Home / PC & Consoles / Review: Overwatch (PS4)

Review: Overwatch (PS4)

Blizzard, de online role playing baas, heeft voor het eerst een shooter gemaakt!  Deze cartoony zes-tegen-zes chaos is fun, ongeacht of je nu een ervaren schieter bent of voor het eerst haan spant. Overwatch is een game die easy oogt, maar verrassend veel diepgang biedt! Hoeveel? Lees het hier!

Blizzard is bekend van tactische games zoals World of Warcraft en Heroes of the Storm. Dit jaar hebben zij zich in een heel nieuw jasje gestoken, of toch niet helemaal? Overwatch is een beetje van alles, maar vooral nieuw en erg leuk! Voordat je begint, kan ik je aanraden om de tutorial even te spelen. Overwatch helpt je op een ontspannen manier aan alle tips and tricks die nodig zijn om het spel onder controle te krijgen. Als je dat een beetje onder de knie hebt, wat echt niet moeilijk is, dan kan je niet anders dan direct het diepe in te duiken.

Reinhardt

Met mijn character Reinhardt sta ik te wachten voor een gesloten deur, omringt door team genoten die door elkaar springen. Een klok loopt af en ik druk nog eens driehoekje of ik wel de juiste personage heb gekozen in een shooter: een reus met een hamer. De deur opent en mijn team stuift naar buiten. In een futuristische battlefield van gebouwen, straatje en kamers ren ik achter hen aan op zoek naar de vijand. Daar! Een mannetje met rode letters, dat is mijn target!

reinhardt-overwatch-hero

Ik loop er op af en wil mijn geheime wapen gebruiken, waarvan ik dacht dat het een werphamer op afstand zou zijn, maar er popt een barrière schild op. He! Dat is fijn. Mijn doel schiet op het schild en ik zie een metertje met damage lopen. Aha, dat schild houdt het niet voor eeuwig. Ik loop op mijn vijand af, laat het schild zakken en ros drie keer met mijn hamer heen en weer. Kill! DIT IS LEUK!

overwatch-heroes

Het doel van Overwatch is simpel. Zes maal zes spelers kiezen een character, wachten tot de deur open gaat en gaan elkaar te lijf. Wanneer je de game even speelt is al gauw duidelijk dat je het spel op twee manieren kunt spelen. Tactisch met vrienden en alles winnen of run-and-gun-gaan-met-die-banaan en vaak verliezen. Bij Overwatch gaat het namelijk niet echt om nauwkeurig schieten, je kunt niet eens inzoomen (nee echt niet), het is iemand in je cross-air hebben en gaan. Als je kiest voor de eerste optie, dan merk je dat deze game veel diepgang heeft. Mijn character Reinhardt is bijvoorbeeld een echte Tank. Je trekt je schild op en al je vrienden lopen achter je aan. Torbjör is weer een character die een sentry gun kan plaatsen. Hierdoor zorg je dat je een ingang blokkeert of een meute spelers afleidt.  Mercy zou je kunnen zien als healer omdat zij karakters met Ultimate kan reviven en op deze manier zien we toch een typisch staaltje Blizzard in een shooter.

payload

Game Modi

Er zijn momenteel drie stand-alone maar ook een hybride Game Mode beschikbaar in Overwatch.

Escort

Escort is zoals de naam al doet vermoeden een Game Mode met als doelstelling het verplaatsen van een lading naar een afleverpunt, terwijl de verdedigers de aanvallers ‘moet stoppen totdat de tijd om is. Escort maps: Watchpoint Gibraltar, Dorado, Route 66

Assault

Assault is een Game Mode waarin de aanvallers capture points verspreid over de map moeten veroveren en de verdedigers dit moeten voorkomen. Assault maps: Hanamura, Tempel van Anubis, Volskaya Industries

Hybrid

Hybrid is een mix van Escort en Assualt. De Game Mode begint met een Assault en eindigt met een Escort sectie. Hybrid maps: King’s Row, Numbani, Hollywood, Eichenwalde

Control

Op Control maps is het de bedoeling dat teams een objective onder controle houden, lukt dit dan verschijnt er een nieuw objective tot er 100% van de map is overgenomen. Dit alles in een best-of-three-formaat wat zorgt voor lekker veel tijd om kills te verzamelen.  Control maps: Lijiang Tower, Nepal, Ilios

overwatch-ps4-gameplay-screens-02

De spelmodi zijn niet echt super uitgebreid, maar zijn ook niet echt belangrijk. Veel spelers hebben lak aan de de modi, maar gaan voor de kills en de 21 Heroes die in Overwatch beschikbaar zijn. De characters hebben allemaal een eigen basisaanval en een speciale aanval. Iedere Hero speelt geheel anders, loopt anders, kan dashen, rollerskaten of is juist heel sloom en allemaal met een eigen Ultimate-aanval die gaande het spel oplaad.

Alleen of met vrienden

Het samenspelen maakt een wereld van verschil. Wanneer je alleen Overwatch speelt en je mist de samenwerking met vrienden, dan zal je het nooit winnen tegen een samenwerkend team. Mijn tip als redactielid is dan ook; zorg dat je samen deze fantastische game koopt om georganiseerd te ownen. Alleen is het gewoon lastig, uiteraard kan je best wel winnen en er is een hoop te bespreken met je nieuwe online teamgenoten, maar wanneer je de vijand langzaam ziet oprukken achter een groot barrière schild waarbij rollerschaatsters je om de oren vliegen die teamgenoten meeliften, dan weet je dat dit team een gevaar voor je is. 🙂

Overwatch is een echte Blizzard game, maar verstopt in een shooter. Veel supertoffe heroes, te gekke aanvallen en nog veel te veel ontdekken voor de schamele vijf uur die ik gespeeld heb. Je hoeft als Overwatcher geen headhunter te zijn die altijd scherp schiet, je kunt tactisch spelen met je maten en overwinnen. Persoonlijk vind ik het jammer dat, nadat je doodgaat (en ik ben al veeeeel doodgegaan), steeds een stuk moet lopen van je spawn in je basis naar de actie. Een spawn point vlakbij zou fijner zijn. Ook mis ik nog een gewone team deathmatch mode zonder allerlei objectives. En als we toch klagen zou ik graag willen kunnen inzoomen voor shots die iets meer damage doen. Zo! Al met al natuurlijk gemieren$#k, want Overwatch is een supertoffe game die je gespeeld moet hebben als je van Blizzard houdt!

• Verrassend tactisch
  • Je hoeft geen headhunter te zijn
  • Variërende heroes

• Geen zoom
  • Geen Team Death Match
  • Lang lopen na doodgaan

Blizzard, de online role playing baas, heeft voor het eerst een shooter gemaakt!  Deze cartoony zes-tegen-zes chaos is fun, ongeacht of je nu een ervaren schieter bent of voor het eerst haan spant. Overwatch is een game die easy oogt, maar verrassend veel diepgang biedt! Hoeveel? Lees het hier! Blizzard is bekend van tactische games zoals World of Warcraft en Heroes of the Storm. Dit jaar hebben zij zich in een heel nieuw jasje gestoken, of toch niet helemaal? Overwatch is een beetje van alles, maar vooral nieuw en erg leuk! Voordat je begint, kan ik je aanraden om de tutorial…

Opsomming: Snel, tactisch, gevarieerd en fun!

80

*