginnen. Dan heb je online divisies of competities en varianten daarvan. Je kunt ook elf tegen elf spelen, ook erg leuk om te doen. Dan heb je nog de verschillende bekertoernooien die je kunt doen. En zelfs dan zal ik nog wel het een en ander vergeten. Je kunt in de laatste tab van het main menu spelers aanmaken of aanpassen. Stadions hernoemen, je statistieken zien en meer. Hieronder een filmpje van dit menu.

Daar gaat het toch om! Hoe speelt het? Ik moet zeggen verbluffend goed. De vorige versies van PES en FIFA kon je al vaak wel inschatten of een steekpass aankwam of niet. Dit werd min of meer “gesimuleerd” even overgedreven gezegd. Nu zeker niet, het is echt een gevecht tussen twee spelers. Er is echt veel mogelijk. Het ligt aan de spelers wat er gaat gebeuren. Net zoals in het echt. Hij kan van de been ketsen, onder de speler doorgaan, of toch mid air onderscheppen en noem zo maar op. Dit vind ik erg leuk omdat dit de gameplay onvoorspelbaar maakt en je altijd hoopt op een mooie onderschepping van je speler of een fout van de ander met de aanname. De snelheid zit mooi in het spel, je merkt dat er veel mogelijk is betreffende het voorbij spelen van spelers, mooie één tweetjes aan te gaan, een mooie hoge steekpass geven of een sublieme voorzet. Door deze tal van mogelijkheden ga je ook meer variëren dan alleen op een zekere manier goals proberen te maken. Wederom brengt dit meer spelvreugde. Het verdedigen zit ook goed in elkaar. Je kunt nu ook mooi sliden zonder al te snel geel te krijgen, je kunt druk zetten, een staande tackel doen of gewoon voor de bal gaan staan. Je medespelers reageren slim op jouw spel, ze lopen goed in en dekken de man redelijk goed af.

De schoten en reddingen van de keeper zijn ook wel mooi gedaan. De schoten worden realistisch van baan veranderd als ze tegen een rug of been aan komen. Wat wel stoort zijn de laadtijden onder de wedstrijd door. Die doorbreken het moment dat je helemaal in de game zit. Al met al vind ik de gameplay het beste wat ik gespeeld heb van FIFA en PES. Niets is zeker en er is zoveel mogelijk met passes, tackles, onderscheppingen, reddingen, schoten en positiespel. Petje af!

Er zijn diverse opties betreffende het ondersteunen van je passes, selectie en schieten. Dit is voor ieder anders en is ook goed te reguleren. Wat wel opvalt is dat er zo goed als geen overtredingen worden gemaakt door beide teams als je afblijft van de slide knop. Wel jammer aangezien er meerdere vrije trappen per echte wedstrijd zijn.

Wat dat betreft zit het ook wel erg goed. Meer spelers dan voorheen lijken echt op hun echte evenbeelden.  Dat is toch wel een stuk beleving erbij. Ook het gras ziet er mooi uit, helemaal in herhalingen of cutscenes voor en na de wedstrijd. Het publiek is ook mooi onder handen genomen, dat voegt toch wel wat sfeer toe aan de beleving. Wat niet echt goed eruit ziet is het net van het doel, dit is naar mijn mening toch wat te elastisch. Ook sommige ogen zien er meer uit als Grey Walker van Game of Thrones dan echte ogen. En dat terwijl sommige ogen dan echt weer leven uitstralen.

De shirts kreuken op zich wel goed mee, er zit meer speling in dan voorheen, ook het vastpakken zie je goed. De bewegingen van de spelers zijn ook echt prima. Vloeiend en realistisch. Je ziet wanneer ze in gevecht zijn met elkaar, wanneer ze op topsnelheid zitten en wanneer je balans verliezen. De bal zie je in herhalingen mooie omwentelingen maken. Welke kant op licht natuurlijk aan welke kracht er op de bal word uitgeoefend en of deze over de grond rolt etc. Kortom mooie balphysics. Verder ziet alles er wel mooi uit. Vooral ook de filmpjes van de Champions League verhogen het spelplezier. Altijd mooi om in de echte cup met de grote oren te spelen.

Muziek heeft ook een groot aandeel in de game en die is lekker vers en met wat populaire songs. Met de muziek zit het dus wel goed. Qua voetbalgeluiden valt het wel wat tegen. Het publiek en de presentators nemen toch wel 90% van het geluid op zich. Je moet echt goed luisteren om de trappen tegen de bal te horen of dat een speler schreeuwt na een tackle. De paal daar in tegen hoor je dan wel goed. Hier mag van mij dus wel wat meer diepte in komen.

Ze vieren het twintig jarig bestaan van de game, en in die tijd zijn ze sterk gegroeid. Is ook deze PES weer beter dan zijn voorganger? Dit jaar hebben ze ook het EK binnen gehaald dus het belooft wel een mooi jaar te worden voor Konami. Normaal zou ik beginnen met de menu's. Maar dit is relatief gelijk aan de vorige versie. Mooi tegelwerk opgedeeld in categorieën, overzichtelijk en stijlvol. Mastercompetitie Merendeels hetzelfde gebleven. Als manager kies je een team om mee te beginnen. Je krijgt een goede intro hoe deze modus werkt. Je krijgt inzicht in je team en de speelwijze.…

Menu - 80%
gameplay - 90%
graphics - 85%
geluid - 70%
diversiteit modi - 85%

82%

Opsomming: Al met al een fantastische game om lekker in te verdwalen. De gameplay is lekker divers en onvoorspelbaar, met wat verbeteringen zeker bijna perfect. Qua graphics ziet het er ook prima uit, het geluid kan wat beter. Er is genoeg te doen met al die verschillende modi dus voor ieder wat wils.

Gebruikersbeoordeling: 4.65 ( 1 Stemmen)
82

*