Home / Hardware Reviews / Muis Reviews / Review: Logitech G500s (Muis)

Review: Logitech G500s (Muis)

>Begin dit jaar is Logitech met een nieuwe gamelijn gekomen. De G-serie die door wetenschappelijk tests zo vormgegeven en gemodificeerd is dat de gebruiker zo optimaal mogelijk kan presteren.

Enkele voorbeelden van de muis zijn dat er op het handpalm gedeelte hydrofobe coating is gebruikt die voorkomt dat de muis aan je hand gaat kleven en speciale voetjes die een zo minimaal mogelijke weerstand geven en dus zeer geschikt is voor een optimaal vloeiend gebruik.

g500s-gaming-mouse-images (1)

Dat klink allemaal erg leuk maar hoe werkt de muis nu daadwerkelijk? We hebben de muis een periode mogen testen en hieronder het oordeel.

Design.

Het begint al met het uitpakken van de muis. De doos ziet er qua design strak uit. De muis is als het ware opgesplitst, aan de ene helft kijk je op de muis en op de andere helft kijk je door de muis heen met al zijn technologie. Sla je de doos open als een boek dan zie je de muis met daarbij nog eens kort zijn technische kwaliteiten die uitgelicht worden. Een leuk stukje verpakking dus.

SONY DSC

De muis zelf ziet er ook wel aardig uit. Een mooie G onderaan in het midden dat aangeeft dat het een muis uit de G-serie is. Mooi grijze – en zilveren strepen die de muis een stoer uiterlijk geven. Wat meteen opvalt zijn de blauwe led’s die aangeven in welke stand de muis staat. Meer later daarover. In het donker valt de verlichting mooi op. De kabel van de muis is niet van gewoon plastic maar mooi gevlochten nylon. Ook een leuke extra dat zorgt voor minder weerstand en geen verstrengeling met je andere kabels.

Gebruiksgemak.

Je kunt het gewicht van de muis aanpassen door gewichtjes die je bij de muis geleverd krijgt. Een stalen doosje bevat 6 gewichtjes van 1,7 gram en 6 van 4,5 gram. In de muis zit een cartridge waarin je tot 6 gewichtjes kwijt kunt. Dit betekent dat je de muis naar eigen inzicht op gewicht kunt maken. Het is zeer eenvoudig en snel te doen.

Logitech muis gewichten

In de week van het testen waren de temperaturen aan de hoge kant, maar zelfs deze temperaturen bezorgde mij geen kleverige muis of handen. Erg prettig en dit verraste mij ook enigszins aangezien je toch steeds in contact bent met een plastic voorwerp. Een dik pluspunt. Een ander gemak is de steun voor de duim. De muis heeft een voetje dat er voor zorgt dat ook je duim op de muis kan rusten en ook makkelijker bij de zijknoppen kan. Het materiaal voelt enigszins stroef aan maar zorgt er ook weer voor dat je niet aan de muis blijft plakken.

De knoppen.

Je hebt tien knoppen tot je beschikking. Opvallend hierbij is de knop vlak onder de scrollknop. Deze knop zorgt ervoor dat je scrollknop vrijuit kan scrollen of met onderbrekingen. Je klikt dan de scrollknop als het ware los zodat je razendsnel door een pagina heen kunt scrollen. Een leuke feature.

Een andere leuke knop is de knop bij je duim, deze knop zit onder de twee knoppen die je vaker ziet bij een muis. Deze derde knop is precies zo geplaatst dat je niet per ongeluk een de andere twee knoppen daarboven indrukt. Erg goed geplaatst dus en ook erg handig.

Logitech muis zij

De twee knoppen linksbovenaan zijn er om je muissnelheid te regelen. Je kunt tot 5 verschillende instellingen opslaan met een range van 200 dpi tot wel 8200 dpi. Door middel van de led’s zie je in welke instelling je bent. Met een druk op de knop zit je dus in een andere instelling. Aardig hier aan is dat je de x- en de y-as los van elkaar kunt configureren. Handig met bijvoorbeeld MMO’s waarbij de snelheid tussen de x- en de y-as niet van even groot belang zijn. De afstand tussen je actiebuttons onderin is bijvoorbeeld kleiner dan de afstand tussen je tegenstanders mocht je die aan willen klikken.

Logitech muis sensitivety

De knoppen zijn helemaal naar wens aan te passen. Zo scant de software van Logitech bij de installatie welke games jij op jouw computer hebt staan om die vervolgens weer te geven in de software zelf. Zo kun je voor elke game de muis aanpassen zonder eerst alle instellingen te veranderen. Je hoeft alleen het juist profiel te kiezen voor aanvang van de game en de muis is klaar voor jouw specifieke wensen. De software is zeer handig en gebruiksvriendelijk.

Logitech muis buttons

Begin dit jaar is Logitech met een nieuwe gamelijn gekomen. De G-serie die door wetenschappelijk tests zo vormgegeven en gemodificeerd is dat de gebruiker zo optimaal mogelijk kan presteren. Enkele voorbeelden van de muis zijn dat er op het handpalm gedeelte hydrofobe coating is gebruikt die voorkomt dat de muis aan je hand gaat kleven en speciale voetjes die een zo minimaal mogelijke weerstand geven en dus zeer geschikt is voor een optimaal vloeiend gebruik. Dat klink allemaal erg leuk maar hoe werkt de muis nu daadwerkelijk? We hebben de muis een periode mogen testen en hieronder het oordeel. Design. Het begint…

Design
gebruikersgemak
precisie
comfort

Opsomming: Deze muis is zijn benaming G500s waardig. Het is een uitstekende muis om het beste uit je game naar boven te halen. Of je nu first person shooters speelt of MMO's waarbij je niet uitvoerig gebruik maakt van keybinds, deze muis kan helemaal tot zijn recht komen. Of je nu veel verstand hebt van je muis of niet, de software weet op een hele goede manier je te begeleiden de door simpele menu's en verwijzingen. Zo kan iedereen genieten van de ervaring die deze muis biedt. Zelfs wanneer het spannend wordt in je game houdt de muis zichzelf en je hand plakvrij. Door zijn vormgeving ligt de muis prettig in de hand en de knoppen zijn erg makkelijk te vinden. Verder is het een muis zoals je hem mag verwachten. hij doet wat hij moet doen en doet dit erg goed. Een goede muis voor games die voor € 70,- te koop is op de website van Logitech.

84

*