Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Kirby Triple Deluxe (3DS)

Review: Kirby Triple Deluxe (3DS)

>Kirby is terug in een eigen platformer. Vrolijk als altijd, maar kleurrijker en met meer details in volle 3D. Oude tijden herleven in misschien wel de beste Kirby game tot nu toe. Ik heb het over Kirby Triple Deluxe op de Nintento 3DS.

Voor iedereen die Kirby nog niet kent, zal ik even een korte les Nintendogeschiedenis geven. Kirby is bedacht door HAL Laboratory en Nintendo. Deze zelfde studio is verantwoordelijk voor het ontstaan van de Super Smash Bros. series. Een leuke herinnering hieraan is de openingsmuziek in Triple Deluxe die grofweg de tune van Super Smash Bros als ondertoon heeft.

In 1992 kwam Kirby voor het eerst op de markt. Zijn grote tegenstander (ook nu weer) is de blauwe vogel King Dedede. Zelf maakte ik ook in 1992 kennis met Kirby in Kirby’s Dream Land op de good old Game Boy van Nintendo. Sinds die tijd zijn zo’n twintig Kirby titels verschenen. Daarnaast is Kirby met enige regelmaat als gast in andere Nintendo games te vinden en er is zelfs een anime serie over het roze karakter verschenen.

Hoewel Kirby, net als Mario, een typische platformer is (met enkele uitstapjes naar andere genres), heeft Kirby compleet andere mogelijkheden in een universum dat niet te vergelijken is met dat van Mario. Ja, het is vrolijk, ja er zijn eindbazen, maar de beleving komt niet in de buurt.

Kirby’s kracht zit hem namelijk niet in het kapotstoten van blokken en het vinden van gouden munten, maar in zijn gulzigheid en de speciale krachten die Kirby kan absorberen. Zo kan Kirby vijanden en objecten opzuigen en weer uitspugen (oké, enige overeenkomsten met Yoshi).

Hebben die vijanden speciale krachten, neemt Kirby die over en kun je nieuwe delen van levels verkennen. De nieuwe mogelijkheden vormen ook meteen nieuwe uitdagingen. Om deze speciale gaven echt te leren hanteren, ben je lang bezig. Hoewel het overnemen van deze gaven ook al in eerder games van Kirby te vinden waren, is de Hypernova echt nieuw voor de kleine held. Deze gaven stelt je in staat om (net als de enorme Mario) enorme objecten op te zuigen en deze vullen meteen jouw energie aan. Daarnaast kun je enorme blokken met je zuigkracht verplaatsen om zo verder te komen in de best al forse levels van Triple Deluxe.

Kirby kan ook vliegen door omhoog te spreken en snel zijn adem in te houden. Gelukkig zijn de levels niet zo gemaakt dat je in één keer naar de finish vliegt ;-). Kirby Triple Deluxe bevat in story modus namelijk de nodige puzzels om op te lossen. Terwijl je daar mee druk bent, zijn er bovendien vele sterren en munten (oké, toch munten, maar niet zoveel) die je onderweg kunt verzamelen. Doe je het heel goed, kun je ook sleutelhangers verzamelen, die je weer via streetpass kunt ruilen met andere Kirby spelers.

Ben je klaar met de storymodus, dan biedt de game je de mogelijkheid om het hele spel nog eens over te doen in de rol van Dedede. Dit geeft de game een nieuwe beleving en maakt het de moeite waard om het spel nog eens helemaal te beleven. Al is Kirby in mijn beleving wel een stuk leuker.

Kirby Fighters

Kirby Fighters is de tweede game modus die onderdeel is van Triple Deluxe. In deze game ga jij als Kirby de strijd aan met andere Kirby’s en komt de warme band met de Super Smash titels weer even goed in beeld.

Om de andere Kirby’s een kopje kleiner te maken, is het de bedoeling dat je weer gaven van anderen absorbeert. Hoewel Kirby Fighters alles behalve een complete fighter is, voelt Kirby Fighters wel heel goed gebalanceerd aan. Bovendien kun je, als je anderen met meerdere spelers in deze modus vechten. Altijd leuk.

Dedede’s Drum Dash

De derde titel in Triple Deluxe is Dedede’s Drum Dash. Zoals de naam al doet vermoeden, betreft het een ritme spel. Als Dedede is het de bedoeling om van trommel naar trommel te springen en hierbij het ritme te behouden om zo extra hoge springen te maken. Zo verzamel je zoveel mogelijk munten door je bij de eindtrom bent. Leuk, maar voor heel even. Al geef ik toe dat ik a-ritmisch ben.

Kirby is terug in een eigen platformer. Vrolijk als altijd, maar kleurrijker en met meer details in volle 3D. Oude tijden herleven in misschien wel de beste Kirby game tot nu toe. Ik heb het over Kirby Triple Deluxe op de Nintento 3DS. Voor iedereen die Kirby nog niet kent, zal ik even een korte les Nintendogeschiedenis geven. Kirby is bedacht door HAL Laboratory en Nintendo. Deze zelfde studio is verantwoordelijk voor het ontstaan van de Super Smash Bros. series. Een leuke herinnering hieraan is de openingsmuziek in Triple Deluxe die grofweg de tune van Super Smash Bros als ondertoon…

Levels
Aankleding
Kirby Fighters
Dedede's Drum Dash

Opsomming: Met Kirby Triple Deluxe knalt Nintendo wederom een sterke platform game op de Nintendo 3DS. Voor iedereen die Kirby kent van vroeger is de gameplay in de basis vertrouwd gebleven, net als de muziek. Als platformer is Kirby nog steeds iets toegankelijker dan Mario, waardoor geoefende spelers wat vlotter door de levels zullen trekken. Toch is het een beleving om niet te missen.

84

*