Home / PC & Consoles / Playstation 4 / Review: Pes 2015 (PS4)

Review: Pes 2015 (PS4)

>Fifa is al geruime tijd uit maar Pes 15 komt er aan! En met volle vaart welteverstaan.

Meteen toegegeven ik speel veel meer Fifa dan PES, maar op veel niveau’s gezien vind ik PES leuker spelen dan zijn grote concurrent.

Menu

Laten we beginnen bij de menu’s. De game is snel opgestart en dat is altijd fijn. In hey hoofdmenu krijg je al meteen de opties om de welbekende mastercarriére te doen of mee te doen aan de Champions League. Wat niet is! En daar komt ie dames en heten MyClub. De spelvariant die een beetje lijkt op Fifa Ultimate Team.

De menu’s zijn lekker overzichtelijk en erg duidelijk, geen meerdere opties verscholen achter 1 tegel, je krijgt wat je ziet.Pro-Evolution-Soccer-2015_20141015121402-719x404

Mastercompetitie

Je kent het wel, je bent trainer van een club, koop en verkoop spelers, bepaal de opstellingen enz. Wat ik vooral heel erg cool vind is de diepte waarin je je spelers kunt aanpassen qua tactiek maar ook waarop ze moeten trainen. Je kunt, wanneer er een wedstrijd gespeeld moet worden,  kiezen uit drie opties, zelf spelen, overslaand of aan de zijlijn zitten. De laatste speel je niet zelf maar bepaal je wel de tactiek en de wissels.

Wat ik ook erg lekker vind zijn de inkomsten wanneer je thuis speelt. Dit tikt wel lekker aan, vooral de Champions League wedstrijden. Dit geld kun je weer goed gebruiken om je team een mooie boost te geven met een nieuwe speler. Over nieuwe spelers gesproken. Het transfersysteem zit erg goed in elkaar. Je kunt je scouts goede richtpunten meegeven over het type speler dat je wilt hebben, ze komen dan met een acurate lijst aanzetten waar je daadwerkelijk wat aan hebt.

Als je zelf het heft in handen wilt nemen dan kan dit natuurlijk ook, je hebt talloze criteria waar je spelers aan kan onderwerpen om helemaal te voldoen aan je wens, je ziet gewoon alle stats van ze en dat is fijn.

Geen eindeloos gescout met nog steeds vraagtekens hoe goed, of vaker hoe slecht de speler is, na aankoop. Je krijgt een helder beeld van de kunnen van een speler, je weet wat zijn marktwaarde is en zijn salaris. Dan kan het onderhandelen beginnen, middels smilies zie je hoe een club of speler denkt over het aanbod dat je wilt doen. Je kunt dus eigenlijk meteen zien wanneer je een bod gaat doen wat ze niet af kunnen slaan. En dat wil ik nu net weten, geen urenlange zoektocht naar een goede speler maar lekker snel en overzichtelijk transfersysteem! Konami jullie hebben goed geluisterd naar de kritiek die Fifa al een paar jaar krijgt! Bravo!

MyClub

Jaja, daar is dan de gamemodus die de strijd aan moet gaan met Fifa FUT. Toch heeft Konami gelukkig geen kopie gemaakt  maar zijn zelf aan de slag gegaan met eigen ideeën en ontwerpen. Hieronder wat er allemaal te doen is binnen deze gamemodus. Allereerst krijg je een tutorial onder je neus om goed de tricks en tips te leren kennen. Je kunt met zakenwaarnemers een speler contracteren, deze zakenwaarnemers kunnen 1,2 of 3 sterren hebben. Hoe meer sterren hoe meer kans op betere spelers. Je krijg 1 zakenwaarnemer per gespeeld wedstrijd, dus reken maar uit. Ook krijg je per wedstrijd geld (gp) om uit te geven aan contractverlengingen en de kosten die je moet maken op spelers te contracteren . Je kunt ook superspelers contracteren, deze kosten dan wel 10.000 GP. Dat is gemiddeld 9 wedstrijden. Je kunt ook alles doen met Muclub coins, deze krijg je sporadisch door gewoon te spelen en kun je ook kopen met echt geld.

Maar hoe contracteer je spelers? Je zet een zakenwaarnemer aan het werk en je ziet een tiental ballen draaien met verschillende kleuren, brons, zilver, goed en zwart. Hoe meer sterren hoe meer ballen met betere kleuren. Ikzelf heb erg veel geluk gehad dat ik het rad van fortuin op een zwarte bal belandde en ik Robben kreeg.

In je team draait het om je coach en je spelers, je coach bepaald de opstelling en heeft bepaalde voorkeuren voor tactieken. Hoe meer punten de speler en coach overeenkomen, hoe beter de speler is. Er is natuurlijk ook teamgeest, dit kun je verhogen door spelers van hetzelfde land of team bij elkaar te zetten.

Je hebt verschillende gamemodi, je kunt online meedoen in divisies, je kunt tegen de computer spelen in willekeurige wedstrijdjes en je kun meedoen aan de Myclub divisie, dan simuleer je als het ware de wedstrijd, nou ja simuleren, je ziet gewoon de wedstrijd maar je kunt niet meedoen. Het zijn dan twee computers tegen elkaar. Makkelijk om geld te verdienen en zakenwaarnemers te scoren terwijl ik nu deze review aan het schrijven ben!

Ik had de game al gespeeld op GamesCom en het speelde redelijk vloeiend. Je kunt als PES noob gewoon lekker voetballen. Je kunt mooie acties maken en lekker steekballen geven. Je hoeft dus geen diepgaande knowhow van de game te hebben waar dit jaren terug nog wel eens het geval van was. Fifa was meer voor de social gamers en PES voor de echte diehards. Dit is dus al lang niet meer zo.

Het verdedigen en aanvallen is gewoon natuurlijk, alleen zou ik ver weg blijven van de knop die een sliding maakt, of je moet houden van de meest onbesuisde en wrede tackels in de geschiedenis. Dood en verderf zaai je er haast mee, het is me haast niet gelukt om met een sliding geen geel of rood te pakken als leek. Je kunt dan het beste druk zetten op de man om dan met dezelfde knop twee keer te klikken voor een lichte tackel 😀 Natuurlijk overdrijf ik hier wel een beetje maar ik ben niet gewend om zo’n lompe sliding in te zetten.

De schoten zijn realistisch en de bewegingen ook, je ziet mensen balen als er een schot wordt gemist of een keeper de bal niet kon houden. Er zit dus wel meer emotie in het spel

Wat valt er nog meer over te zeggen….. de hele beleving is gewoon goed. De lijnen tussen Fifa en PES worden steeds kleiner en alleen op de details worden dit soort gevechten nog beslist. Ik heb genoten van mijn tijd op het veld en heb mooie wedstrijden meegemaakt met fantastische goals. De gameplay video hiervan komt eraan!

Het publiek oogt echt degelijk en de spelers ook. Ze hebben mooie stappen gemaakt hierin. De shirts bewegen mooi mee met de bewegingen en zelfs de ME en de mensen die de mat controleren op pollen zijn terug te vinden in de game. Een mooi totaalplaatje. De spelers bewegen natuurlijk en aan de gezichten is goed te zien welke spelers het zijn, dit is wel leuk voor de ervaring. Er zijn hier nog wel wat stappen in te maken, soms lijken de spelers heel erg moe omdat ze zo vermoeid uit hun ogen kijken. Wat ook wel leuk is om te zien zijn de spandoeken met de Nederlandse teksten erop, ze hebben dus aan vele landen gedacht die de game spelen.

PES-2015-new-1-977x550

Erg gaaf, de laatste moderne muziek zit er in met hele bekende artiesten. Erg leuk om dan in de menu’s te zitten. Dat zal vast wat gekost hebben om zo’n populaire tracklist in een game te willen hebben. Ook in het veld hoor je het publiek daadwerkelijk “Vitesse” roepen, ja ik was even Vitesse. Dat is wel een mooi gebaar, je hoort spelers schreeuwen en helemaal wanneer je de beruchte knop gebruikt om ze een enkeltje ziekenhuis te bezorgen ;). Met het geluid zit het meer dan goed.

Ik heb erg genoten van de game en zijn veelzijdigheid. De diepgang is uniek evenals het transfersysteem, het is echt een lange tijd geleden dat ik met plezier nieuwe spelers heb gekocht. Top gedaan Konami. Ook de gameplay beviel me wel, hetzij wat minder dan met Fifa maar dat ben ik dan ook gewend. Dit is dan ook puur persoonlijk. Konden ze de gameplay van Fifa combineren met de rest van PES (transfer, muziek, diepgang, CL enz) dan heb je de perfecte voetbalgame in mijn ogen. Ben je een PESfan dan ben ik stinkend jaloers op je! En daar laat ik het dan maar bij, een geweldige game.

Toch de vraag durven beantwoorden wie heeft er gewonnen dit jaar PES of Fifa… ik durf het bijna niet te zeggen (ligt gevoelig bij velen) maar PES is de totaalwinnaar.