Home / PC & Consoles / Playstation 3 / Review: LEGO Dimensions (Xbox One)

Review: LEGO Dimensions (Xbox One)

>Bij de start van LEGO Universe vroeg ik één van de ontwikkelaars of je echt van ouders mocht verwachten dat ze €60 voor de game uitgeven en daarna €10 per maand aan een abonnement. Binnen een jaar bleek de MMO geflopt, maar LEGO en Warner Bros. hebben geleerd en slaan terug met een ijzersterk LEGO Dimensions.

De start

De LEGO Dimensions ervaring begint al met de unboxing. De enorme doos bevat niet alleen het spel en het portaal dat je nodig hebt om jouw LEGO minifigs en voertuigen de game binnen te schieten, maar ook een berg LEGO om het portaal aan te kleden en natuurlijk jouw eerste set minifigs. Het kostte me een klein uurtje om de portal op te bouwen en dat was voldoende tijd om de eerste verplichte update van 5GB voor het spel te downloaden. Ideaal ;-).

De set waarmee je aftrapt in de game bestaat uit drie minifigs. Gandalf (Lord of the Rings), Wildstyle (The LEGO Movie) en Batman (van Batman dus…). Daarna hou je een zakje steentjes over waarmee je de Batmobiel moet bouwen. De instructies voor de batmobiel zitten niet in de doos, maar krijg je tijdens het spelen. Bij uitbreidingssets houden LEGO en Warner Bros. dezelfde formule aan.

Werking

Moet je de portal van LEGO Dimensions echt opbouwen? Nee, helemaal niet zelfs. Het platform van de portal bevat zeven NFC antennes en die communiceren met de platformpjes waar de karakters en voertuigen opstaan. Alleen de schijfjes zijn al voldoende om het spel te kunnen spelen. Gaat jouw zoon of dochter er met Gandalf of Wildstyle vandoor, is er dus niets aan de hand.

Zoals gezegd, gebruikt LEGO Dimensions NFC. De zeven NFC ontvangers zijn verdeelt over drie gebieden op het platform waarbij het gebied recht voor de portal (ruimte voor één NFC disc) vaak een leidende rol in het spel vertolkt. Alle drie de gebieden lichten apart op en dit is weer belangrijk tijdens het spelen van het spel om puzzels en bossfights op te lossen.

Wat je zal opvallen tijdens het spel is dat er twee verschillende NFC discs zijn. Die voor de karakters hebben de naam van het karakter op de schijf staan en hebben ook het ID van het karakter in de chip zitten zodat de console meteen weet wie jij op de portal zet.

De tweede disc is de disc die onder de voertuigen zit. Deze disc is beschrijfbaar door de portal. Tijdens het spel zal je de voertuigen regelmatig moeten verbouwen om in lijn te blijven met de abilities in het spel. Het spel zal de laatste staat van het voertuig wegschrijven naar de tag. Dit is ook belangrijk wanneer je een voertuig meeneemt naar het LEGO Dimensions spel van een ander (niet getest). De stukjes die je dus overhoudt na het bouwen van LEGO Dimensions moet je dus in de buurt van de console bewaren.

Het spel

Het verhaal draait om de planeet Foundation Prime. Een planeet in het centrum van de LEGO Multiverse waar Lord Vortech een set ‘foundation elements’ misbruikt om tijd en ruimte onder zijn controle te krijgen. Om zijn nieuwe koninkrijkje te verdedigen heeft Lord Vortech alle badguys verzameld die voor hem mogen werken. Tegelijkertijd worden de superhelden opgesloten. Dit doet de lord met behulp van wormholes waarmee verschillende LEGO werelden met elkaar verbonden kunnen worden en minifigs tussen de werelden kunnen reizen. Het gevolg hiervan is ook dat bepaalde minifigs in elkaars wereld terechtkomen.

Zo treffen Gandalf, Wildstyle en Batman elkaar al snel in een ruimte waar een oude portal staat. De portal die jij in het echt aan het bouwen bent. Je gebruikt de krachten van de superhelden om de portal op te bouwen naar een niveau waarop je door de portal kunt reizen. Vanaf dat moment is het aan de drie helden om de foundation elements te verzamelen en de portal te stabiliseren.

Wanneer het spel opent zien we een berg aan bekende ‘merken’ op het scherm. Dit zijn allemaal merken die hun medewerking aan het spel hebben verleend. Van DC Comics (Batman) tot BBC (Doctor Who).

De LEGO games van Warner Bros. / TT Games zijn de laatste jaren niet heel spannend geweest. De gameplay was altijd ongeveer hetzelfde en doorgaans werd ervoor gekozen de verhaallijn van een film te volgen. Toch was hier nooit iets mis mee, want de spellen zijn altijd vermakelijk gebleven. Bij LEGO Dimensions gaan Warner Bros. en TT Games eindelijk helemaal los en laten ze hun creativiteit zien. Creativiteit die niet alleen tot uiting komt in het verhaal, maar ook in de soms messcherpe humor van het spel. Zo raakt Batman bijvoorbeeld in gevecht met een oudere variant van zichzelf en zegt hij, wanneer hij in de wereld van de Tovenaar van Oz arriveert ‘I guess we’re not in Gotham anymore’.

Tijdens het spelen reis je van wereld naar wereld en de tekenstijl van de Wizard of Oz is heel anders dan die van de Simpsons of Scooby Doo. Daarnaast kennen de verschillende werelden soms ook hun eigen spelregels. Op diverse plekken in deze werelden zijn gebieden waar je niet doorheen kan als je niet een bepaald karakter uit die wereld bezit. Inderdaad, dit is het moment waarop je naar de winkel loopt om kleine LEGO Dimensions doosjes te kopen ;-). Overigens is dit geen verplichting. Wanneer je voldoende ‘studs’ verzamelt binnen het spel, kun je karakters ‘huren’ om zo tijdelijk bepaalde delen van de levels te unlocken.

De huidige lijst van werelden en minifigs bestaat uit die van DC Comics, The Lord of the Rings, The Lego Movie, The Wizard of Oz, The Simpsons, Lego Ninjago, Doctor Who, Back to the Future, Portal 2, Ghostbusters, Midway Arcade, Scooby-Doo, Lego Legends of Chima, and Jurassic World. Inderdaad. LEGO Dimensions beperkt zich niet tot films en series, maar bevat ook levels op basis van games en dit maakt dat LEGO Dimensions voor iedereen wat te bieden heeft.

Tenslotte wil ik nog even aandacht geven aan de stemmencast van LEGO Dimensions. Warner Bros. / TT Games lijkt zoveel mogelijk gebruik te hebben gemaakt van de originele stemmen uit de films en series. Van Michael J. Fox tot Elija Wood.

De packs

Er zijn drie soorten ‘packs’ die je in de winkel zal vinden. De Level packs bevatten een minifig en twee voertuigen. Daarnaast krijg je een level, maar dat moet je meer zien als een complete wereld. ‘Level’ klinkt als iets dat je in vijf minuten uitspeelt en doet de uitbereiding geen eer aan.

De team packs bevatten twee karakters en twee voertuigen of gadgets. Hoewel je geen nieuwe levels krijgt, krijg je wel toegang tot nieuwe gebieden binnen de bestaande levels.

Het goedkoopst zijn de fun packs. Deze bevatten een karakter en één voertuig of gadget om mee te spelen. Ook hier weer met het idee dat je nieuwe gebieden kunt openen tijdens het spelen.

De waves

LEGO Dimensions wordt in een aantal ‘waves’ gelanceerd. De eerste wave wordt natuurlijk aangevoerd door de starter pack, maar ook de verschillende andere packs.

Qua levelpacks bevat deze de Back to the Future, Portal 2 en The Simpsons levelpacks. De tweede wave bevat de Doctor Who levelpack. Wave 3 is Ghost Busters (midden januari) en wave 4 bevat Midway Arcade (midden maart).

De teampacks van Wave 1 zijn Jurassic World en Scooby Doo. Wave 2 bevat Ninjago en wave 3 (midden januari) DC Comics en dan verschijnen er in dezelfde perioden 27 funpacks. De planning van de funpacks loopt tot mei 2016.

Wij vonden LEGO Dimensions bij Speelgoednl.nl.

Bij de start van LEGO Universe vroeg ik één van de ontwikkelaars of je echt van ouders mocht verwachten dat ze €60 voor de game uitgeven en daarna €10 per maand aan een abonnement. Binnen een jaar bleek de MMO geflopt, maar LEGO en Warner Bros. hebben geleerd en slaan terug met een ijzersterk LEGO Dimensions. De start De LEGO Dimensions ervaring begint al met de unboxing. De enorme doos bevat niet alleen het spel en het portaal dat je nodig hebt om jouw LEGO minifigs en voertuigen de game binnen te schieten, maar ook een berg LEGO om het…

Creativiteit

Opsomming: LEGO Universe was een flop, maar dat maakt LEGO Dimensions ruimschoots goed. Van alle games met poppetjes is dit de eerste waar ik als vader ook echt graag mee speel en waar de ene grap vooral gericht is op kinderen is de andere ook zeer geschikt voor ouders. Valt er iets te klagen? Misschien iets teveel fun packs in iets te weinig tijd waardoor kinderen onvoldoende tijd krijgen om alles bij elkaar te sparen? Als ouder kijk je misschien negatief naar dit marketingmodel van LEGO en Warner Bros. ,maar ach... het is ook zo'n leuk spel...

93

*